Hoppa till innehåll

Arbetsgrupp: Förvaltningen av Museiverkets fastigheter till Senatsfastigheter och Forststyrelsen

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 14.5.2013 9.00
Pressmeddelande -

En arbetsgrupp vid undervisnings- och kulturministeriet föreslår att Museiverkets byggda fastighetskapital överförs till Senatsfastigheter och fastighetskapital i anslutning till fornlämningsobjekt till Forststyrelsen. Fölisöns friluftsmuseum skall enligt förslaget även framöver förvaltas av Museiverket.

Museiverket skall enligt förslaget vara hyresgäst vid de strategiska objekt som överförs till Senatfastigheters förvaltning och där fortsätta med musei- och annan verksamhet. Objekten har ett värde på totalt ca 96 miljoner euro. Senatsfastigheter skulle uppbära hyra av Museiverket och på så sätt finansiera underhållnings- och renoveringskostnaderna för fastigheterna. Hyreskostnaderna skulle uppgå till ca 14 miljoner på årsnivå, och skall i statsbudgeten beaktas som ett särskilt moment för utrymmeskostnader.

Fornlämnings- och byggnadsobjekt överförs till Forststyrelsen, som svarar fastighetsskötsel och -förvaltning, medan Museiverket enligt förslaget fortsättningsvis fungerar som sakkunnig- och tillsynsmyndighet. Värdet på förmögenheten som överförs är ca 2,5 milj. euro. Forststyrelsen borde beviljas ca 1,2 miljoner euro i tilläggsfinansiering för skötsel och underhåll av objekt som överförs.

De objekt som överförs kommer att ha såväl strategisk som icke-strategisk fastighetsförmögenhet. Den strategiska fastighetsförmögenheten förblir i statens ägo och i affärsföretagens ägarförvaltning. Det är frågan om ett byte av verksamhetsenhet inom den förvaltande staten. Den strategiska fastighetsförmögenheten består av kultur- och sevärdhetsobjekt med undantag av centrallagret i Orimattila, som räknas som anläggningstillgång. Den överförda fastighetsförmögenhetens icke-strategiska del kunde överlåtas i de övriga aktörernas ägo, ifall de förutsättningar som finns inskrivna i lagstiftningen uppfylls.

Meningen är att säkerställa statens helhetsintresse så att man i tillräcklig grad beaktar bevarandet av kulturarvet vid sidan av de ekonomiska aspekterna. Målet är att bevara den centrala kulturhistoriska nationalegendomen, att nuvarande och kommande generationer har tillgång till den samt att Museiverkets sakkunnighet, forskningsuppgift och tillgång till objekten tryggas.

Ändringarna påverkar inte Museiverkets verksamhetsanslag eller personal. Museiverket skulle fortsättningsvis svara för de uppgifter som kräver särskild kompetens och som hänför sig till skötsel av byggnadsarv, restaurering, forskning och utveckling av sakkunnigtjänster. Museiverket skulle enligt lagen om fornminnen svara för Finlands alla ca 30 000 kända fasta fornlämningar i fråga om uppgifter i anslutning till finansiering, forsking, underhåll, metodutvecklings-, rådgivnings-, tillsyns- och statsunderstödsuppgifter.

Museiverket förfogar över 87 byggda eller obyggda fastighetsförmögenhetshelheter. Av objekten ägs 62 jämte markerna av staten, medan 25 objekt är sådana där staten äger byggnaderna som står på en annan parts marker. De obyggda fastigheterna handlar om fasta fornlämningar som fredats enligt lagen om fornminnen, såsom förhistoriska gravfält, boplatser och grottmålningar eller fornborgar och borgruiner. De byggda objekten representerar Finlands byggnadsarv från medeltida borgar till herrgårdar och torp.

Arbetsgruppens förslag skickas nu ut på remiss. Arbetsgruppens förslag.

Ytterligare information:
- direktör Jukka Liedes (UKM), tfn 0295 3 30192
- kulturrådet Päivi Salonen (UKM), tfn 0295 3 30281