Talis 2024: Personalen inom småbarnspedagogiken upplever sitt arbete som meningsfullt, men bristen på resurser och personal försvårar vardagen

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 2.12.2025 12.11
Typ:Pressmeddelande

I OECD:s undersökning utmärker sig den finländska småbarnspedagogiken av ett aktivt samarbete med familjerna. I Finland satsas det mer på kommunikation och evenemang för familjer än i de flesta andra länder som deltog i undersökningen. I Finland är stressnivåerna hos personalen och ledningen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen lägre än i de övriga deltagarländerna. Bristen på personal är den största orsaken till stress för yrkesgruppen i Finland.

Dessa synpunkter framgår av OECD:s undersökning om personalen och ledningen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, Talis Starting Strong 2024, vilken Finland nu deltog i för första gången. I undersökningen deltog 15 länder och regioner. I Finland besvarades undersökningsenkäten av 1 389 medlemmar av personalen och 204 medlemmar av ledningen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen.

I undersökningen samlades information om bland annat undervisnings- och lärandemetoder, yrkesmässig utveckling, tillfredsställelsen med arbetet, stämningen på arbetsplatsen, utvecklingen av miljön för småbarnspedagogik och förskoleundervisning samt arbetsrelaterad stress.

Undersökningen visar att personalen och ledningen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen upplever sitt arbete som meningsfullt och att de trivs med sitt jobb. Personalen upplever att den utbildning de fått är mångsidig och att samarbetet med kollegerna fungerar bra. Utvecklingen av barnens samarbetsförmåga anses vara en viktig del av arbetet och skapandet av en känsla av trygghet hos barnen upplevs som något man lyckats väl med.

En stor del av personalen och ledningen är mycket nöjda med sitt arbete. Bland jämförelseländerna är dock arbetstillfredsställelsen högre i Danmark och Sverige än i Finland.

Mindre än en femtedel av personalen och under hälften av ledningen är nöjda med sin lön. Både anställda och chefer anser att deras arbete borde värderas högre i samhället.

Omkring hälften av personalen och ledningen upplever hög stress, vilket bland annat beror på behoven hos de barn som behöver särskilt stöd och på extra arbetsuppgifter till följd av personalfrånvaro. Resursbristen framkommer också i de öppna svaren: det vanligaste önskemålet till beslutsfattarna är mindre barngrupper och fler vuxna i grupperna, så att arbetsbördan blir mer hanterbar och barnen får det stöd de behöver.

Så publiceras resultaten från Talis 2024

Finland deltog i huvudstudien i OECD:s undersökning Teaching and Learning International Survey (Talis) 2024, som riktade sig till lärare och rektorer i årskurs 7–9. Huvudstudiens internationella resultat publicerades den 7 oktober 2025.

Dessutom deltog Finland för första gången i en tilläggsstudie i Talis, som var avsedd för småbarnspedagogisk personal och förskolepersonal samt daghemsföreståndare och rektorer vid skolor som erbjuder förskoleundervisning. Den internationella jämförelserapporten om småbarnspedagogik publicerades den 2 december 2025.

Senast i januari 2026 ger undervisnings- och kulturministeriet ut nationella rapporter om studierna i fråga om årskurs 7–9 och småbarnspedagogik.

Resultaten från Talis 2024 behandlas vid ett nationellt seminarium den 20 januari 2026 kl. 12–16. Närmare information om seminariet i ministeriets evenemangskalender.

OECD publicerar senare också tematiska rapporter från undersökningen, med fokus på bland annat hållbar utveckling och ledarskap.

Mer information:

  • Kirsi Alila, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 365
  • Marjo Vesalainen, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 352
  • Matti Taajamo, specialforskare, Jyväskylä universitet, tfn 040 805 4281

Medfinansieras av Europeiska unionen