Kontinuerligt lärande
Utvecklande av kontinuerligt lärande
OKM001:00/2019 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Tehdään ehdotukset joilla a)vahvistetaan kannusteita työuran aikaiseen opiskeluun b)lisätään osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuutta c)parannetaan työn ja opiskelun yhteensovittamista ja d)kohdennetaan koulutusta digitalisaation ja työn murroksen aloille.
Syntyy ennakoiva toimintamalli akuutteihin uudelleenkoulutustarpeisiin.
Tiekartta 30.4.
Projektets framskridande
Työryhmän asettaminen
5.2.2019 Arbetsgrupp
Dokument
-
Jatkuvaa oppimista koskevan ohjausryhmän ja työryhmän asettaminen PDF
5.2.2019
Työryhmän tulee valmistella ehdotus toimenpiteiden etenemisen tiekartasta ja välittömästi käynnistettävistä toimenpiteistä 30.4.2019 mennessä. Työryhmän määräaika päättyy 31.12.2019
Ehdotus tiekartasta ja välittömästi käynnistettävistä toimenpiteistä
30.4.2019 Lägesrapportering
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Utvecklingen gällande kontinuerligt lärande, arbetsgruppens lägesrapport PDF
2.5.2019 Arbetsgruppen kring kontinuerligt lärande
Arbetsgruppen föreslår en nationell reform av det kontinuerliga lärandet. För att genomföra reformen och precisera åtgärderna föreslås att det utarbetas en nationell strategi för kontinuerligt lärande som sträcker sig fram till år 2030. Strategin bör omfatta åtminstone följande åtgärder: 1. Utreda ibruktagandet av kompetenskartläggningar för alla i arbetsför ålder. 2. Modernisera och koncentrera handledningen inklusive digitala tjänster samt den individuella studie- och karriärhandledningen. 3. Synliggöra kunnande som förvärvats i arbetslivet eller på något annat sätt. 4. Skapa en modell för att prognostisera strukturella omvälvningar. 5. Synliggöra nyttan med och möjligheterna till kontinuerligt lärande så att alla får del av informationen. Skapa olika koncept för studiemöjligheter så att de riktar sig till respektive målgrupper. Vidare anser arbetsgruppen att man utöver de fem åtgärder som föreslås även bör förnya finansieringen.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OKM001:00/2019
Ärendenummer 67/040/2018
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 20.12.2018 – 31.12.2019
Datum för tillsättande 20.12.2018
Mål och resultat
1) Laatia kuvaus jatkuvan oppimisen toimintamallista ja periaatteista
2) Tehdä ehdotukset toimenpiteistä, joilla
a) vahvistetaan eri politiikkalohkojen kannusteita työuran aikaiseen opiskeluun, kattaen laajasti sekä koulutuksen tarjontaan ja palvelujärjestelmään että toimeentuloon liittyvät kannusteet,
b) lisätään työuran aikaisen osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuutta,
c) parannetaan edellytyksiä kehittää osaamista työn yhteydessä sekä
d) parannetaan työuran aikaiseen oppimisen mahdollisuuksia ja koulutusresurssien tarkoituksenmukaista kohdentumista esimerkiksi työn murroksessa ilman työnantajan tukea jääville, heikon pohjakoulutuksen omaaville ja koulutuksessa aliedustetuille ryhmille.
3) Tehdä ennakointitietoon perustuen ehdotus toimintamalliksi, jolla vastattaisiin ennakoivasti lähivuosien välittömiin teknologian kehityksestä ja työn murroksesta aiheutuviin uudelleen- ja täydennyskoulutustarpeisiin.q
Sammandrag
Tehdään ehdotukset joilla a)vahvistetaan kannusteita työuran aikaiseen opiskeluun b)lisätään osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuutta c)parannetaan työn ja opiskelun yhteensovittamista ja d)kohdennetaan koulutusta digitalisaation ja työn murroksen aloille.
Syntyy ennakoiva toimintamalli akuutteihin uudelleenkoulutustarpeisiin.
Tiekartta 30.4.
Utgångspunkter
Uusi teknologia ja työn murros vaikuttavat koko väestön, mutta erityisesti työikäisen väestön osaamistarpeisiin. Osaamista on tarve kehittää ja uudistaa yhä enemmän työuran eri vaiheissa. Samoin työmarkkinoille tulevien osaamiseen kohdistuu kasvavia vaatimuksia.
Voidaan hyvin karkealla tasolla ennakoida, että lähimmän kymmen vuoden kuluessa vajaa puoli miljoonaa henkilöä tarvitsee uudellenkoulutusta tai suunnitelmallista, laajaa täydennyskoulutusta. Suppeampaa osaamisen kehittämistä tarvitsee vähintään yhtä moni.
Näin mittavaan osaamisen kehittämishaasteeseen vastaaminen edellyttää paitsi kokonaisvaltaista koko koulutusjärjestelmän myös eri politiikkalohkot kattavaa työuran aikaisen oppimisen mahdollisuuksien ja edellytysten kehittämistä.q
Syntyy ehdotuskokonaisuus, joka parantaa mahdollisuuksia uudistaa osaamista työuran aikana. Ehdotuksissa on otettu huomioon erilaisissa elämäntilanteissa ja erilaisissa työsuhteissa olevien ja erilaisia koulutustarpeita omaavien ihmisten näkökulma.
Syntyy toimintamalli, jolla vastataan ennakoivasti teknologian kehityksestä aiheutuviin uudelleenkoulutustarpeisiin eri aloilla, välittömästi esimerkiksi kaupan alalla, vakuutusalalla ja finanssialalla.
Työryhmän väliraportti luovutettiin 2.5.2019
Publikationer och rapporter
-
Utvecklingen gällande kontinuerligt lärande, arbetsgruppens lägesrapport PDF
2.5.2019 Arbetsgruppen kring kontinuerligt lärande
Arbetsgruppen föreslår en nationell reform av det kontinuerliga lärandet. För att genomföra reformen och precisera åtgärderna föreslås att det utarbetas en nationell strategi för kontinuerligt lärande som sträcker sig fram till år 2030. Strategin bör omfatta åtminstone följande åtgärder: 1. Utreda ibruktagandet av kompetenskartläggningar för alla i arbetsför ålder. 2. Modernisera och koncentrera handledningen inklusive digitala tjänster samt den individuella studie- och karriärhandledningen. 3. Synliggöra kunnande som förvärvats i arbetslivet eller på något annat sätt. 4. Skapa en modell för att prognostisera strukturella omvälvningar. 5. Synliggöra nyttan med och möjligheterna till kontinuerligt lärande så att alla får del av informationen. Skapa olika koncept för studiemöjligheter så att de riktar sig till respektive målgrupper. Vidare anser arbetsgruppen att man utöver de fem åtgärder som föreslås även bör förnya finansieringen.
Tillsättande och organisering
-
Jatkuvaa oppimista koskevan ohjausryhmän ja työryhmän asettaminen PDF
5.2.2019
Työryhmän tulee valmistella ehdotus toimenpiteiden etenemisen tiekartasta ja välittömästi käynnistettävistä toimenpiteistä 30.4.2019 mennessä. Työryhmän määräaika päättyy 31.12.2019
Övriga dokument och promemorior
-
Jäsenesityspyyntö jatkuvaa oppimista koskevaan työryhmään PDF
20.12.2018 Kirsi Heinivirta
Jäsenehdotukset pyydetään toimittamaan viimeistään 18.1.2019
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Heinivirta, Kirsi
Suunnittelupäällikkö
undervisnings- och kulturministeriet
Företräder aktör: undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
20.12.2018 – 31.12.2019