Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen uraseurannan kehittämisen työryhmä
OKM034:00/2024 Kehittäminen
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa työryhmän jaostoineen valmistelemaan toisen asteen koulutuksen uraseurannan tiedonkeruuta suunnittelu- ja määrittelyvaiheesta pilotoinnin kautta tuotantoon.
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero OKM034:00/2024
Asianumerot VN/11439/2024
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 2.5.2024 – 31.12.2026
Asettamispäivä 2.5.2024
Yhteyshenkilö
Tomi Kytölä, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 330 293
[email protected]
Yhteyshenkilö
Victor Nyberg, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 330 263
[email protected]
Hankkeen vaiheet
3.5.2024 1. Työryhmän kokous
Kokous
Asiakirjat
-
3.5.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
3.5.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
7.6.2024 2. Työryhmän kokous
Kokous
Asiakirjat
-
7.6.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
7.6.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
27.9.2024 3. Työryhmän kokous
Kokous
Asiakirjat
-
27.9.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
27.9.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
18.12.2024 4. Työryhmän kokous
Kokous
Asiakirjat
-
18.12.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
18.12.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
7.3.2025 5. Työryhmän kokous
Kokous
Asiakirjat
-
7.3.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
7.3.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tehtävänä on:
1) Kehittää laadullisen uraseurannan tarvitsemat ratkaisut ja sisällöt ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen laajassa yhteistyössä hyödyntäen;
a) mahdollisimman laajasti olemassa olevia digitaalisia palveluita ja ratkaisuja kyselyiden toteuttamiseen ja;
b) korkeakoulujen kokemuksia uraseurantojen toteuttamisesta sekä;
c) varmistaen kansallisen ja EU –tasoisen yhteentoimivuuden
2) Suunnitella ja toteuttaa ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen uraseurantakyselyt
3) Luoda mallit ja rakenteet tiedon käsittelyyn, esittämiseen ja tulkintaan
4) Luoda ylläpito- ja kehittämismalli uraseurantakyselyiden ylläpitämiseen
Kyselyiden sisällöt ja aikataulutus toteutetaan laajassa yhteistyössä ottaen huomioon ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen tavoitteet sekä tutkimukset.
Lähtökohdat
Tällä hetkellä toisen asteen koulutuksen uraseurantatieto perustuu suurelta osin rekisteriaineistoihin. Näiden aineistojen avulla saadaan tärkeää tietoa esimerkiksi työllistymisestä ja jatkokoulutukseen siirtymisestä. Tämä tieto tarjoaa kuitenkin rajallisen näkökulman koulutuksen vaikutuksiin, koska se ei ota huomioon opiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä. Laadullisen tiedon, eli koulutuksen päättäneiden omien kokemusten kerääminen, tarjoaisi syvällisempää ymmärrystä koulutuksen vaikutuksista yksilöiden elämään ja urapolkuihin. Tällainen tieto olisi arvokasta muun muassa lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen kehittämisen ja laatutyön kannalta.
Vaikka rekisteritiedot, jotka pääasiassa tulevat Tilastokeskukselta, ovat arvokkaita, ne ovat saatavilla suhteellisen pitkän viiveen jälkeen. Tämä viive voi vaikuttaa kykyyn reagoida nopeasti koulutusmarkkinoiden muutoksiin tai koulutusohjelmien tarpeiden päivityksiin. Lisäksi, vaikka jotkin koulutuksenjärjestäjät ovat aloittaneet omien laadullisten tutkimusten tai seurantamallien toteuttamisen koulutuksen päättäneiden työllistymisen ja urakehityksen seurantaan, tällaiset toimet eivät ole laajasti levinneitä tai systemaattisia.
Koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään myös opiskelijapalautekyselyitä, jotka ovat osa ammatillisen koulutuksen rahoitusmallia. Vaikka nämä kyselyt tarjoavat tärkeää tietoa opiskelijoiden näkökulmasta, ne keskittyvät enemmän koulutusohjelman laatuun ja opiskelukokemukseen kuin pitkän aikavälin uraseurantaan tai koulutuksen vaikutukseen urapoluilla.
Laadullisen tiedon kerääminen on tärkeää, jotta voidaan saada kattavampi kuva koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Laadullisen uraseurannan kehittäminen auttaa koulutuksenjärjestäjiä, opettajia ja koulutuspolitiikan tekijöitä ymmärtämään paremmin, miten koulutus vastaa työmarkkinoiden tarpeita ja tukee välillisesti opiskelijoiden henkilökohtaista ja ammatillista kehitystä.
Kehitetään laadullisen uraseurannan tarvitsemat ratkaisut ja sisällöt ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen, kuten ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen uraseurantakyselyt, mallit ja rakenteet tiedon käsittelyyn, esittämiseen ja tulkintaan sekä ylläpito- ja kehittämismalli uraseurantakyselyiden ylläpitämiseen.
Ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen uraseurannan avulla koulutuksen päättäneiden työllistymisen ja urakehityksen seurantamalli on valtakunnallisesti käytössä ja tietoa pystytään keräämään systemaattisesti, mikä mahdollistaa muun muassa nopeamman reagoinnin koulutusmarkkinoiden muutoksiin tai koulutusohjelmien tarpeiden päivityksiin.
Uraseurannan avulla pystytään lisäksi keräämään laadullista tietoa, joka mahdollistaa kattavamman kuvan muodostamisen koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Laadullisen uraseurannan kehittäminen auttaa koulutuksenjärjestäjiä, opettajia ja koulutuspolitiikan tekijöitä ymmärtämään paremmin, miten koulutus vastaa työmarkkinoiden tarpeita ja tukee välillisesti opiskelijoiden henkilökohtaista ja ammatillista kehitystä.
Työryhmä ja työryhmän sihteeristö on asetettu ajalle 1.5.2024 - 31.12.2026.
Hankkeen asettaminen
Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen uraseurannan kehittämisen työryhmän asettaminen PDF
11.4.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen toteuttaminen
-
7.3.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
7.3.2025 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
18.12.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
18.12.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
27.9.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
27.9.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
7.6.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
7.6.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
3.5.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
3.5.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Työryhmä
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Lounema, Kati
Johtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
2.5.2024 – 31.12.2026
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Varapuheenjohtaja
2.5.2024 – 31.12.2026
Aalto, Mari
Lukiokoulutuksen johtaja
Tampereen kaupunki
Rooli: Varajäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Aaltonen, Marko
Opetusneuvos, yksikön päällikkö
Opetushallitus
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Aro-Kuuskoski, Tarja
Lukiokoulutuksen päällikkö
Pro Lukio ry
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Bálint, Minna
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Halonen, Tomi
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Heikkinen, Johanna
Puheenjohtaja
Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Helmi, Satu
Erityisasiantuntija
Ammattikorkeakoulujen uraseurantaverkosto
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Hietaranta-Luoma, Hanna-Leena
Erityisasiantuntija
Yliopistojen Aarresaari-verkoston uraseurantaryhmä
Rooli: Varajäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Härkönen, Onni
Edunvalvonnan asiantuntija
OSKU ry
Rooli: Varajäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Laitinen, Samuli
Lukiokoulutuksen tulosaluejohtaja
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Lehikoinen, Petri
Opetusneuvos, yksikön päällikkö
Opetushallitus
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyman, Oscar
Suunnittelija
Yliopistojen Aarresaari-verkoston uraseurantaryhmä
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Pahlman, Peter
Asiantuntija
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Sarkkinen, Maria
Ammatillisen koulutuksen päällikkö
Helsingin kaupunki
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Saulamaa, Jaakko
Koulutuspäällikkö
Tampereen kaupunki
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Tanner, Patrik
Puheenjohtaja
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Toivanen, Aliisa
Koulutuspoliittinen asiantuntija
Suomen Lukiolaisten Liitto ry
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Tokila, Anu
Kehittämisjohtaja
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Rooli: Varajäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Sihteeristö
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
2.5.2024 – 31.12.2026
Berg, Kukka-Maaria
Palvelupäällikkö
CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Ketola, Mari
Koordinaattori
CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Vacker, Riikka
Opetusneuvos
Opetushallitus
Rooli: Jäsen
2.5.2024 – 31.12.2026
Ammatillisen koulutuksen jaosto
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Vacker, Riikka
Opetusneuvos
Opetushallitus
Rooli: Puheenjohtaja
5.8.2024 – 31.12.2026
Alaruikka, Sauli
Suunnittelija
Koulutuskuntayhtymä OSAO
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Helander, Jaakko
Tutkijayliopettaja
Hämeen ammattikorkeakoulu
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Jänkälä, Jukka-Pekka
Tutkija
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Kajander, Jussi
Apulaisrehtori
Ammattiopisto Luovi Oy
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Kallionpää, Katja
Pedagoginen päällikkö
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Mutanen, Jere
Koulutusjohtaja
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Saarelainen, Päivi
Rehtori
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Sarkkinen, Maria
Ammatillisen koulutuksen päällikkö
Helsingin kaupunki
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Vaahtio, Anne
Kehityspäällikkö
Länsirannikon Koulutus Oy
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Virolainen, Maarit
Yliopistotutkija
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Lukiokoulutuksen jaosto
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Vacker, Riikka
Opetusneuvos
Opetushallitus
Rooli: Puheenjohtaja
5.8.2024 – 31.12.2026
Aro-Kuuskoski, Tarja
Lukiokoulutuksen päällikkö
Helsingin kaupunki
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Kettunen, Jaana
Tutkimusprofessori
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Lauronen, Tina
Tutkija
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OTUS
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Leiwo, Laura-Leena
Lukiokoulutuksen kehittämispäällikkö
Tampereen kaupunki
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Rautiainen, Juha-Matti
Musiikkilukion apulaisrehtori
Kaustisen kunta
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Räsänen, Juhani
Outokummun lukion rehtori
Outokummun kaupunki
Rooli: Jäsen
5.8.2024 – 31.12.2026
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
2.5.2024 – 31.12.2026
Kytölä, Tomi
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
2.5.2024 – 31.12.2026
Nyberg, Victor
Erityisasiantuntija
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
2.5.2024 – 31.12.2026
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet