Regeringens proposition om ändring av universitetslagen och yrkeshögskolelagen (höjning av terminsavgifterna)
OKM023:00/2023 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt ett projekt för att höja terminsavgifterna och förhindra kringgående av terminsavgifterna genom att ändra universitetslagen och yrkeshögskolelagen.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM023:00/2023
Ärendenummer VN/21641/2023
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 14.7.2023 – 31.12.2024
Datum för tillsättande 14.7.2023
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 5 Ett kunnigt Finland
Alaluku 5.3 Hög kompetens och bildning lägger grunden för framtiden
Lagberedning
RP med förslag till lagar om ändring av universitetslagen och yrkeshögskolelagen
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 31.8.2023 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 8/2024Uppskattning av ny föredragningsvecka 20/2024 - 3
Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen
16.5.2024HE 51/2024 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 94/2024
Regeringen tar steg mot terminsavgifter som täcker alla kostnader för studerande från länder utanför EU och EES. Genom ändringen av universitetslagen och yrkeshögskolelagen strävar man efter att trygga de influtna terminsavgifterna och högskolornas planmässiga verksamhet genom att minska antalet undantagsgrupper som inte är skyldiga att betala terminsavgifter och på så sätt förhindra att terminsavgifterna kringgås.
Ansvarig ministerForsknings- och kulturminister Multala
Kontaktperson
Henna Närhi, Hallitusneuvos
tel. +358 295 330 006
[email protected]
Mål och resultat
Under projektets gång bereds ändringar i universitetslagen och yrkeshögskolelagen så att de studieavgifter som tas ut av högskolestuderande från länder utanför EU och EES i fortsättningen ska täcka kostnaderna för ordnandet av utbildningen. Samtidigt förblir den som kommit till landet med uppehållstillstånd för studerande skyldig att betala terminsavgift även om han eller hon byter sitt uppehållstillstånd under studierna till exempel på grund av arbete. Dessutom återinförs ansökningsavgiften för studerande från länder utanför EU/EES. Lagstiftningen om uppdragsutbildning preciseras och högskolorna ges rätt att få vissa uppgifter om uppehållstillstånd för sökanden och den studerande samt deras anknytningsperson för att utreda skyldigheten att betala terminsavgift. Lagens olika delar avses träda i kraft som följer: kringgående av terminsavgifter och rätt att få uppgifter den 1 oktober 2024, ansökningsavgift och uppdragsutbildning i fråga om utbildning som inleds den 1 augusti 2025 och därefter, fulla terminsavgifter i fråga om utbildning som inleds den 1 augusti 2026 och därefter.
De ändringar som görs i detta sammanhang beaktas också i det pågående arbetet i den arbetsgrupp som utreder reformen av styrnings- och finansieringsmodellen för högskolorna.
I det utredningsarbete som görs i samband med projektet utvärderas dessutom skapandet av ett riksomfattande stipendiesystem och utreds incitament att stanna kvar i Finland för att arbeta efter utexamineringen: I enlighet med regeringsprogrammet utreds möjligheten att skapa kompensation i form av studielånskompensation för personer som inte hör till EU/EES-länderna, som utexaminerats från en finländsk högskola eller någon annan finländsk läroanstalt, betalat terminsavgift och arbetat en viss tid i Finland.
Sammandrag
Undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt ett projekt för att höja terminsavgifterna och förhindra kringgående av terminsavgifterna genom att ändra universitetslagen och yrkeshögskolelagen.
Utgångspunkter
Det viktigaste finanspolitiska målet i regeringsprogrammet är att åstadkomma hållbar tillväxt. Regeringen överbryggar klyftan mellan inkomster och utgifter inom den offentliga ekonomin och vänder Finlands skuldsättning nedåt. Samtidigt är målet att få finländarnas kompetensnivå att åter växa och höja utbildningsnivån. Regeringen går mot fullständig beskattning av terminsavgifter för studerande från länder utanför EU och EES. Regeringen bedömer införandet av ett riksomfattande stipendiesystem och införandet av en nominell ansökningsavgift. För att antalet internationella högskolestuderande ska öka ytterligare, ökas incitamenten för att stanna kvar i Finland efter utexamineringen.
