Med utvecklingsunderstöden för en motionsinriktad livsstil stöds riksomfattande och regionala utvecklingsprojekt som främjar en rörlig livsstil i olika ålders- och befolkningsgrupper med vars hjälp man bidrar till ökad motionsaktivitet hos befolkningen i enlighet med motionsrekommendationerna samt tillägnandet av en motions- och idrottsinriktad livsstil. Målet är en inkluderande motions- och idrottskultur som är öppen för alla och i vilken både möjligheterna och slutresultaten inom verksamheten och tjänsterna för idrott och motion samt tillgängligheten är jämlika och likvärdiga för alla befolkningsgrupper.
Lokala utvecklingsunderstöd för en motionsinriktad livsstil
AvustusUndervisnings- och kulturministeriet utlyser Lokala utvecklingsunderstöd för en motionsinriktad livsstil för projekt som främjar en rörlig livsstil 2025. Understöden söks hos regionförvaltningsverken. Understödets huvudsakliga mål är att öka utövandet av motion och idrott och den fysiska aktiviteten hos den finländska befolkningen under hela livscykeln, i synnerhet bland personer som rör på sig för lite.
Med hjälp av lokala utvecklingsunderstöd för en motionsinriktad livsstil verkställs den riksomfattande helheten för främjande av motion, I rörelse, på lokal nivå. De centrala principerna är ett tvärsektoriellt, -administrativt och -professionellt samarbete, integrering av motion i det finska samhället samt jämställdhet mellan könen och likabehandling.
Obs! Via denna utlysning kan man inte understöda projekt (försök och innovationer, motionsrådgivning, Skolan i rörelse och Move!) som understöds ur anslagen för programmet Finland i rörelse eller projekt där man strävat efter att öka den fysiska aktiviteten under studiedagen.
Understödet kan beviljas:
- kommuner samt registrerade organisationer och stiftelser som ordnar småbarnspedagogik.
Understöd kan dock inte beviljas exempelvis:
- direkt till kommunernas enheter för småbarnspedagogik (sökanden ska vara en kommun),
- direkt till kommunernas serviceenheter för äldre (sökanden ska vara en kommun)
- direkt till idrottsföreningar och andra lokala föreningar; de kan delta i projekt som genomförs av aktörer som är berättigade till understöd
- direkt till enskilda arbetsplatser (sökanden ska vara en kommun)
- regionala organisationer och välfärdsområden,
- oregistrerade sammanslutningar,
- privatpersoner,
- för kommersiell verksamhet
Ansökningstiden börjar den 12 november 2024
Ansökningstiden går ut den 16 december 2024 kl. 16.15
För att stöd ska kunna beviljas, måste riksdagen anvisa nödvändiga anslag för detta ändamål i budgeten för 2025. Regionförvaltningsverken strävar efter att fatta understödsbesluten före början av mars 2025. De sökande informeras skriftligt om beslutet.
- Idrottslagen (390/2015)
- Statunderstödslagen (688/2001)
- Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
- Lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986)
- Diskrimineringslagen (1325/2014)
- Lagen om främjande av integration (1386/2010)
De projekt som stöds med anslaget ska vid verkställandet av I rörelse-helheten genomföra de förslag som gäller en motionsinriktad livsstil i statsrådets idrottspolitiska redogörelse (2018) samt verkställa riktlinjerna om en motionsinriktad livsstil i idrottslagen (390/2015) och regeringsprogrammet (2023).
Idrottslagen betonar ställningen för idrott och motion som främjar hälsa och välbefinnande i den helhet som utgörs av idrottsväsendet och samhällets olika sektorer. Lagens centrala mål är att främja olika befolkningsgruppers möjligheter att röra sig och idka idrott och motion, befolkningens välbefinnande och hälsa samt fysiska funktionsförmåga, barns och ungas tillväxt och utveckling, medborgar- och föreningsverksamhet inom idrott och motion samt strävandena att minska olikvärdigheten inom idrotten.
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram (2023) är målet att öka den fysiska aktiviteten i varje enskild åldersgrupp. En av metoderna för att uppnå detta mål är att främja I rörelse-programmen. Dessutom är ett mål i regeringsprogrammet att stärka jämställdheten mellan könen och likabehandling inom idrott och motion.
HUVUDMÅL
Att öka befolkningens rörlighet under hela livscykeln genom I rörelse-programmen, i synnerhet bland personer som rör på sig för lite.
