Ett utvecklingsprogram behövs för den grundläggande konstundervisningen
Det finns stora regionala skillnader i den grundläggande konstundervisningens tillgänglighet. Antingen erbjuds inte undervisning inom ett rimligt avstånd i kommunen eller så saknas undervisningen inom något eller några av de nio konstområdena. Grundläggande musikundervisning erbjuds mest. Av de utbildningsinstitutioner som erbjuder grundläggande konstundervisning finns de flesta i västra och södra Finland. Branschens lärarutbildning och fortbildning är varierande, det finns behov av att utveckla ett styrande läroplanssystem och utbildningsinstitutionernas självutvärdering är endast under utveckling. Finansieringsformerna för utbildningsområdet är ännu varierande.
Dessa resultat framkommer i den första nationella utvärderingen som gjorts inom den grundläggande konstundervisningen och som publicerades den 15 februari. Utvärderingen gjordes av en utvärderingsgrupp som tillsatts av Rådet för utbildningsutvärdering på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet. Gruppen utvärderade hur grunderna för läroplanen och pedagogiken fungerade, hur utbildningsinstitutionerna samarbetade samt självutvärdering och utvecklingsarbete.
Det är den första riksomfattande utvärderingen av grundläggande konstundervisning. I utvärderingen föreslår man ett utvecklingsprogram för den grundläggande konstundervisningen.
Tillgängligt för alla barn och unga, likvärdig finansiering
Enligt utvärderingen erbjuds grundläggande konstundervisning mest i de stora städerna i södra och västra Finland. I de här regionerna finns utbildningsorganisationerna tätt, de är större och de erbjuder undervisning i olika konstområden mera mångsidigt än i andra delar av Finland. Trots att båda könen tas i beaktande i undervisningen söker sig mycket få pojkar till studierna och majoriteten, dvs. ca 80 procent av eleverna är flickor.
Finansieringsgrunden för grundläggande konstundervisning borde vara likvärdig oberoende av utbildningsarrangör. Den offentliga finansieringen märks på ett positivt sätt i utbildningsinstitutionernas läroplansarbete och som pedagogiskt utvecklingsarbete. De stora utbildningsinstitutionerna i södra Finland deltar oftare än andra i nationellt utvecklingsarbete. De svenska utbildningsinstitutionerna är i allmänhet små och behöver mera utvecklingsstöd än nu. Samverkan i nätverk kan enligt utvärderingen vara en möjlighet för att utveckla de små utbildningsinstitutionernas verksamhet.
Den grundläggande konstundervisningens framgångshistoria
Enligt utvärderingen har den grundläggande konstundervisningen befäst sin position inom utbildningssystemet. Motsvarande konstundervisning finns inte på annat håll. Undervisningen är frivillig och ändå har elevernas antal ökat under de senaste tjugo åren och uppgår idag till 135 000 barn och unga.
Lärarna inom den grundläggande konstundervisningen är engagerade, beaktar eleverna och använder varierande undervisningsmetoder. Ändå är behovet av kompetenshöjning inom området uppenbart. Det finns även behov av att utveckla pedagogiken allmänt och konstområdesspecifikt.
Grunderna för läroplanen är det viktigaste nationella instrumentet för att styra den grundläggande konstundervisningen. Ändå har läroplansgrunderna inte så stor betydelse i det dagliga arbetet. Det finns behov av att granska läroplansgrundernas mål och innehåll.
- Läs mer (på finska): Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden ja pedagogiikan toimivuus (publikationen finns på webbplatsen för Rådet för utbildningsutvärdering)
Grundläggande konstundervisning är konstfostran som ges utanför skolan och i första hand är avsedd för barn och ungdomar. Den grundläggande konstundervisningen är målinriktad och ger eleven färdigheter att uttrycka sig själv samt att söka sig till yrkesinriktad och högre utbildning på området. Konstområdena är musik, dans, bildkonst, handarbete, teaterkonst, cirkuskonst, ordkont, arkitektur och audiovisuell konst.