LUMA2020-loppuraportti esittelee uusia ratkaisuja ja malleja matematiikan ja luonnontieteiden oppimiseen
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama LUMA2020-ohjelma tuotti uusimpaan tutkimustietoon perustuen ratkaisuja ja pedagogisia malleja innostavaan matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian oppimiseen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Ohjelman toteutti LUMA-keskus Suomi ja sen 11 yliopistoa ja 13 keskusta vuosina 2019–2020. Ohjelman loppuraportti luovutettiin perjantaina 11. joulukuuta opetusministeri Li Anderssonille.
LUMA2020-ohjelma tuotti uusia avauksia, materiaaleja ja yhteisöllisiä toimintamalleja koulujen, yliopistojen ja elinkeinoelämän välille ja tukemaan opetussuunnitelman perusteiden toteutusta. Uusia virtuaalisia avauksia saatiin erityisesti opettajien jatkuvan oppimisen sekä lasten ja nuorten harrastuneisuuden tueksi.
Ohjelma on toiminut jatkuvan oppimisen tukena kaikille mukana oleville opettajille ja kasvattajille varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Oppimisyhteisöt työskentelivät ohjelmassa neljän teeman alla: Kestävä kehitys (mm. ilmastonmuutos, kiertotalous), Matematiikka ympärillämme (mm. taide, talous ja tilastot), Teknologia ympärillämme (mm. liikkuva laite, tekoäly, robotiikka) ja Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka linkittyy luonnontieteisiin).
– Yhdessä tehden, innostuen ja oppien -ohjelmamme loi innostavia uusia avauksia ja lisäsi yhteisöllistä toimintakulttuuria. Erityisesti yhdessä kehitetyt virtuaaliset materiaalit ja toimintamallit lisäävät tasa-arvoista tiedekasvatusta. Oivan työkalun siihen tarjosi LUMA-toiminnassa pitkään käytetty kehittämistutkimuksen toimintamalli. Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa oli antoisaa ja loimme uusia materiaaleja sekä toimintatapoja, sanoo ohjelman johtaja, professori Maija Aksela LUMA-keskus Suomen hallinnosta Helsingin yliopistolta.
LUMA2020-ohjelma tarjosi opettajille mahdollisuuden oppiainerajat ylittävälle yhteistyölle ja samalla kehittää omaa opetustaan sekä sisällyttää teema-alueiden sisältöjä opetukseen opetussuunnitelman perusteita tukien. Päätavoitteet saavutettiin hyvin huolimatta ohjelman nopeasta aikataulusta sekä koronaepidemian aiheuttamista poikkeusolosuhteista. Osallistuneet opettajat olivat ohjelmaan kokonaisuudessaan arvioinnin perusteella hyvin tyytyväisiä. Se on tarjonnut työkaluja muun muassa projektioppimisen, laaja-alaisen oppimisen ja oppivan yhteisön tueksi.
LUMA2020-ohjelma lukuina
- Osallistujina 81 asiantuntijaa 11 korkeakoulusta.
- Noin 450 opettajaa ja ohjaajaa, joita asiantuntijat tukivat.
- 381 ohjelmaan liittyvää tapahtumaa, jotka olivat esimerkiksi korkeakouluissa, kouluissa ja päiväkodeissa järjestettyjä opintokäyntejä, täydennyskoulutuksia ja tapaamisia sekä verkkotapaamisia.
- 160 oppimisyhteisöä, johon kuului päiväkoteja, peruskouluja, lukioita, ammattioppilaitoksia ja harrastekouluja.
Ohjelman tuottamat materiaalit
Avoimet jatkuvan oppimisen verkkokurssit (auki vuoden 2021)
LUMA2020-ohjelman loppuraportti
Lisätietoja
- Johtaja, professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi, Helsingin yliopisto, [email protected]
- Opetusneuvos Paavo-Petri Ahonen, opetus- ja kulttuuriministeriö, [email protected]
- Opetusneuvos Aki Tornberg, opetus- ja kulttuuriministeriö, [email protected]