Arbetsgruppen för utveckling av karriäruppföljningen inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen

OKM034:00/2024 Projekt

Undervisnings- och kulturministeriet tillsätter en arbetsgrupp med sektioner för att bereda datainsamlingen om karriäruppföljningen inom utbildningen på andra stadiet från planerings- och definitionsfasen till produktionen genom pilotförsök.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OKM034:00/2024

Ärendenummer VN/11439/2024

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 2.5.2024 – 31.12.2026

Datum för tillsättande 2.5.2024

Kontaktperson
Tomi Kytölä, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 293
[email protected]

Kontaktperson
Victor Nyberg, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 263
[email protected]

Projektets framskridande

Mål och resultat

Arbetsgruppen har till uppgift att:
1) I brett samarbete utveckla de lösningar och det innehåll som behövs för kvalitativ karriäruppföljning inom yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen,
a) genom att utnyttja i så stor utsträckning som möjligt befintliga digitala tjänster och lösningar för genomförande av enkäter, och;
b) högskolornas erfarenheter av genomförandet av karriäruppföljningen samt;
c) säkerställa interoperabilitet på nationell nivå och EU-nivå
2) Planera och genomföra enkäter om karriäruppföljning inom yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen
3) Skapa modeller och strukturer för behandling, presentation och tolkning av information
4) Skapa en underhålls- och utvecklingsmodell för upprätthållandet av enkäter om uppföljning av karriären

Enkäternas innehåll och tidtabell genomförs i brett samarbete med beaktande av målen för yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen samt undersökningarna.

Utgångspunkter

För närvarande baserar sig uppgifterna om karriäruppföljning inom utbildningen på andra stadiet till stor del på registermaterial. Med hjälp av dessa material får man viktig information om till exempel sysselsättning och övergång till vidareutbildning. Denna information ger dock ett begränsat perspektiv på utbildningens effekter, eftersom den inte beaktar de studerandes personliga erfarenheter och synpunkter. Att samla in kvalitativ information, dvs. egna erfarenheter hos dem som avslutat utbildningen, skulle ge en djupare förståelse av utbildningens konsekvenser för individernas liv och karriärvägar. Sådan information skulle vara värdefull bland annat med tanke på utvecklingen av gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen samt kvalitetsarbetet.

Även om registeruppgifterna, som i huvudsak kommer från Statistikcentralen, är värdefulla, är de tillgängliga efter en relativt lång fördröjning. Denna fördröjning kan påverka förmågan att snabbt reagera på förändringar på utbildningsmarknaden eller på utbildningsprogrammens uppdateringsbehov. Även om vissa utbildningsanordnare har börjat genomföra egna kvalitativa undersökningar eller uppföljningsmodeller för att följa upp sysselsättningen och karriärutvecklingen bland dem som avslutat utbildningen, är sådana åtgärder inte allmänt utbredda eller systematiska.

Vid bedömningen av utbildningens genomslag används också enkäter om studeranderespons, vilka är en del av finansieringsmodellen för yrkesutbildning. Även om dessa enkäter ger viktig information ur de studerandes synvinkel, fokuserar de mer på utbildningsprogrammets kvalitet och studieerfarenhet än på karriäruppföljning på lång sikt eller på utbildningens inverkan på karriärvägar.

Det är viktigt att samla in kvalitativ information för att få en mer heltäckande bild av utbildningens effekter och verkningsfullhet. Utvecklingen av kvalitativ karriäruppföljning hjälper utbildningsanordnare, lärare och beslutsfattare att bättre förstå hur utbildningen svarar mot arbetsmarknadens behov och indirekt stöder de studerandes personliga och yrkesmässiga utveckling.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt