Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande
OKM003:00/2024 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
I propositionen föreslås det att det stiftas lagstiftning om den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande som stöder val av utbildning och karriär, kompetensutveckling samt matchningen mellan utbud och efterfrågan på arbete och utbildning.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM003:00/2024
Ärendenummer VN/1227/2024
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 9.1.2024 –
Datum för tillsättande
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 5 Ett kunnigt Finland
Alaluku 5.3 Hög kompetens och bildning lägger grunden för framtiden
Luku 6 Nyckeln till tillväxt
Alaluku 6.4 Tillväxt från dataekonomi och digitalisering
Lagberedning
RP med förslag till lagstiftning om den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 4.9.2024 - 2
Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 11/2025 - 3
Överlämnad till riksdagen
- 4
Författningen har antagits
I propositionen föreslås det att det stiftas en ny lag om den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande och att lagen om nationella studie- och examensregister ändras. Förslaget innehåller bestämmelser bland annat om uppgifterna för de myndigheter som ansvarar för tjänstehelheten samt om dataskyddet för den digitala tjänstehelheten. De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 juli 2025.
Ansvarig ministerUndervisningsminister Adlercreutz
- Överlämnas till riksdagen som brådskande: riksdagens svar före uppehåll i sammanträdena
- Behandling: Delegationen för kommunal ekonomi och förvaltning
Mål och resultat
Avsikten är att föreskriva om sådant som är nödvändigt med tanke på den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande, såsom om uppgifterna för de myndigheter som ansvarar för servicehelheten samt om dataskyddet för den digitala servicehelheten.
Sammandrag
I propositionen föreslås det att det stiftas lagstiftning om den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande som stöder val av utbildning och karriär, kompetensutveckling samt matchningen mellan utbud och efterfrågan på arbete och utbildning.
Utgångspunkter
Servicehelheten byggs upp i projektet OKM069:00/2021. Servicehelheten utgör en självständig helhet som är kompatibel med befintliga tjänster och datalager såsom Studieinfo och Jobbmarknaden.
I bakgrunden ligger den parlamentariska reformen av kontinuerligt lärande som bereddes under den föregående valperioden som svar på behovet av att utveckla och förnya individers kompetens under olika skeden av livet och karriären. Riktlinjerna för kontinuerligt lärande färdigställdes i slutet av år 2020 och genomförandet av reformen fortsätter under regeringsperioden för statsminister Petteri Orpos regering. Projektet stöder flera av målen i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering, exempelvis stärkande av styrning, bättre utnyttjande av kompetenspotential, uppmuntrande till individuella utbildnings- och karriärval och minskning av onödiga överlappande utbildningar.
Den lagstiftning som stiftas gör det möjligt att använda den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande bland annat för att göra utbildnings- och karriärval, utveckla kompetensen och utnyttja kompetensuppgifter. Genom lagstiftningen förtydligas dessutom de serviceansvariga myndigheternas uppgifter och ansvar.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 juli 2025.
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Kotiniemi, Elisa
Hallitussihteeri
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
9.1.2024 –
Kotiniemi, Elisa
Hallitussihteeri
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Föredragande
9.1.2024 –