Hoppa till innehåll

Minister Gustafsson: Framtidens inlärningsfärdigheter bör garanteras i gymnasiet

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 14.5.2013 9.04
Pressmeddelande -

Det finländska skolsystemets styrka ligger inte i rankinglistor, utan i utbildningens kvalitet och flexibilitet, sade undervisningsminister Jukka Gustafsson då han öppnade gymnasieseminariet i Helsingfors idag.

Gymnasiets uppgift som allmänbildande och förberedande väg mot fortsatta studier kommer i framtiden att förstärkas, sade minister Gustafsson.

- Framtidens gymnasium kommer att vara mera flexibelt för studerande och det kommer att vara möjligt att inom ramarna för gymnasieutbildningen på ett så omfattande sätt som möjligt behandla alla mänskliga kunskapsområden. Utbildingen bör sträva efter den ungas mognad som helhet. Utbildingens kärna ligger i att väcka den ungas törst efter omfattande kunskap och inlärning.

- Till en undervisning av hög kvalitet hör, förutom undervisning på hög nivå, kvalificerade och kompetenta rektorer samt ett mångsidigt undervisningsutbud som innefattar moderna inlärningsmiljöer, undervisningsmetoder och fungerande utrymmen.

Enligt undervisningsminister Gustafsson bör man inom gymnasiestudierna, förutom kunskap och färdigheter, ha framtidens inlärningsfärdigheter som mål. Allmänbildningen bör vara mångsidig och stärka en omfattande kompetens samt utveckla beredskapen för studier på högskolenivå i vetenskapliga ämnen samt tillämpandet av dem, kommenterar undervisningsministern framtidens mål för gymnasiet.

Integrering mellan läroämnen kräver nya metoder framöver. Gymnasieutbildningen bör kunna genomföras med hjälp av flexiblare studievägar än för tillfället, även med hjälp av undervisningsutbudet inom andra skolformer.

Minister Gustafsson påminner att regeringen även under ekonomiskt kärva tider har förbudit sig till att garantera tillgången till andra stadiets utbildning i hela landet.

Ytterligare information:
- undervisningsminister Jukka Gustafsson, tfn 050 511 3038

_ _ _

En arbetsgrupp vid undervisnings- och kulturministeriet bereder en reform av målen och timfördelningen inom gymnasieutbildningen. Arbetet skall vara färdigt senast i december 2013. Meningen är att reformerna tas i bruk från och med hösten 2016.