Hoppa till innehåll

Slutrapporten LUMA2020 presenterar nya lösningar och modeller för lärande inom matematik och naturvetenskaper

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 11.12.2020 12.12 | Publicerad på svenska 11.12.2020 kl. 12.33
Pressmeddelande

Programmet LUMA 2020, som finansierats av undervisnings- och kulturministeriet, har utifrån nyaste forskningsrön tagit fram lösningar och pedagogiska modeller för inspirerande lärande inom matematik, naturvetenskap och teknologi från småbarnspedagogiken till andra stadiet. Programmet genomfördes av LUMA Finland och de 11 universitet och 13 centrum som ingått i programmet åren 2019–2020. Slutrapporten överlämnades fredagen den 11 december till undervisningsminister Li Andersson.

Programmet LUMA2020 har tagit fram nya öppningar, material och modeller för kollektivt läande mellan skolor, universitet och näringslivet samt till stöd för genomförandet av läroplansgrunderna. Särskilt har man tagit fram nya virtuella öppningar till stöd för lärarnas kontinuerliga lärande samt med tanke på barns och ungas fritidsintressen.

Programmet har fungerat som stöd för kontinuerligt lärande för alla medverkande lärare och fostrare från småbarnspedagogiken till högskolorna. Lärogemenskaperna inom programmet har arbetat med fyra teman: Hållbar utveckling (klimatförändringen, cirkulär ekonomi m.m.), Matematiken i vår omgivning (konst, ekonomi och statistik m.m.), Tekniken i vår omgivning (rörliga apparater, artificiell intelligens, robotik m.m.) och min LUMA (ett fritt valt tema som har koppling till naturvetenskaperna).

– Vårt program Gemensamma insikter och inspiration skapade inspirerande nya öppningar och ökade den gemenskapsbaserade verksamhetskulturen. Särskilt virtuella material och verksamhetsmodeller som utvecklats gemensamt bidrar till en jämlik vetenskapsfostran. Ett ypperligt verktyg för detta erbjöds av den verksamhetsmodell för utvecklingsforskning som länge använts i LUMA-verksamheten. Samarbetet med näringslivet var givande och vi skapade nya material och verksamhetssätt, säger programmets direktör professor Maija Aksela från Helsingfors universitet.

Dessutom erbjöd programmet lärarna möjligheter till ämnesöverskridande samarbeten, att utveckla den egna undervisningen och att integrera innehållet i olika temaområden i undervisningen så att det stöder de nya läroplansgrunderna. De viktigaste målen nåddes med god marginal, trots den snäva tidtabellen och de exceptionella förhållandena på grund av coronaepidemin. Enligt utvärderingen var lärarna som deltog i programmet på det hela taget mycket nöjda. Det har erbjudit verktyg bland annat till stöd för projektinlärning, omfattande inlärning och lärandegemenskaper.

Programmet LUMA 2020 i siffror

  • 81 experter från 11 högskolor
  • Cirka 450 lärare och handledare, som fick stöd av experterna
  • 381 evenemang i anslutning till programmet, t.ex. studiebesök, fortbildning och möten vid högskolor, skolor och daghem samt webbmöten.
  • 160 lärogemenskaper deltog, bland dem daghem, grundskolor, gymnasier, yrkesläroanstalter och hobbyskolor.

Material som programmet producerar
Nätkursser
LUMA2020 slutrapport

Mer information

  • Direktör, professor Maija Aksela, LUMA-center Finland, Helsingfors universitet, [email protected]
  • Undervisningsråd Paavo-Petri Ahonen, undervisnings- och kulturministeriet, [email protected]
  • Undervisningsråd Aki Tornberg, undervisnings- och kulturministeriet, [email protected]
Allmänbildande utbildning Högskoleutbildning och forskning Li Andersson Småbarnspedagogik Utbildning Yrkesutbildning