Digitaliseringen inom småbarnspedagogiken har utretts

Nuläget för digitaliseringen inom småbarnspedagogiken har för första gången utretts i Finland. I utredningen granskas den digitala verksamhetsmiljön för småbarnspedagogiken, den digitala praxisen i vardagen och ordnandet av stöd. Dessutom bedöms utvecklingen av personalens kompetens, fortbildningen av personal, fullgörandet av lagstadgade skyldigheter samt framtidsutsikterna för digitaliseringen.
Utredningen visar att genomförandet av digitaliseringen varierar mellan kommunerna. Det finns fortfarande ett stort behov av information, stöd och utbildning för att främja digitaliseringen.
Utvecklingen av digitaliseringen inom småbarnspedagogiken främjas av kommunernas strategiska val, engagemang i långsiktigt utvecklingsarbete, utveckling av personalens kompetens, stödstrukturer och nätverkande samt riktade resurser och en permanent resursfördelning.
I bästa fall beaktar digitaliseringen i kommunerna småbarnspedagogikens särdrag och verksamhetskultur och det naturliga sättet för barn att lära sig nya saker. För att utveckla digitaliseringen och bedöma kompetensen krävs att kommunerna har egna strategiska riktlinjer och mål för småbarnspedagogiken samt ett ledarskap som stöder utvecklingen. Det behövs tekniska, administrativa och pedagogiska lösningar som är specifikt riktade till småbarnspedagogiken och som stöder digitaliseringen på ett mer permanent sätt.
Utredningen rekommenderar särskilt satsningar på utbildning i digitalisering för att öka förståelsen av digitalisering och förbättra förmågan att tala om frågor utifrån barnens livsvärld. Digitaliseringen inom småbarnspedagogiken bör ta hänsyn till verksamhetens särdrag samt barnens sätt att agera, lära och tillägna sig kunskap.
Publikationen är el del av referensramen för digitalisering inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och det fria bildningsarbetet. I projektet fastställer undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och sektorn tillsammans styrande principer, en vision och åtgärder för olika delområden av digitaliseringen. Syftet med referensramen är att stödja anordnarna av småbarnspedagogik i arbetet med att utveckla digitaliseringen på ett långsiktigt och enhetligt sätt.
Mer information:
- Sara Sintonen, professor, Åbo universitet, [email protected], tfn 029 450 2566
- Alexandra Nordström, universitetslektor, Helsingfors universitet, [email protected], tfn 050 343 9920
- Tero Huttunen, utvecklingschef, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 219