Program för utveckling av det andra inhemska språket

OKM035:00/2022 Projekt

Ett utvecklingsprogram utarbetas, vars åtgärder främjar skrivelsen i regeringsprogrammet om att främja lärandet i det andra inhemska språket.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OKM035:00/2022

Ärendenummer VN/19206/2022

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 11.4.2022 – 31.12.2023

Datum för tillsättande

Förhållande till regeringsprogrammet

Marin

Strategiset kokonaisuudet Kunnandets, bildningens och innovationernas Finland

Tavoite Utbildning skapar jämställdhet och jämlikhet i samhället

Metod Ett program som främjar lärandet i det andra inhemska språket i skolan utarbetas

Mål och resultat

På basis av samarbetet mellan undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen har det utarbetats ett utvecklingsprogram vars åtgärder främjar skrivelsen i regeringsprogrammet om att främja lärandet i det andra inhemska språket och som även genomför riktlinjerna i nationalspråksstrategin.

Huvudansvaret för genomförandet av utvecklingsprogrammets åtgärder läggs på Utbildningsstyrelsen. Utvecklingsprogrammets kostnader fördelas mellan åren 2022–2023 och dess totala kostnader uppgår till cirka 1 000 000 euro. Programmets genomförande följs upp genom en styrgrupp.

Sammandrag

Ett utvecklingsprogram utarbetas, vars åtgärder främjar skrivelsen i regeringsprogrammet om att främja lärandet i det andra inhemska språket.

Utgångspunkter

I statsminister Sanna Marins regeringsprogram har följande mål satts upp: ”Det ska så snabbt som möjligt utarbetas ett program som främjar lärandet i det andra inhemska språket."

Med det andra inhemska språket avses både finska som undervisas i de svenskspråkiga skolorna och svenska som undervisas i de finskspråkiga skolorna. Syftet med undervisningen är att ge eleven mångsidiga erfarenheter av svenska eller finska samt av de kulturer som anknyter till dessa språk. Undervisningen i svenska som andra inhemska språk i finska skolor har dock helt andra mål, och andra nivåkrav än finskundervisningen i svenska skolor. Den gemensamma utmaningen är att både finsk- och svenskspråkiga barn och ungdomar upplever att de klarar sig väl med engelska i alla sammanhang och att intresset för det andra inhemska språket dalar.

Ytterligare uppgifter