PRIORITERINGAR
Ikiliikkuja
Syftet med understödet är att stöda en motionsinriktad livsstil hos personer i åldern 65+ som rör på sig för lite med tanke på hälsan. Målet är att bevara och förbättra äldre personers funktionsförmåga och rörelseförmåga.
För mer information, se bilaga 1. Äldre i rörelse.
ÖVRIGA ANSÖKNINGSOBJEKT
Understöd kan också sökas för andra målgrupper och innehållsområden, såsom Småbarnspedagogiken i rörelse, Vuxna i rörelse, tillämpad motion, Familjen i rörelse och motion i naturen.
Syftet med Småbarnspedagogiken i rörelse-understöden är att stödja skapandet av en motionsinriktad verksamhetskultur inom småbarnspedagogiken. Målet är att småbarnspedagogiken ska ge barnen möjlighet att röra på sig minst två timmar per dag, vilket motsvarar cirka 2/3 av den rekommenderade fysiska aktiviteten.
Med hjälp av Vuxna i rörelse-understöden kan man stöda bland annat skapandet av en sådan motionsinriktad verksamhetskultur som förbättrar personalens arbetsförmåga och arbetshälsa (Arbetsliv i rörelse). Målet är att göra motion till en del av ledningen av arbetshälsan som helhet och hitta lokala verksamhetsmodeller och lösningar för att öka motionen bland personer i arbetsför ålder.
Genomförandet av målen bör enligt idrottslagen (390/2015) utgå från jämställdhet mellan könen och likabehandling. Projekt som riktar sig till barn och unga ska fokusera speciellt på att öka motionen bland flickor, eftersom forskningen visar att den fysiska aktiviteten i alla åldersgrupper är lägre bland flickor än bland pojkar.
Ansökan om understöd lämnas i regionalförvaltningsverkets e-tjänst. Om du har problem med ansökan, kontakta den tjänsteinnehavare som ger mer information om understödet.
Ansökan ska vara framme/ha lämnats in via e-tjänsten senast den 16 december 2024 kl. 16.15. Ansökan avslås om den lämnas in till regionförvaltningsverket efter utsatt tid. Sökanden ansvarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten:
Ansökningar om statsunderstöd som beviljas av regionförvaltningsverken görs i regionförvaltningsverkens e-tjänst. För att använda tjänsten förutsätts Suomi.fi-identifiering, där bankkoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett id-kort används. Den sökande fyller i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifogar de bilagor som begärs till blanketten och skickar in ansökan via e-tjänsten. Eventuella kompletteringar till ansökan och begäran om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. När projekten har slutförts lämnas också redovisningarna in via e-tjänsten. Regionförvaltningsverken skickar beslutet till sökanden via e-tjänsten.
Understöden är beroende av prövning. Bedömningen av ansökningar och den inbördes jämförelsen av ansökningarna grundar sig på en helhetsbedömning där följande grunder beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Projektunderstöd söks för kalenderåret 2025. Om det beviljats förlängning för användningen av understödet för 2024, kan finansieringen av ett nytt projekt inledas först efter att förlängningstiden löpt ut. Projekten kan vara ett- eller fleråriga (högst tre år), men finansiering söks alltid för ett år i sänder. I konkurrensen mellan projekten kan väl framskridna och välgrundade fortsatta projekt som pågått i endast ett eller två års tid ges företräde. Projekten ska vara klart och tydligt angivna utvecklingsprojekt där man utvecklar verksamhetssätten, metoderna och strukturerna eller tillämpar tidigare god praxis och verksamhetsmodeller i nya omgivningar.
Vid beviljandet betonas kommunsamordning, projekt som är gemensamma för flera aktörer, tvärsektoriellt, tväradministrativt och tvärprofessionellt samarbete samt principen om integrering av fysisk aktivitet. Vad gäller samarbete mellan förvaltningsområden betonas betydelsen av samarbete mellan idrotts-, undervisnings- och social- och hälsovårdsväsendet samt förvaltningar som ansvarar för frågor i omgivningen och gemensamma åtgärder som bidrar till ökad fysisk aktivitet och motion.
I projekten betonas samarbete med lokala aktörer, till exempel idrottsföreningar, folkhälsoorganisationer, församlingar, företagshälsovårdstjänster och andra lokala aktörer och välfärdsområden. Det är önskvärt att kommunerna inkluderar dessa aktörers åtgärder och tjänster i sina projekt.
Om understöd söks för ett projekt som är gemensamt för flera kommuner ska en av dessa utses till administratör för ansökan. Den administrerande organisationen ansöker om understödet och svarar för dess användning samt eventuell återbetalning och för redovisning av understödet till regionalförvaltningsverket. Till ansökan ska fogas ett avtal om principerna för de deltagande organisationernas arbets- och ansvarsfördelning samt om användningen av understödet och ansvaren i anslutning till det. Understödet får överföras till en projektpartner endast om tillstånd att vidarefördela understödet har begärts av regionförvaltningsverket och ett sådant tillstånd har beviljats och antecknats i understödsbeslutet.
Projektets självfinansieringsandel ska vara minst hälften av de faktiska totala kostnaderna för projektet. Självfinansieringen kan inte vara kalkylerad, exempelvis kalkylerade hyror för kommunens egna lokaler, överföringsposter eller talkoarbete, eftersom detta inte inbegriper intäkter eller utgifter som antecknas i bokföringen. Självfinansieringen ska kunna påvisas i bokföringen i samband med redovisningen. Det understöd som regionförvaltningsverket beviljar kan täcka högst 50 procent av projektets totalkostnader.
Det fästs särskild uppmärksamhet vid understödsverksamhetens genomslagskraft. Understödsverksamheten syftar till att stödja sådana verksamhetsmodeller som på ett permanent sätt kan integreras i det normala servicesystemet även utan externt ekonomiskt stöd. Viktigt med tanke på etableringen av projektet är att sökandena på lång sikt förbinder sig till de planerade åtgärderna och finansieringen av dessa. Det förutsätts att sökanden i ansökningsblanketten inkluderar en skriftlig plan för hur funktionerna kommer att göras permanenta och förankras.
Det har genomförts mycket utvecklingsarbete och många enskilda projekt som främjar en motionsinriktad livsstil. När understöd beviljas beaktar regionförvaltningsverket hur väl man i projektplanen har beaktat befintliga forskningsrön samt god praxis, bra handlingsmodeller och rekommendationer från tidigare motsvarande projekt.
Understöd kan inte beviljas för kommersiell verksamhet, byggande, tävlingsidrott eller träningsverksamhet eller för sådan grundläggande verksamhet som är lagstadgad eller kan anses ingå i organisationens ordinarie verksamhet. Stöd beviljas inte för projekt vars främsta syfte är forskning, att ordna ett enskilt evenemang eller att skaffa material. Understöd ges inte heller till projekt som enbart handlar om att minska sittande och annat stillastående. Däremot är det önskvärt att även detta element ingår i de projekt som understöds.
En central princip för statsunderstöd är att samma verksamhet inte beviljas stöd via flera understödssystem. Till exempel kan detta understöd inte beviljas och/eller användas för motionsinriktad fritidsverksamhet som stöds av regionförvaltningsverkens ungdomsväsenden. I ansökan är sökanden skyldig att meddela eventuella andra understöd som sökts eller beviljats och som gäller verksamhet enligt denna ansökan.
De årliga kostnaderna och finansieringen av dem ska specificeras tydligt i projektplanen. Av ansökan ska framgå hur den sökande partens högsta ledning förbinder sig till projektet.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kunskaper stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi finns på webbplatsen.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
- Att beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet får användas för lönekostnader, kan understödet endast beviljas av synnerligen vägande skäl, om stödmottagaren har straffats för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
En sökande som tidigare fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt försummat sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in efter utsatt tid.
En förutsättning för beviljande av statsunderstöd är att projektet deltar i uppföljningen och utvärderingen av verksamheten på det sätt som statsbidragsmyndigheten anger. Forskningscentralen LIKES vid Jyväskylä yrkeshögskola/I rörelse-programmen tar i praktiken hand om uppföljningen av lokala utvecklingsunderstöd på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet. I projekten Äldre i rörelse genomförs uppföljningen i samarbete med Äldreinstitutet. Sammandragsrapporterna som utarbetas utifrån dessa uppföljningsuppgifter kan användas av alla projekt. Grunderna för behandling av personuppgifter i samband med uppföljningen och utvärderingen av projekt och den registrerades rättigheter beskrivs i dataskyddsbeskrivningen, se UKM och RFV. Uppföljningsinformationen ersätter emellertid inte redovisningen som ska lämnas in till regionförvaltningsverket senast den dag som anges i beslutet om statsunderstöd.
Projekt vid enheter för småbarnspedagogik (daghem, familjedagvård, öppen småbarnspedagogik) som finansieras med detta anslag ska registrera sig som Småbarnspedagogiken i rörelse-enheter på adressen och göra en bedömning av nuläget.
I rörelse-programmen (Familjen i rörelse, Småbarnspedagogiken i rörelse, Skolan i rörelse, Studier i rörelse, Vuxna i rörelse och Äldre i rörelse) erbjuder olika stödåtgärder för projekt som gäller deras målgrupper, såsom nätverksmöten, mentorverksamhet, utbildning, material och kommunikationsstöd. Mer information finns på programmens webbplatser eller genom att kontakta dem.
Ett understöd får enbart användas för det ändamål som det beviljats för.
Godtagbara kostnader är direkta kostnader som projektverksamheten föranlett, till exempel lön åt ledare, utbildningskostnader, marknadsföringskostnader, rimliga kostnader för anskaffning av idrottsutrustning (högst 30 % av de totala kostnaderna), kostnader för motions- och idrottsevenemang (som del av den övriga verksamheten), resekostnader för ledare, transportkostnader samt hyreskostnader för andra än kommunens eller arrangörens egna utrymmen. En preliminär redogörelse för den utrustning som ska anskaffas ska inkluderas i ansökningsblanketten (i punkten kostnadskalkyl).
Godtagbara lönekostnader för projektet är lönekostnader som orsakas av projektet. Godtagbara lönekostnader är till exempel lönekostnader för personer som anställts för projektet, tilläggsersättningar för mertidsarbete för ordinarie anställda och vikariekostnader som orsakas av projektet. Dessutom är lönekostnaderna för en koordinator som utsetts för projektet, till exempel en koordinator för Småbarnspedagogiken i rörelse (baserad på en arbetstidsplan eller -bestämmelse), godtagbara kostnader oberoende av om koordinatorn har en ordinarie tjänst eller inte. Till övriga delar är lönekostnaderna för ordinarie personal inte godtagbara kostnader för projektet. Alla godtagbara lönekostnader för projektet ska hänföras till projektets kostnadsställe.
Som godtagbara kostnader räknas vad gäller löner och arvoden för varje löntagare högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro inklusive lagstadgade bikostnader. Lönen kan betalas i form av penninglön eller naturaförmåner.
Om en arbetstagares arbetstid delvis ingår i projektet ska stödmottagaren på ett tillförlitligt sätt till exempel med hjälp av arbetstidsuppföljning påvisa att arbetsinsatsen är direkt riktad till projektet. Även en arbetstidsplan eller arbetstidsbestämmelse anses vara tillräcklig dokumentation.
De godtagbara kostnaderna kan definieras närmare i understödsbeslutet och dess bilagor. Projektets alla totalkostnader (även andra än godtagbara kostnader) och intäkter ska i redovisningsskedet bokföras på det kostnadsställe som skapats för projektet.
I projektets totalkostnader får sådana kostnader inte tas upp som inte direkt främjar den dagliga motionen, såsom kostnader för enskilda evenemang, bygg- och inredningskostnader, kontors- och möteskostnader, och inte heller kostnader som föranleds av organisationens lagstadgade eller grundläggande verksamhet.
Understöd från regionförvaltningsverket är avsett att täcka det underskott för projektet som uppstår då man från de godtagbara kostnaderna drar av övriga understöd samt de intäkter projektet ger upphov till. Om regionförvaltningsverkets understöd är större än det faktiska underskottet, ska den överskridande delen återbetalas till regionförvaltningsverket.
Understödstagarens ekonomi och administration ska ordnas på tillbörligt sätt. En styrgrupp ska tillsättas för projektet.
Redovisning för användningen av understödet ska göras senast det datum som nämns i beslutet.
Understödstagaren förutsätts rapportera om utgifterna enligt kostnadsställe. Alla kostnader ska bokföras på projektets kostnadsställe (även lönekostnader) eller på motsvarande separata uppföljningsobjekt.
Regionförvaltningsverket har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om stödmottagaren uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. över hälften av finansieringen är offentlig), ska stödmottagaren iaktta upphandlingslagen i all upphandling.
- Om understödstagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 procent av upphandlingens värde, är den skyldig att iaktta upphandlingslagen i den upphandlingen
(lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016).
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att en stödmottagare ska begära anbud av flera än en leverantör i varu- och tjänsteupphandlingar som understiger det nationella tröskelvärdet, men vars värde utan mervärdesskatt överstiger 30 000 euro.
I statsunderstödsbeslutet finns närmare information om tidsschemat för utbetalning av understödet, under vilken tid understödet ska användas och när redovisningen av användningen senast lämnas in till statsbidragsmyndigheten. Om det vid projektets start har uppkommit väsentliga förändringar jämfört med ansökan som gått igenom beslutsförfarandet, måste sökanden omgående anmäla dessa ändringar till statsbidragsmyndigheten innan understödet betalas ut.
Regionförvaltningsverkens handbok för statsunderstöd – ansökan, användning och tillsyn.
Om ansökningsanvisningen och handboken är motstridiga, är ansökningsanvisningen alltid den handling som gäller.
Redovisning för användningen av understödet ska göras senast det datum som nämns i beslutet. Utredningen inbegriper både en ekonomisk rapport och en resultatrapport. Understödstagaren förutsätts rapportera om kostnaderna separat för varje kostnadsställe.
Projektets verksamhets- och ekonomiplan antecknas på ansökningsblanketten (inga separata bilagor med verksamhets- och ekonomiplanen lämnas in).
Sökanden ska bifoga följande handlingar till ansökan:
- Samfinansieringsprojekt: Avtal om principerna för arbets- och ansvarsfördelningen samt användningen av understödet och ansvar i anslutning till det.
- Andra än kommunala projekt: Sammanslutningens resultaträkning, balansräkning och revisionsberättelse från föregående räkenskapsperiod samt utdrag ur föreningsregistret.
De sökande har möjlighet att få rådgivning som stöd för projektplaneringen av aktörer som koordinerar motion och idrott för barn och unga samt hälsomotion för vuxna i de regionala idrottsorganisationerna samt inom helheten I rörelse (Familjen i rörelse/Suomen Latu, Småbarnspedagogiken i rörelse/UBS/Likes Jamk, Vuxna i rörelse/Likes Jamk och Ikiliikkuja/Äldreinstitutet).
Ytterligare information
E-postadresser:
[email protected]
Regionförvaltningsverket i Lappland (RFV)
Kai-Matti Joona, idrottsväsendets överinspektör, tfn. 0295 017 396
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland omfattar landskapen Mellersta Österbotten, Birkaland, Mellersta Finland, Södra Österbotten och Österbotten:
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, huvudkontor i Vasa
Simo Luukkainen, överinspektör, tfn. 0295 018 824
Satu Sjöholm, överinspektör för idrottsväsendet, tfn. 0295 018 822
Regionförvaltningsverket i Norra Finland omfattar landskapen Kajanaland och Norra Österbotten:
Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Ulla Silventoinen, idrottsväsendets överinspektör, tfn. 0295 017 663
Regionförvaltningsverket i Östra Finland omfattar landskapen Södra Savolax, Norra Savolax och Norra Karelen:
Regionförvaltningsverket i Östra Finland
Tapio Niskanen, överinspektör för idrottsväsendet, tfn. 0295 016 336
Regionförvaltningsverket i Södra Finland omfattar landskapen Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland, Nyland, Kymmenedalen och Södra Karelen:
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Anni Kettunen, överinspektör, tfn. 0295 016 397
Ilpo Piri, överinspektör, tfn. 0295 016 559
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland omfattar landskapen Egentliga Finland och Satakunta:
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland
Tiina Kaijanen, idrottsväsendets överinspektör, tfn. 0295 018 303
Innehållsmässig rådgivning för projekten
I RÖRELSE – RIKSOMFATTANDE PROGRAM FÖR MOTIONSFRÄMJANDE
Familjen i rörelse (på finska)
Småbarnspedagogiken i rörelse
Vuxna i rörelse (på finska)
Ikiliikkuja/äldre personer (på finska)
Regionala idrottsorganisationer
Regionförvaltningsverkens handbok för statsunderstöd – ansökan, användning och tillsyn
Stöd i tekniska frågor som gäller e-tjänsten fås på adressen: asiointipalvelu.okm(at)gov.fi