Till universitetslagen och yrkeshögskolelagen fogades 2015 bestämmelser om terminsavgifter, enligt vilka högskolan i utbildning som leder till annan lägre eller högre högskoleexamen än finsk- eller svenskspråkig ska ta ut en avgift på minst 1 500 euro per läsår. Högskolan beslutar om arrangemangen i anslutning till uppbörden av avgiften. Det finns undantag från betalningsskyldigheten. (Universitetslagen 558/2009 10 § (1600/2015), yrkeshögskolelagen 932/2014 13 a § (1601/2015).) Bestämmelserna om terminsavgifter trädde i kraft vid ingången av 2016. Högskolorna blev skyldiga att ta ut avgifter av studerande som inleder sina studier den 1 augusti 2017 eller senare.
I slutrapporten från arbetsgruppen för uppföljning och utvärdering av införandet av högskolornas terminsavgifter (Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2022:3) konstateras det att införandet av terminsavgifter inte har haft långvariga skadliga konsekvenser för högskolornas internationalisering eller för viljan hos studerande från länder utanför EU/EES-området att studera vid finländska högskolor. Finlands rykte som ett land med högklassig utbildning är fortfarande en viktig attraktionsfaktor. Högskolornas ekonomiska avkastning av terminsavgifterna har ökat under granskningstiden i och med att antalet avgiftsskyldiga studerande har ökat. Högskolorna använder en betydande del av den potentiella avkastningen av terminsavgifterna till befrielse från avgifter och stipendier för studerande. Högskolorna har gjort sinsemellan olika val när det gäller införande av terminsavgifter och internationell rekrytering av studerande. Alla högskolor får inte internationella studerande på samma sätt som tidigare, och läsårsavgifterna syns inte som en betydande inkomstkälla vid alla högskolor.
Högskolorna har i allt snabbare takt observerat att skyldigheten att betala läsårsavgift kringgås genom att man efter att studierna inletts skaffar något annat uppehållstillstånd än uppehållstillstånd för studerande, oftast uppehållstillstånd för arbetstagare, eftersom de som vistas i landet med andra kontinuerliga uppehållstillstånd än uppehållstillstånd för studerande för närvarande inte är skyldiga att bevilja uppehållstillstånd. Variationen och oförutsägbarheten i de influtna avgifterna för uppehållstillstånd är en stor utmaning för högskolornas ekonomi och studieutbud planering.
I samband med införandet av terminsavgifter ändrades universitetslagen och yrkeshögskolelagen så att den administrativa handläggningsavgiften för ansökan som använts en kort tid slopades. Det administrativa arbete som onödiga ansökningar medför har ökat efter att ansökningsavgifterna slopades. Behandlingsavgiften har i stor utsträckning ansetts vara ett hinder för ansökningar som görs på lätta grunder vid högskolorna och öka de sökandes engagemang i ansökan.
Syftet med höjningen av terminsavgifterna är att trygga finansieringen av inhemska högskolestuderandes studier samtidigt som den offentliga finansiering som används för finansiering av högskolestuderandes studier från tredjeländer minskar.
Genom ändringen av universitetslagen och yrkeshögskolelagen strävar man efter att trygga de influtna terminsavgifterna och högskolornas planmässiga verksamhet genom att minska antalet undantagsgrupper som inte är skyldiga att betala terminsavgifter och på så sätt förhindra att terminsavgifterna kringgås.
Projektet tillsattes för tiden den 14 juli 2023–30 juni 2024 och dess mandatperiod förlängdes till den 31 december 2024. För projektet tillsattes i september 2023 en arbetsgrupp vars mandatperiod har förlängts till utgången av 2024. Avsikten är att regeringens proposition lämnas till riksdagen under vårsessionen 2024.
Lausuntomenettely
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
29.1.2024 Arbets- och näringsministeriet
-
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry; lausunto PDF
29.1.2024 Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
-
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry; lausunto PDF
29.1.2024 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry
-
Haaga-Helian opiskelijakunta Helga; lausunto PDF
29.1.2024 Haaga-Helian Opiskelijakunta Helga
-
Tampereen yliopisto; lausunto PDF
29.1.2024 Tampereen yliopisto
-
Korkeakoulujen lukuvuosimaksuverkosto; lausunto PDF
29.1.2024 Korkeakoulujen lukuvuosimaksuverkosto
-
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
29.1.2024 Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
-
Jyväskylän yliopisto; lausunto PDF
29.1.2024 Jyväskylän yliopisto
-
Aalto-yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.1.2024 Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (1)
-
29.1.2024 Oulun yliopisto
-
Yrkeshögskolan Arcada Ab; lausunto PDF
29.1.2024 Yrkeshögskolan Arcada Ab
-
29.1.2024 Akava ry
-
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
29.1.2024 Helsingin yliopisto
-
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
29.1.2024 Helsingin yliopisto
-
Lieke Attorneys Ltd; lausunto PDF
29.1.2024 Lieke Attorneys Ltd
-
Lapin ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
29.1.2024 Lapin ammattikorkeakoulu Oy
-
29.1.2024 Opetushallitus
-
Hanken Svenska handelshögskolan; lausunto PDF
29.1.2024 Hanken Svenska handelshögskolan (1)
-
Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta; lausunto PDF
29.1.2024 Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
-
29.1.2024 Åbo Akademi
-
29.1.2024 Aalto-yliopisto
-
Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry; lausunto PDF
29.1.2024 Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry
-
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF
29.1.2024 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
-
29.1.2024 Taideyliopisto
-
29.1.2024 Sivistysala ry
-
LAB-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
29.1.2024 LAB-ammattikorkeakoulu Oy
-
Turun yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
29.1.2024 Turun yliopiston ylioppilaskunta (1)
-
Vaasan yliopisto; lausunto PDF
29.1.2024 Vaasan yliopisto
-
Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta - METKA; lausunto PDF
29.1.2024 Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta - METKA (1)
-
LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOE; lausunto PDF
29.1.2024 LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOE
-
Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
28.1.2024 Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
-
Jyväskylän ammattikorkeakoulu; lausunto PDF
28.1.2024 Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamk, Likes
-
26.1.2024 Tehy ry
-
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.1.2024 Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
-
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry; lausunto PDF
26.1.2024 Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry
-
Vaasan yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
26.1.2024 Vaasan yliopiston ylioppilaskunta (1)
-
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
26.1.2024 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
-
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
26.1.2024 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (1)
-
Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta; lausunto PDF
26.1.2024 Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
-
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry; lausunto PDF
26.1.2024 Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry
-
Savonia-ammattikorkeakoulu oy; lausunto PDF
26.1.2024 Savonia-ammattikorkeakoulu oy
-
Itä-Suomen yliopisto; lausunto PDF
25.1.2024 Itä-Suomen yliopisto
-
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
25.1.2024 Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
-
Tieteentekijöiden liitto; lausunto PDF
25.1.2024 Tieteentekijöiden liitto (1)
-
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
25.1.2024 Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
-
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry; lausunto PDF
25.1.2024 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
-
Helsingin yliopiston ylioppilaskunta; lausunto PDF
25.1.2024 Helsingin yliopiston ylioppilaskunta
-
24.1.2024 Turun yliopisto
-
Åbo Akademis Studentkår; lausunto PDF
24.1.2024 Åbo Akademis Studentkår (1)
-
23.1.2024 Verohallinto
-
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
23.1.2024 Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
-
Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi; lausunto PDF
22.1.2024 Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi
-
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
22.1.2024 Finansministeriet
-
Centria-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
21.1.2024 Centria-ammattikorkeakoulu Oy
-
Turun ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
19.1.2024 Turun ammattikorkeakoulu Oy
-
Tampereen ylioppilaskunta; lausunto PDF
18.1.2024 Tampereen ylioppilaskunta (1)
-
Laurea-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
12.1.2024 Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Övriga dokument och promemorior
-
21.5.2024
Työryhmän 11. kokouksen muistio.
-
Asettamispäätös 18.3.2024: Hankkeen ja työryhmän toimikauden jatkaminen sekä kokoonpanon muuttaminen PDF
18.3.2024
Hankkeen ja työryhmän toimikauden jatkaminen sekä kokoonpanon muuttaminen: Hallituksen esitys yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta (lukuvuosimaksujen korottaminen)
-
27.2.2024
Työryhmän 10. kokouksen muistio.
-
27.2.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö (Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Lausuntoyhteenveto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta
-
7.2.2024
Työryhmän 9. kokouksen muistio.
-
11.1.2024
Työryhmän 8. kokouksen muistio.
-
18.12.2023
Työryhmän 7. kokouksen muistio
-
2.10.2023
Työryhmän 5. kokouksen muistio
-
25.9.2023
Työryhmän 4. kokouksen muistio
-
22.9.2023
Työryhmän 3. kokouksen muistio
-
20.9.2023
Työryhmän 2. kokouksen muistio
-
8.9.2023
Työryhmän 1. kokouksen muistio
-
18.8.2023
Kuvataan asetetun työryhmän toimikausi, tausta, tavoitteet ja tehtävät.
-
Yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttaminen (lukuvuosimaksujen korottaminen) PDF
14.7.2023
Kuvataan asetetun hankkeen toimikausi, tausta, tavoitteet ja tehtävät.
Arbetsgrupp
Person
Roll, Mandattid
Korhonen, Jonna
Johtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ordförande
1.9.2023 – 31.12.2024
Innola, Maija
OPETUSNEUVOS
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Vice ordförande
1.9.2023 – 31.12.2024
Tiainen, Nelli
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Sekreterare
1.9.2023 – 31.12.2024
Arola, Marjo
Kansainvälisyyspäällikkö
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Roll: Medlem
1.9.2023 – 31.12.2024
Birjulin, Yuri
EU-edunvalvonnan asiantuntija
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Fonsell, Johanna
Koulutuspolitiikan asiantuntija
Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry
Roll: Ersättare
18.3. – 31.12.2024
Grandell, Ariann
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Kaartinen, Marjo
Koulutusvararehtori
Taideyliopisto
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Karakoski, Jussi
Kehityspolitiikan neuvonantaja
utrikesministeriet
Roll: Ersättare
18.7.2023 – 31.12.2024
Kilpeläinen, Turo
rehtori
LAB-ammattikorkeakoulu
Roll: Medlem
1.9.2023 – 31.12.2024
Maxenius, Samuli
Erityisasiantuntija
Erityisasiantuntija
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Muuronen, Tuulia
Erityisasiantuntija
Maahanmuuttovirasto
Roll: Ersättare
18.3. – 31.12.2024
Mäkelä, Kristiina
provosti
Aalto-yliopisto
Roll: Medlem
1.9.2023 – 31.12.2024
Mäkinen, Juuso
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Ersättare
18.3. – 31.12.2024
Määttä, Tapio
professori
Itä-Suomen yliopisto
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Nieminen, Sanna
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Medlem
18.3. – 31.12.2024
Niinimäki, Jouko
Rehtori
Oulun yliopisto
Roll: Medlem
1.9.2023 – 31.12.2024
Nordlund, Kai
Koulutusvararehtori
Helsingin yliopisto
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Närhi, Henna
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
18.7.2023 – 31.12.2024
Närhi, Henna
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Föredragande
1.9.2023 – 31.12.2024
Närhi, Henna
Hallitusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.9.2023 – 31.12.2024
Rautiola, Ella
Asiantuntija
Maahanmuuttovirasto
Roll: Medlem
18.3. – 31.12.2024
Rissanen, Riitta
Rehtori
Lapin ammattikorkeakoulu
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Rättyä, Heidi
Koulutuspolitiikan asiantuntija
SYL
Roll: Medlem
1.9.2023 – 31.12.2024
Salonen, Satu
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Medlem
18.3. – 31.12.2024
Seppälä, Pekka
Kehityspolitiikan neuvonantaja
utrikesministeriet
Roll: Medlem
18.3. – 31.12.2024
Tiukkanen, Jarmo
Hallitusneuvos
arbets- och näringsministeriet
Roll: Medlem
1.9.2023 – 31.12.2024
Toni, Anna
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Ersättare
18.3. – 31.12.2024
Tuukkanen, Mari
Palvelupäällikkö
LAB-ammattikorkeakoulu
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 31.12.2024
Uusiautti, Satu
Vararehtori
Lapin yliopisto
Roll: Medlem
1.9.2023 – 31.12.2024
Veijola, Roosa
Eurooppapolitiikan asiantuntija
Suomen Opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry
Roll: Medlem
18.3. – 31.12.2024
Muraskina, Diana
hallituksen varapuheenjohtaja
SAMOK
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 17.3.2024
Niemi, AlekSI
koulutuspolitiikan asiantuntija
SAMOK
Roll: Medlem
1.9.2023 – 17.3.2024
Nihtilä, Heidi
Lainsäädäntösihteeri
utrikesministeriet
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 17.3.2024
Söderman, Fanny
Asiantuntija
Maahanmuuttovirasto
Roll: Medlem
1.9.2023 – 17.3.2024
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Laine, Lydia
Ylitarkastaja
Maahanmuuttovirasto
Roll: Ersättare
1.9.2023 – 17.3.2024
Leisti, Mia
Lainsäädäntösihteeri
utrikesministeriet
Roll: Medlem
1.9.2023 – 17.3.2024