De nationella rapporterna från Talis 2024 har publicerats – resultaten presenteras närmare vid ett seminarium i januari
Resultaten från den internationella undersökningen Talis 2024 (Teaching and Learning International Survey) som publicerades tidigare i höst har nu kompletterats med Finlands nationella rapporter. Finland deltog i undersökningens huvudstudie som riktade sig till lärare och rektorer i årskurs 7–9 samt i en tilläggsstudie vars målgrupp var personalen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Finlands Talis-resultat behandlas vid ett seminarium den 20 januari 2026.
I huvudstudien för lärare och rektorer i årskurs 7–9 utreddes lärarnas arbetstillfredsställelse, stress, yrkesrelationer, utbildning, kontinuerliga lärande, mentorskap, karriär och användning av digitala verktyg i undervisningen.
I tilläggsstudien Talis Starting Strong 2024 samlades det in uppgifter om bland annat vilka lek- och undervisningsmetoder personalen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen använder sig av, utvecklingen av deras yrkeskompetens och hur nöjda de är med sitt arbete. Dessutom undersöktes utvecklingen av verksamhetsmiljön och vad som skapar stress i arbetet.
Läs mer om Talis-resultaten och delta i det nationella seminariet
Finland deltog i huvudstudien i Talis 2024, som riktade sig till lärare och rektorer i årskurs 7–9. Huvudstudiens internationella resultat publicerades den 7 oktober 2025.
Dessutom deltog Finland för första gången i en tilläggsstudie, som var avsedd för småbarnspedagogisk personal och förskolepersonal samt daghemsföreståndare och rektorer vid skolor som erbjuder förskoleundervisning. Den internationella jämförelserapporten om småbarnspedagogik publicerades den 2 december 2025.
Resultaten från Talis 2024 behandlas vid ett nationellt seminarium den 20 januari 2026 kl. 12–16. Se seminariets program (på finska) och anmäl dig senast den 14 januari.
OECD publicerar senare också tematiska rapporter från Talis 2024, med fokus på bland annat hållbar utveckling och ledarskap.
Mer information:
- Kirsi Alila, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 365
- Marjo Vesalainen, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 352
- Matti Taajamo, specialforskare, Jyväskylä universitet, tfn 040 805 4281