Arbetsgruppen för utveckling av karriäruppföljningen inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen
OKM034:00/2024 Projekt
Undervisnings- och kulturministeriet tillsätter en arbetsgrupp med sektioner för att bereda datainsamlingen om karriäruppföljningen inom utbildningen på andra stadiet från planerings- och definitionsfasen till produktionen genom pilotförsök.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM034:00/2024
Ärendenummer VN/11439/2024
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 2.5.2024 – 31.12.2026
Datum för tillsättande 2.5.2024
Kontaktperson
Tomi Kytölä, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 293
[email protected]
Kontaktperson
Victor Nyberg, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 263
[email protected]
Projektets framskridande
3.5.2024 1. Työryhmän kokous
Möte
Dokument
-
3.5.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
3.5.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
7.6.2024 2. Työryhmän kokous
Möte
Dokument
-
7.6.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
7.6.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
27.9.2024 3. Työryhmän kokous
Möte
Dokument
-
27.9.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
27.9.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
18.12.2024 4. Työryhmän kokous
Möte
Dokument
-
18.12.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
18.12.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
7.3.2025 5. Työryhmän kokous
Möte
Dokument
-
7.3.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
-
7.3.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Mål och resultat
Arbetsgruppen har till uppgift att:
1) I brett samarbete utveckla de lösningar och det innehåll som behövs för kvalitativ karriäruppföljning inom yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen,
a) genom att utnyttja i så stor utsträckning som möjligt befintliga digitala tjänster och lösningar för genomförande av enkäter, och;
b) högskolornas erfarenheter av genomförandet av karriäruppföljningen samt;
c) säkerställa interoperabilitet på nationell nivå och EU-nivå
2) Planera och genomföra enkäter om karriäruppföljning inom yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen
3) Skapa modeller och strukturer för behandling, presentation och tolkning av information
4) Skapa en underhålls- och utvecklingsmodell för upprätthållandet av enkäter om uppföljning av karriären
Enkäternas innehåll och tidtabell genomförs i brett samarbete med beaktande av målen för yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen samt undersökningarna.
Utgångspunkter
För närvarande baserar sig uppgifterna om karriäruppföljning inom utbildningen på andra stadiet till stor del på registermaterial. Med hjälp av dessa material får man viktig information om till exempel sysselsättning och övergång till vidareutbildning. Denna information ger dock ett begränsat perspektiv på utbildningens effekter, eftersom den inte beaktar de studerandes personliga erfarenheter och synpunkter. Att samla in kvalitativ information, dvs. egna erfarenheter hos dem som avslutat utbildningen, skulle ge en djupare förståelse av utbildningens konsekvenser för individernas liv och karriärvägar. Sådan information skulle vara värdefull bland annat med tanke på utvecklingen av gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen samt kvalitetsarbetet.
Även om registeruppgifterna, som i huvudsak kommer från Statistikcentralen, är värdefulla, är de tillgängliga efter en relativt lång fördröjning. Denna fördröjning kan påverka förmågan att snabbt reagera på förändringar på utbildningsmarknaden eller på utbildningsprogrammens uppdateringsbehov. Även om vissa utbildningsanordnare har börjat genomföra egna kvalitativa undersökningar eller uppföljningsmodeller för att följa upp sysselsättningen och karriärutvecklingen bland dem som avslutat utbildningen, är sådana åtgärder inte allmänt utbredda eller systematiska.
Vid bedömningen av utbildningens genomslag används också enkäter om studeranderespons, vilka är en del av finansieringsmodellen för yrkesutbildning. Även om dessa enkäter ger viktig information ur de studerandes synvinkel, fokuserar de mer på utbildningsprogrammets kvalitet och studieerfarenhet än på karriäruppföljning på lång sikt eller på utbildningens inverkan på karriärvägar.
Det är viktigt att samla in kvalitativ information för att få en mer heltäckande bild av utbildningens effekter och verkningsfullhet. Utvecklingen av kvalitativ karriäruppföljning hjälper utbildningsanordnare, lärare och beslutsfattare att bättre förstå hur utbildningen svarar mot arbetsmarknadens behov och indirekt stöder de studerandes personliga och yrkesmässiga utveckling.
De lösningar och innehåll som behövs för kvalitativ karriäruppföljning utvecklas inom yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen, såsom enkäter om karriäruppföljning inom yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen, modeller och strukturer för behandling, presentation och tolkning av information samt en underhålls- och utvecklingsmodell för upprätthållande av enkäter om karriäruppföljning.
Med hjälp av yrkesutbildningens och gymnasieutbildningens karriäruppföljning används en uppföljningsmodell på riksnivå för att följa sysselsättningen och karriärutvecklingen för dem som avslutat utbildningen. Information kan samlas in systematiskt, vilket gör det möjligt att bland annat reagera snabbare på förändringar på utbildningsmarknaden eller utbildningsprogrammens uppdateringsbehov.
