TALIS 2024 och TALIS Starting Strong
TALIS 2024
TALIS 2024 och TALIS Starting Strong
OKM053:00/2025 Projekt
Teaching and Learning International Survey – TALIS 2024 – är OECD:s mest omfattande internationella undersökning om lärare och rektorer/ledare. Finland deltar i TALIS för tredje gången. I Finland ansvarar Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä universitet för den nationella genomföringen av undersökningen. Undersökningen koordineras i Finland av undervisnings- och kulturministeriet.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM053:00/2025
Ärendenummer VN/24094/2021
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 15.12.2021 – 31.12.2026
Datum för tillsättande
Kontaktperson
Kirsi Alila, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 365
[email protected]
Kontaktperson
Marjo Vesalainen, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 352
[email protected]
Ytterligare uppgifter
Teaching and Learning International Survey – TALIS 2024 – är OECD:s största internationella undersökning om lärare och rektorer/ledare. TALIS-undersökningen genomfördes första gången år 2008, och därefter har den genomförts åren 2013, 2018 och 2024. Finland deltar i TALIS för tredje gången.
I centrum för TALIS står lärare och rektorer/ledare. Syftet med TALIS är att ge deltagande länder internationellt jämförbar information om faktorer som främjar undervisning, lärande och ledning av skolor och daghem.
I Finland ansvarar Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä universitet för den nationella genomföringen av undersökningen. Undersökningen koordineras i Finland av undervisnings- och kulturministeriet.
TALIS består av olika delar. I TALIS 2024-rundan deltar Finland i huvudundersökningen som riktar sig till lärare och rektorer på årskurserna 7-9 (ISCED 2), samt för första gången i TALIS Starting Strong-modulen, som riktar sig till personal inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning samt ledare för daghem och skolor som erbjuder förskoleundervisning (ISCED 02).
Dessutom innehåller TALIS tilläggsmoduler för ISCED 1 (årskurserna 1–6 i grundskolan) och ISCED 3 (andra stadiet) samt Teacher Knowledge Survey. Finland deltar inte i dessa tilläggsmoduler under denna TALIS-runda.
Datainsamlingen i Finland genomfördes i april 2024 via enkäter riktade till lärare och rektorer.
OECD publicerar den internationella jämförande rapporten för huvudundersökningen den 7 oktober 2025. Den motsvarande internationella jämförande rapporten om småbarnspedagogik publiceras den 2 december 2025. Finland kommer att publicera nationella rapporter för båda undersökningarna. Båda nationella rapporterna publiceras senast i januari 2026.
OECD kommer dessutom senare att publicera tematiska rapporter, bland annat ur perspektiven hållbar utveckling (2026) och ledarskap (2027).
Vi kommer att arrangera ett nationellt seminarium om Finlands TALIS-resultat i januari 2026.
EU samfinansierar delvis Finlands deltagande i OECD:s TALIS 2024-undersökning.
Sopimuksen seuranta tai muuttaminen
OECD_Country notes_Finland_suomeksi PDF
7.10.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
OECD_Country notes_Finland_på svenska PDF
7.10.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Taajamo, Matti
Projektipäällikkö
Jyväskylän yliopisto
Roll: Projektchef
15.12.2021 – 31.12.2026
Alila, Kirsi
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
15.12.2021 – 31.12.2026
Markkanen, Ilona
Tutkijatohtori
Jyväskylän yliopisto
Roll: Sakkunnig
15.12.2021 – 31.12.2026
Puhakka, Eija
Apulaisprojektipäällikkö
Jyväskylän yliopisto
Roll: Sakkunnig
15.12.2021 – 31.12.2026
Vesalainen, Marjo
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
15.12.2021 – 31.12.2026
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt