Oppivelvollisuus pitenee
Oppivelvollisuus pitenee 18 vuoteen, ja jokaisen täytyy opiskella peruskoulun jälkeen. Nuori opiskelee esimerkiksi lukiossa tai ammattikoulussa ja suorittaa siellä toisen asteen tutkinnon. Sen jälkeen nuori on suorittanut oppivelvollisuuden.
Aiemmin oppivelvollisuus päättyi peruskouluun. Jatkossa oppivelvollisuus päättyy, kun
- nuori täyttää 18 vuotta tai
- nuori suorittaa toisen asteen tutkinnon.
Toisen asteen tutkintoja ovat lukion ylioppilastutkinto ja ammatillinen tutkinto. Kun nuorella on tutkinto, hänen on helpompi saada töitä.
Oppivelvollisuus pitenee nuorilla, jotka ovat keväällä 2021 peruskoulun 9. luokalla. Oppivelvollisuus jatkuu myös heitä nuoremmilla.
Kouluissa lisätään opintojen ohjausta ja tukea, jotta jokainen nuori löytää sopivan opiskelupaikan. Opetuksen lisäksi esimerkiksi oppikirjat ja työvälineet ovat jatkossa ilmaisia oppivelvollisuutta suorittaville opiskelijoille.
Kysymyksiä ja vastauksia oppivelvollisuudesta
Sivulla on kysymyksiä ja vastauksia oppivelvollisuuden jatkumisesta. Vastaus tulee näkyviin, kun klikkaat kysymystä.
Vastauksissa ammattioppilaitoksesta käytetään helpompaa sanaa ammattikoulu. Ammattikoulu ja lukio ovat toisen asteen kouluja.
Oppivelvollisuus pitenee 18 vuoteen. Tavoitteena on, että
- jokainen nuori saa opiskelupaikan
- jokainen nuori suorittaa lukion tai ammattikoulun
- koulutuksen tasa-arvo lisääntyy, kun opinnot ovat ilmaisia
- nuorten hyvinvointi lisääntyy.
Työn saaminen on vaikeaa ilman koulutusta. Kun nuorella on tutkinto, hänen on helpompi saada töitä.
Uudistus tulee voimaan vuonna 2021 ikäluokka kerrallaan. Vuonna 2021 oppivelvollisuus pitenee nuorilla, jotka ovat 9. luokalla eli syntyneet vuonna 2005. Heidän täytyy opiskella 18-vuotiaaksi asti. Jatkossa uudistus koskee myös nuorempia.
Jos nuori on suorittanut peruskoulun ennen 1.1.2021, oppivelvollisuus ei pitene.
Asia perustuu oppivelvollisuuslakiin, joka tulee voimaan 1.8.2021.
Oppivelvollisuus päättyy, kun joku näistä ehdoista täyttyy:
- Nuori täyttää 18 vuotta.
- Nuori suorittaa toisen asteen tutkinnon eli lukion ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon.
- Nuori suorittaa ulkomaisen koulutuksen, joka vastaa toisen asteen tutkintoa.
Nuori saa ilmaisen koulutuksen lukiossa, ammattikoulussa tai muussa toisen asteen koulussa.
Ilmaisia ovat:
- opetus (jo nyt ilmaista)
- ruokailu joka päivä (jo nyt ilmaista)
- oppikirjat ja muut materiaalit, joita nuori tarvitsee opetuksessa
- tietokone, työvälineet, työvaatteet ja aineet, joita nuori tarvitsee opetuksessa
- lukion ylioppilastutkinnon 5 koetta ja niiden uusiminen, jos kokeet hylätään
- koulumatkat, joiden pituus on yli 7 kilometriä
- joissakin tapauksissa majoitus- ja matkakustannukset.
Koulu ei maksa välineitä, joita opiskelija käyttää opetuksen lisäksi harrastuksissa. Esimerkiksi urheilulukio ei maksa hiihtäjän suksia, ja musiikkilukio ei osta nuorelle omaa kitaraa.
Opintojen maksuttomuus koskee nuoria, joiden oppivelvollisuus pitenee. Nuori saa opiskella ilmaiseksi esimerkiksi lukiossa ja ammattikoulussa, kunnes hän täyttää 20 vuotta.
Oppivelvollisuutta voi suorittaa
- lukiossa tai ammattikoulussa
- kymppiluokalla tai koulutuksesta, joka valmentaa lukioon tai ammattikouluun
- työelämässä oppisopimuksella
- muussa koulutuksessa, joka kuuluu oppivelvollisuuden piiriin, esimerkiksi kansanopistossa.
Kymppiluokalla nuori voi korottaa peruskoulun numeroita. LUVA-koulutus valmistaa lukioon ja on tarkoitettu maahanmuuttajille. VALMA-koulutus valmentaa ammatilliseen koulutukseen.
Jos nuori tarvitsee vaativaa erityistä tukea, hän voi hakea TELMA-koulutukseen. TELMA valmentaa työhön ja itsenäiseen elämään esimerkiksi kehitysvammaisia nuoria.
Maahanmuuttajille on omaa koulutusta, joka kuuluu oppivelvollisuuden piiriin. Koulutus on tarkoitettu maahanmuuttajille, joilta puuttuu riittävä suomen tai ruotsin kielen taito. Koulutusta järjestävät peruskoulut ja kansanopistot.
Koulutukseen voi hakea yhteishaussa tai muulla tavalla.
- Lukioon ja ammattikoulutukseen voi hakea yhteishaussa. Yhteishaku on verkossa Opintopolku.fi -palvelussa.
- Kymppiluokalle ja LUVA- tai VALMA-koulutukseen voi hakea valmistavan koulutuksen haussa. LUVA-koulutus valmistaa lukioon ja on tarkoitettu maahanmuuttajille. VALMA-koulutus valmentaa ammatilliseen koulutukseen.
- Ammatillisiin erityisoppilaitoksiin ja TELMA-koulutukseen voi hakea omassa haussaan. TELMA valmentaa työhön ja itsenäiseen elämään.
Koulu auttaa ja valvoo, että nuori löytää opiskelupaikan peruskoulun päättymisen jälkeen. Jos nuori jää ilman opiskelupaikkaa, koulu ilmoittaa tästä kunnalle. Kunta auttaa nuorta löytämään opiskelupaikan.
Nuoren täytyy hakea opiskelemaan siihen asti, kun hän saa paikan. Jos muuta opiskelupaikkaa ei löydy, nuori saa paikan kymppiluokalta tai koulutuksesta, joka valmentaa lukioon tai ammattikouluun.
Hakeutumisvelvollisuus tarkoittaa, että kaikki 9.-luokkalaiset hakevat jatko-opintoihin.
Nuoren täytyy hakea 9. luokan keväällä
- lukioon, ammattikouluun tai muuhun toisen asteen koulutukseen
- kymppiluokalle, VALMA- tai LUVA-koulutukseen
- muuhun koulutukseen, joka kuuluu oppivelvollisuuden piiriin, esimerkiksi kansanopistoon.
LUVA-koulutus valmistaa lukioon ja on tarkoitettu maahanmuuttajille. VALMA-koulutus valmentaa ammatilliseen koulutukseen.
Nuori voi hakea koulutukseen yhteishaussa tai muulla tavalla. Jos nuori ei saa opiskelupaikkaa, hänen täytyy hakea uudestaan siihen asti, kun hän saa paikan.
Jos nuori tarvitsee erityistä tukea jatko-opinnoissa, peruskoulu auttaa häntä löytämään sopivan koulun. Peruskoulu arvioi yhdessä nuoren ja hänen huoltajansa kanssa, mikä koulutus on sopivin.
Jos nuori tarvitsee tukea kouluihin hakemisessa, hänellä on oikeus saada henkilökohtaista oppilaanohjausta 8. ja 9. luokalla. Lisäksi hän saa tavallista oppilaanohjausta kuten muut nuoret.
Nuorella on oikeus saada tukea heti, kun hän tarvitsee sitä. Koulun täytyy ohjata ja valvoa, että nuori hakee jatko-opintoihin.
Oppivelvollisuutta voi suorittaa myös
- kymppiluokalla
- LUVA-koulutuksessa, joka valmistaa maahanmuuttajia lukioon
- VALMA-koulutuksessa, joka valmentaa ammatilliseen koulutukseen
- TELMA-koulutuksessa, joka valmentaa työhön ja itsenäiseen elämään.
Kymppiluokka, LUVA ja VALMA yhdistetään syksyllä 2022. Koulutuksen nimeksi tulee tutkintokoulutukseen valmentava koulutus. Koulutuksessa on erilaisia osia, joista valitaan nuorelle sopivat opinnot. Näin voidaan auttaa nuorta parhaiten, kun hän siirtyy jatko-opintoihin.
TELMA-koulutus ei muutu. Koulutus on tarkoitettu nuorille, jotka tarvitsevat vaativaa erityistä tukea, esimerkiksi kehitysvammaisille.
Lukiossa ja ammattikoulussa opiskelijalle tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jonka nimi on lukiossa HOPS ja ammattikoulussa HOKS. Opintojen täytyy edistyä suunnitelman mukaan. Suunnitelmassa otetaan huomioon opiskelijan omat tavoitteet ja kyvyt.
Lukion oppimäärä täytyy suorittaa 4 vuodessa. Jos opiskelijalla on sairaus, vamma tai muu erityinen syy, oppilas voi saada lisäaikaa opintoihin.
Ammatillinen tutkinto täytyy suorittaa 4 vuodessa.
Koulun, oppilaitoksen ja kunnan täytyy ohjata ja valvoa, että nuori suorittaa oppivelvollisuuden. Näin nuori saa tukea ja ohjausta riittävästi koko opiskelun ajan.
Peruskoulun päättymisen jälkeen peruskoulu auttaa ja valvoo, että nuori löytää opiskelupaikan.
Kun nuori aloittaa lukion tai ammattikoulun, vastuu nuoren ohjauksesta, tuesta ja valvonnasta siirtyy tälle koululle. Jos nuori haluaa vaihtaa koulua, nykyinen koulu ohjaa ja tukee nuorta siihen saakka, kun hän pääsee uuteen kouluun.
Jos nuori tarvitsee muuta apua, koulu ohjaa hänet oikeaan paikkaan. Nuori voi saada tukea elämään ja opintojen jatkamiseen esimerkiksi sosiaalipalveluista, terveyspalveluista tai nuorisotyön palveluista.
Myös huoltajan täytyy huolehtia, että nuori suorittaa oppivelvollisuuden.
Alle 18-vuotias voi keskeyttää eli lopettaa opinnot, jos hänellä on siihen hyvä syy. Opinnot voi keskeyttää väliaikaisesti tai pysyvästi.
Nuori voi keskeyttää opinnot, jos syy on
- sairaus tai vamma, joka estää opiskelun
- äitiysvapaa, isyysvapaa tai vanhempainvapaa
- väliaikainen ulkomailla oleminen, esimerkiksi vaihto-opiskelu tai nuoren perhe muuttaa tilapäisesti ulkomaille
- vaikea elämäntilanne, joka estää opiskelun.
Keskeyttämiseen täytyy pyytää lupa koulusta tai oppilaitoksesta.
Oppivelvollisuus keskeytetään yleensä väliaikaisesti eli määräaikaisesti. Keskeytys on voimassa niin kauan kuin syy kestää. Nuori palaa keskeytyksen jälkeen jatkamaan opiskelua.
Oppivelvollisuus voidaan keskeyttää myös pysyvästi eli toistaiseksi. Se on mahdollista vain, jos pysyvä sairaus tai vamma estää opiskelun.
Jos alle 18-vuotias aikoo keskeyttää opintonsa, koulun täytyy selvittää
- voiko nuori suorittaa opintoja muussa paikassa, kuten työpajalla
- voiko nuori hakea muuhun kouluun
- onko nuori saanut tarpeeksi tukea opiskeluun.
Koulu selvittää vaihtoehdot yhdessä nuoren ja hänen huoltajansa kanssa. Jos nuori tarvitsee muuta apua, koulu ohjaa hänet oikeaan paikkaan. Nuori voi saada tukea opintojen jatkamiseen esimerkiksi terveyspalveluista.
Nuori voi keskeyttää opinnot eli erota koulusta vasta, kun hänellä on uusi opiskelupaikka.
Jos nuori on paljon pois koulusta ilman hyvää syytä, koulu voi erottaa hänet. Silloin nuori menettää opiskeluoikeutensa. Ennen erottamista koulun täytyy selvittää nuoren tilanne. Koulun täytyy myös kertoa nuorelle ja hänen huoltajalleen etukäteen, että nuori voidaan erottaa koulusta poissaolojen takia.
Jos alle 18-vuotias ei jatka opintojaan toisessa koulussa, koulun täytyy tehdä ilmoitus nuoren kotikunnalle.
Huoltajan täytyy huolehtia, että nuori suorittaa oppivelvollisuuden. Jos huoltaja tahallaan ei huolehdi asiasta, häntä voidaan rangaista sakolla.