Med hjälp av karriäruppföljningen kan man dessutom samla in kvalitativ information som gör det möjligt att skapa en mer heltäckande bild av utbildningens effekter och genomslag. Utvecklingen av kvalitativ karriäruppföljning hjälper utbildningsanordnare, lärare och beslutsfattare att bättre förstå hur utbildningen svarar mot arbetsmarknadens behov. Kvalitativa karriäruppföljningen stöder även indirekt de studerandes personliga och yrkesmässiga utveckling.
Arbetsgruppen och arbetsgruppens sekretariat har tillsatts för tiden den 1 maj 2024–31 december 2026.
Hankkeen asettaminen
Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen uraseurannan kehittämisen työryhmän asettaminen PDF
11.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Hankkeen toteuttaminen
-
7.3.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
-
7.3.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
-
18.12.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
18.12.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
27.9.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
27.9.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
7.6.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
7.6.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
3.5.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
3.5.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Arbetsgrupp
Person
Roll, Mandattid
Lounema, Kati
Johtaja
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ordförande
2.5.2024 – 31.12.2026
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Vice ordförande
2.5.2024 – 31.12.2026
Aalto, Mari
Lukiokoulutuksen johtaja
Tampereen kaupunki
Roll: Ersättare
2.5.2024 – 31.12.2026
Aaltonen, Marko
Opetusneuvos, yksikön päällikkö
Opetushallitus
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Aro-Kuuskoski, Tarja
Lukiokoulutuksen päällikkö
Pro Lukio ry
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Bálint, Minna
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Halonen, Tomi
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Heikkinen, Johanna
Puheenjohtaja
Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Helmi, Satu
Erityisasiantuntija
Ammattikorkeakoulujen uraseurantaverkosto
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Hietaranta-Luoma, Hanna-Leena
Erityisasiantuntija
Yliopistojen Aarresaari-verkoston uraseurantaryhmä
Roll: Ersättare
2.5.2024 – 31.12.2026
Härkönen, Onni
Edunvalvonnan asiantuntija
OSKU ry
Roll: Ersättare
2.5.2024 – 31.12.2026
Laitinen, Samuli
Lukiokoulutuksen tulosaluejohtaja
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Lehikoinen, Petri
Opetusneuvos, yksikön päällikkö
Opetushallitus
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyman, Oscar
Suunnittelija
Yliopistojen Aarresaari-verkoston uraseurantaryhmä
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Pahlman, Peter
Asiantuntija
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Sarkkinen, Maria
Ammatillisen koulutuksen päällikkö
Helsingin kaupunki
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Saulamaa, Jaakko
Koulutuspäällikkö
Tampereen kaupunki
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Tanner, Patrik
Puheenjohtaja
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Toivanen, Aliisa
Koulutuspoliittinen asiantuntija
Suomen Lukiolaisten Liitto ry
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Tokila, Anu
Kehittämisjohtaja
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Roll: Ersättare
2.5.2024 – 31.12.2026
Sekretariat
Person
Roll, Mandattid
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ordförande
2.5.2024 – 31.12.2026
Berg, Kukka-Maaria
Palvelupäällikkö
CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Ketola, Mari
Koordinaattori
CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Vacker, Riikka
Opetusneuvos
Opetushallitus
Roll: Medlem
2.5.2024 – 31.12.2026
Sektionen för yrkesutbildning
Person
Roll, Mandattid
Vacker, Riikka
Opetusneuvos
Opetushallitus
Roll: Ordförande
5.8.2024 – 31.12.2026
Alaruikka, Sauli
Suunnittelija
Koulutuskuntayhtymä OSAO
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Helander, Jaakko
Tutkijayliopettaja
Hämeen ammattikorkeakoulu
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Jänkälä, Jukka-Pekka
Tutkija
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Kajander, Jussi
Apulaisrehtori
Ammattiopisto Luovi Oy
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Kallionpää, Katja
Pedagoginen päällikkö
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Mutanen, Jere
Koulutusjohtaja
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Saarelainen, Päivi
Rehtori
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Sarkkinen, Maria
Ammatillisen koulutuksen päällikkö
Helsingin kaupunki
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Vaahtio, Anne
Kehityspäällikkö
Länsirannikon Koulutus Oy
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Virolainen, Maarit
Yliopistotutkija
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Sektionen för gymnasieutbildning
Person
Roll, Mandattid
Vacker, Riikka
Opetusneuvos
Opetushallitus
Roll: Ordförande
5.8.2024 – 31.12.2026
Aro-Kuuskoski, Tarja
Lukiokoulutuksen päällikkö
Helsingin kaupunki
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Kettunen, Jaana
Tutkimusprofessori
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Lauronen, Tina
Tutkija
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OTUS
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Leiwo, Laura-Leena
Lukiokoulutuksen kehittämispäällikkö
Tampereen kaupunki
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Rautiainen, Juha-Matti
Musiikkilukion apulaisrehtori
Kaustisen kunta
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Räsänen, Juhani
Outokummun lukion rehtori
Outokummun kaupunki
Roll: Medlem
5.8.2024 – 31.12.2026
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
2.5.2024 – 31.12.2026
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
2.5.2024 – 31.12.2026
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt