Tillväxtstrategin för den kreativa ekonomin: Hållbar tillväxt och internationalisering som mål

Utgångspunkten för tillväxt inom de kreativa branscherna och den kreativa ekonomin är företagen inom dessa branscher samt deras tillväxt och internationalisering. I Finland drar vi nytta av immateriellt värdeskapande i relativt liten omfattning i förhållande till våra jämförelseländer, till exempel Sverige. Inom de kreativa branscherna finns avsevärd outnyttjad potential för ekonomisk tillväxt i Finland.
Denna bedömning görs i undervisnings- och kulturministeriets och arbets- och näringsministeriets tillväxtstrategi för den kreativa ekonomin 2025–2030, som publicerades den 10 juni 2025. Syftet med strategin är att främja tillväxt och internationalisering för följande tre affärsmässiga delområden: innehåll som kan mångfaldigas (t.ex. spel, litteratur, musik och audiovisuella branschen), kreativa tjänster (t.ex. arkitektur, formgivning, mode och marknadsföring) och evenemangsbranschen (inkl. konst- och kulturtjänster).
”Företagsverksamheten inom de kreativa branscherna har en enorm exportpotential och en växande roll i vår tids ekonomi. Tillväxtstrategin för de kreativa branscherna är ett av våra verktyg för att stärka affärsverksamheten och internationaliseringen inom det kreativa området och för att främja Finlands ekonomiska tillväxt, export och Finlandsbilden”, konstaterar näringsminister Wille Rydman.
”Det är viktigt att kulturens roll i Finlands internationella synlighet och exportstrategi stärks på ett konsekvent sätt. Samtidigt måste yrkesverksamma inom de kreativa branscherna ges förutsättningar för företagande och en hållbar försörjning”, säger forsknings- och kulturminister Mari-Leena Talvitie.
De åtgärder som läggs fram i strategin är nationella och gäller hela branschen. Åtgärderna är indelade enligt sex prioriteringar: 1) kompetens och prognostisering, 2) ekosystembaserat samarbete, 3) rådgivningstjänster för företag, 4) finansieringsvägar, 5) exportfrämjande, marknadsföring och arbete för Finlandsbilden samt 6) reglering. I strategin ingår också indikatorer som kan användas för att följa upp genomförandet av strategin.
I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering fastställs att regeringen genomför en förvaltningsövergripande tillväxtstrategi för de kreativa branscherna i samband med den kulturpolitiska redogörelsen. Delegationen för den kreativa ekonomin följer upp genomförandet av strategin fram till 2030.
Mer information:
Sanna Kyyrä, ledande sakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 012
Laura Mäkelä, kulturråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 224