Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen uraseurannan kehittämisen työryhmä

OKM034:00/2024 Development

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa työryhmän jaostoineen valmistelemaan toisen asteen koulutuksen uraseurannan tiedonkeruuta suunnittelu- ja määrittelyvaiheesta pilotoinnin kautta tuotantoon.

Basic information In progress

Project number OKM034:00/2024

Case numbers VN/11439/2024

Set by Ministry of Education and Culture

Term/schedule 2.5.2024 – 31.12.2026

Date of appointment 2.5.2024

Contact person
Tomi Kytölä, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 293
[email protected]

Contact person
Victor Nyberg, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 263
[email protected]

Project status

Goals and results

Työryhmän tehtävänä on:
1) Kehittää laadullisen uraseurannan tarvitsemat ratkaisut ja sisällöt ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen laajassa yhteistyössä hyödyntäen;
a) mahdollisimman laajasti olemassa olevia digitaalisia palveluita ja ratkaisuja kyselyiden toteuttamiseen ja;
b) korkeakoulujen kokemuksia uraseurantojen toteuttamisesta sekä;
c) varmistaen kansallisen ja EU –tasoisen yhteentoimivuuden
2) Suunnitella ja toteuttaa ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen uraseurantakyselyt
3) Luoda mallit ja rakenteet tiedon käsittelyyn, esittämiseen ja tulkintaan
4) Luoda ylläpito- ja kehittämismalli uraseurantakyselyiden ylläpitämiseen

Kyselyiden sisällöt ja aikataulutus toteutetaan laajassa yhteistyössä ottaen huomioon ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen tavoitteet sekä tutkimukset.

Starting points

Tällä hetkellä toisen asteen koulutuksen uraseurantatieto perustuu suurelta osin rekisteriaineistoihin. Näiden aineistojen avulla saadaan tärkeää tietoa esimerkiksi työllistymisestä ja jatkokoulutukseen siirtymisestä. Tämä tieto tarjoaa kuitenkin rajallisen näkökulman koulutuksen vaikutuksiin, koska se ei ota huomioon opiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä. Laadullisen tiedon, eli koulutuksen päättäneiden omien kokemusten kerääminen, tarjoaisi syvällisempää ymmärrystä koulutuksen vaikutuksista yksilöiden elämään ja urapolkuihin. Tällainen tieto olisi arvokasta muun muassa lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen kehittämisen ja laatutyön kannalta.

Vaikka rekisteritiedot, jotka pääasiassa tulevat Tilastokeskukselta, ovat arvokkaita, ne ovat saatavilla suhteellisen pitkän viiveen jälkeen. Tämä viive voi vaikuttaa kykyyn reagoida nopeasti koulutusmarkkinoiden muutoksiin tai koulutusohjelmien tarpeiden päivityksiin. Lisäksi, vaikka jotkin koulutuksenjärjestäjät ovat aloittaneet omien laadullisten tutkimusten tai seurantamallien toteuttamisen koulutuksen päättäneiden työllistymisen ja urakehityksen seurantaan, tällaiset toimet eivät ole laajasti levinneitä tai systemaattisia.

Koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään myös opiskelijapalautekyselyitä, jotka ovat osa ammatillisen koulutuksen rahoitusmallia. Vaikka nämä kyselyt tarjoavat tärkeää tietoa opiskelijoiden näkökulmasta, ne keskittyvät enemmän koulutusohjelman laatuun ja opiskelukokemukseen kuin pitkän aikavälin uraseurantaan tai koulutuksen vaikutukseen urapoluilla.

Laadullisen tiedon kerääminen on tärkeää, jotta voidaan saada kattavampi kuva koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Laadullisen uraseurannan kehittäminen auttaa koulutuksenjärjestäjiä, opettajia ja koulutuspolitiikan tekijöitä ymmärtämään paremmin, miten koulutus vastaa työmarkkinoiden tarpeita ja tukee välillisesti opiskelijoiden henkilökohtaista ja ammatillista kehitystä.

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects