Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen uraseurannan kehittämisen työryhmä

OKM034:00/2024 Kehittäminen

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa työryhmän jaostoineen valmistelemaan toisen asteen koulutuksen uraseurannan tiedonkeruuta suunnittelu- ja määrittelyvaiheesta pilotoinnin kautta tuotantoon.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero OKM034:00/2024

Asianumerot VN/11439/2024

Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö

Toimikausi/aikataulu 2.5.2024 – 31.12.2026

Asettamispäivä 2.5.2024

Yhteyshenkilö
Tomi Kytölä, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 330 293
[email protected]

Yhteyshenkilö
Victor Nyberg, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 330 263
[email protected]

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Työryhmän tehtävänä on:
1) Kehittää laadullisen uraseurannan tarvitsemat ratkaisut ja sisällöt ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen laajassa yhteistyössä hyödyntäen;
a) mahdollisimman laajasti olemassa olevia digitaalisia palveluita ja ratkaisuja kyselyiden toteuttamiseen ja;
b) korkeakoulujen kokemuksia uraseurantojen toteuttamisesta sekä;
c) varmistaen kansallisen ja EU –tasoisen yhteentoimivuuden
2) Suunnitella ja toteuttaa ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen uraseurantakyselyt
3) Luoda mallit ja rakenteet tiedon käsittelyyn, esittämiseen ja tulkintaan
4) Luoda ylläpito- ja kehittämismalli uraseurantakyselyiden ylläpitämiseen

Kyselyiden sisällöt ja aikataulutus toteutetaan laajassa yhteistyössä ottaen huomioon ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen tavoitteet sekä tutkimukset.

Lähtökohdat

Tällä hetkellä toisen asteen koulutuksen uraseurantatieto perustuu suurelta osin rekisteriaineistoihin. Näiden aineistojen avulla saadaan tärkeää tietoa esimerkiksi työllistymisestä ja jatkokoulutukseen siirtymisestä. Tämä tieto tarjoaa kuitenkin rajallisen näkökulman koulutuksen vaikutuksiin, koska se ei ota huomioon opiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä. Laadullisen tiedon, eli koulutuksen päättäneiden omien kokemusten kerääminen, tarjoaisi syvällisempää ymmärrystä koulutuksen vaikutuksista yksilöiden elämään ja urapolkuihin. Tällainen tieto olisi arvokasta muun muassa lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen kehittämisen ja laatutyön kannalta.

Vaikka rekisteritiedot, jotka pääasiassa tulevat Tilastokeskukselta, ovat arvokkaita, ne ovat saatavilla suhteellisen pitkän viiveen jälkeen. Tämä viive voi vaikuttaa kykyyn reagoida nopeasti koulutusmarkkinoiden muutoksiin tai koulutusohjelmien tarpeiden päivityksiin. Lisäksi, vaikka jotkin koulutuksenjärjestäjät ovat aloittaneet omien laadullisten tutkimusten tai seurantamallien toteuttamisen koulutuksen päättäneiden työllistymisen ja urakehityksen seurantaan, tällaiset toimet eivät ole laajasti levinneitä tai systemaattisia.

Koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään myös opiskelijapalautekyselyitä, jotka ovat osa ammatillisen koulutuksen rahoitusmallia. Vaikka nämä kyselyt tarjoavat tärkeää tietoa opiskelijoiden näkökulmasta, ne keskittyvät enemmän koulutusohjelman laatuun ja opiskelukokemukseen kuin pitkän aikavälin uraseurantaan tai koulutuksen vaikutukseen urapoluilla.

Laadullisen tiedon kerääminen on tärkeää, jotta voidaan saada kattavampi kuva koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Laadullisen uraseurannan kehittäminen auttaa koulutuksenjärjestäjiä, opettajia ja koulutuspolitiikan tekijöitä ymmärtämään paremmin, miten koulutus vastaa työmarkkinoiden tarpeita ja tukee välillisesti opiskelijoiden henkilökohtaista ja ammatillista kehitystä.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet