Med understöden för Studier i rörelse stöds verkställandet av riktlinjerna för en motions- och idrottsinriktad livsstil i i statsrådets idrottspolitiska redogörelse (2018) och regeringsprogrammet (2019) samt i synnerhet programmet Studier i rörelse.
Målet med understödet är att öka studerandenas fysiska aktivitet och studieförmåga genom att ta fram en fysiskt aktiv verksamhetskultur i läroanstalter på andra stadiet. Ett särskilt mål är att öka aktiviteten bland studerande som rör på sig för lite.
Genomförandet av målen ska ske med utgångspunkt i jämställdhet mellan könen och likabehandling i enlighet med idrottslagen. I projekten ska man fästa särskild uppmärksamhet vid att verksamheten är tillgänglig och tänka på möjligheter till anpassad motion. I ansökan ska den sökande beskriva hur projektets verksamhet och förväntade resultat främjar jämlikheten mellan och likabehandlingen av de studerande.
Med att främja studieförmågan avses i programmet Studier i rörelse att förbättra lärandet, studiernas framskridande och välbefinnandet med fysiska, funktionella och motionsbaserade metoder. Studieförmågan är den studerandes arbetsförmåga. Med Studier i rörelse-verksamhet kan man stöda till exempel den studerandes förankring i studiegemenskapen, grupptillhörighet, gemenskapskänsla, sociala färdigheter, ork och välbefinnande samt erbjuda upplevelser av glädje, delaktighet, lärande och kunnande.
Med en motionsinriktad verksamhetskultur vid läroanstalten avses personalens och studerandenas attityder, verksamhet och kompetens samt läroanstaltens omständigheter, strukturer, verksamhetssätt och ledning. En aktiv verksamhetskultur ska utvecklas i samarbete med de studerande och personalen. Utvecklingsarbetet ska vara systematiskt och organiserat. Resultaten av utvecklingsarbetet ska följas upp och utvärderas. Det centrala i utvecklingsarbetet är att integrera verksamheten i läroanstaltens och de studerandes vardag, att göra utvecklingen på ett brett plan och arbeta tillsammans. Ledningen ska vara engagerad i genomförandet av projektet (se Ledningens kontrollista.)
Utbildningsanordnaren samordnar projektet genom att utveckla strukturer, verksamhetssätt och sektorsövergripande samarbete som stöder verksamheten över läroanstalts- och sektorsgränserna. Varje projekt kan utveckla en aktiv verksamhetskultur på sitt eget sätt enligt organisationens behov och önskemål. För att identifiera utvecklingsobjekt kan man utnyttja verktyget för bedömning av nuläget. Åtgärderna kan rikta sig exempelvis till att utveckla kompetensen hos personalen och de studerande och att förändra deras inställning, att öka den fysiska aktiviteten under lektionerna och under skoldagen samt till att förändra läroanstaltens yttre och inre miljö så att den sporrar till fysisk aktivitet. Det viktiga i genomförandet av verksamheten är att främja studerandenas delaktighet, lärande och studier.
För att uppnå genomslag i verksamheten bör man genomföra flera åtgärder och integrera verksamheten till en del av läroanstaltens och studerandenas vardag. I projektet kan man skapa utnyttja tidigare god praxis samt utveckla nya verksamhetsmodeller.
Enligt ledningsgruppen för Studier i rörelse är viktiga framgångsfaktorer följande:
1. Åtgärder som gäller organiseringen av Studier i rörelse-verksamheten
- Utveckling av en aktiv verksamhetskultur genom att påverka personalens och de studerandes attityder, verksamhet och kompetens samt läroanstaltens miljö (utomhus och inomhus), strukturer, verksamhetssätt och ledning
- De studerande och personalen görs delaktiga i planeringen, genomförandet och utvärderingen av verksamheten.
- I Studier i rörelse-verksamheten främjas likabehandling, jämställdhet och tillgänglighet.
2. Åtgärder som gäller undervisningen
- Sittandet och orörligheten samt statiska arbetsställningar minskas
- I undervisningen införs fler rörliga pauser
- Verksamhetsmetoder som ökar rörligheten ökas
- Tekniken utnyttjas för att öka rörligheten.
3. Åtgärder som gäller läroanstalten och studerandena
- Miljön vid läroanstalten utvecklas så att den sporrar till fysisk aktivitet och varierande ställningar, och ökar möjligheterna till rörelse under studiedagen
- Utnyttjandet av idrottslokalerna utanför undervisningstiderna ökas
- Identifierandet av studerande som rör på sig lite utvecklas och likaså stödet som erbjuds dem
- Studerandenas motion med jämlikar utvecklas (t.ex. motionstutorer, -agenter eller -aktivatorer)
- Möjligheter att röra på sig och motionera i samband med studiedagen utvecklas
- Studerandena sporras till att färdas mellan läroanstalten och skolan på ett fysiskt aktivt sätt
- Evenemang och jippon används för att öka rörligheten och studieförmågan
- Studieförmågan främjas genom att utnyttja motion för att stöda förankringen i studiegemenskapen, gemenskapskänslan, orken och återhämtningen samt studiemotivationen.
4. Åtgärder som gäller samarbetet
- Mångprofessionellt samarbete för att främja rörligheten och studieförmågan
- Studier i rörelse-verksamheten utvecklas i samarbete med studerandehälsovården och som en del av den gemensamma elevhälsan.
- Utbildningsanordnaren utvecklar det interna samarbetet i projektet och främjar att aktörerna förbinder sig vis projektet.
- Utbildningsanordnaren har omfattande samarbete med olika intressegrupper, såsom andra läroanstalter, organisationer och idrottsföreningar samt med olika kommunala sektorer (t.ex. ungdoms-, idrotts- och tekniska väsendet)