Jatkuva oppiminen
Jatkuvan oppimisen kehittäminen
OKM001:00/2019 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Tehdään ehdotukset joilla a)vahvistetaan kannusteita työuran aikaiseen opiskeluun b)lisätään osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuutta c)parannetaan työn ja opiskelun yhteensovittamista ja d)kohdennetaan koulutusta digitalisaation ja työn murroksen aloille.
Syntyy ennakoiva toimintamalli akuutteihin uudelleenkoulutustarpeisiin.
Tiekartta 30.4.
Hankkeen eteneminen
Työryhmän asettaminen
5.2.2019 Työryhmä
Asiakirjat
-
Jatkuvaa oppimista koskevan ohjausryhmän ja työryhmän asettaminen PDF
5.2.2019
Työryhmän tulee valmistella ehdotus toimenpiteiden etenemisen tiekartasta ja välittömästi käynnistettävistä toimenpiteistä 30.4.2019 mennessä. Työryhmän määräaika päättyy 31.12.2019
Ehdotus tiekartasta ja välittömästi käynnistettävistä toimenpiteistä
30.4.2019 Väliraportointi
Lisätietoa
Asiakirjat
-
Jatkuvan oppimisen kehittäminen, työryhmän väliraportti PDF
2.5.2019 Jatkuvan oppimisen kehittäminen -työryhmä
Työryhmä ehdottaa, että toteutetaan kansallinen jatkuvan oppimisen uudistus. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Strategian tulisi kattaa ainakin seuraavat toimenpiteet: 1. Selvitetään kattavien työikäisten osaamiskartoitusten käyttöönottoa 2. Modernisoidaan ja kootaan ohjausta ml digitaaliset palvelut ja henkilökohtainen opinto- ja uraohjaus 3. Työelämässä ja muutoin hankittua osaamista tehdään näkyväksi 4. Luodaan ennakoivan rakennemuutoksen malli 5. Jatkuvan oppimisen hyödyt ja mahdollisuudet tehdään näkyväksi kaikille. Opiskelumahdollisuuksia konseptoidaan eri kohderyhmille. Työryhmä katsoo, että sen ehdottamien viiden toimenpiteen lisäksi jatkuvan oppimisen rahoitusta on uudistettava. Raporttiin sisältyy kaksi eriävää mielipidettä.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM001:00/2019
Asianumerot 67/040/2018
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 20.12.2018 – 31.12.2019
Asettamispäivä 20.12.2018
Tavoitteet ja tuotokset
1) Laatia kuvaus jatkuvan oppimisen toimintamallista ja periaatteista
2) Tehdä ehdotukset toimenpiteistä, joilla
a) vahvistetaan eri politiikkalohkojen kannusteita työuran aikaiseen opiskeluun, kattaen laajasti sekä koulutuksen tarjontaan ja palvelujärjestelmään että toimeentuloon liittyvät kannusteet,
b) lisätään työuran aikaisen osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuutta,
c) parannetaan edellytyksiä kehittää osaamista työn yhteydessä sekä
d) parannetaan työuran aikaiseen oppimisen mahdollisuuksia ja koulutusresurssien tarkoituksenmukaista kohdentumista esimerkiksi työn murroksessa ilman työnantajan tukea jääville, heikon pohjakoulutuksen omaaville ja koulutuksessa aliedustetuille ryhmille.
3) Tehdä ennakointitietoon perustuen ehdotus toimintamalliksi, jolla vastattaisiin ennakoivasti lähivuosien välittömiin teknologian kehityksestä ja työn murroksesta aiheutuviin uudelleen- ja täydennyskoulutustarpeisiin.q
Tiivistelmä
Tehdään ehdotukset joilla a)vahvistetaan kannusteita työuran aikaiseen opiskeluun b)lisätään osaamisen kehittämisen suunnitelmallisuutta c)parannetaan työn ja opiskelun yhteensovittamista ja d)kohdennetaan koulutusta digitalisaation ja työn murroksen aloille.
Syntyy ennakoiva toimintamalli akuutteihin uudelleenkoulutustarpeisiin.
Tiekartta 30.4.
Lähtökohdat
Uusi teknologia ja työn murros vaikuttavat koko väestön, mutta erityisesti työikäisen väestön osaamistarpeisiin. Osaamista on tarve kehittää ja uudistaa yhä enemmän työuran eri vaiheissa. Samoin työmarkkinoille tulevien osaamiseen kohdistuu kasvavia vaatimuksia.
Voidaan hyvin karkealla tasolla ennakoida, että lähimmän kymmen vuoden kuluessa vajaa puoli miljoonaa henkilöä tarvitsee uudellenkoulutusta tai suunnitelmallista, laajaa täydennyskoulutusta. Suppeampaa osaamisen kehittämistä tarvitsee vähintään yhtä moni.
Näin mittavaan osaamisen kehittämishaasteeseen vastaaminen edellyttää paitsi kokonaisvaltaista koko koulutusjärjestelmän myös eri politiikkalohkot kattavaa työuran aikaisen oppimisen mahdollisuuksien ja edellytysten kehittämistä.q
Syntyy ehdotuskokonaisuus, joka parantaa mahdollisuuksia uudistaa osaamista työuran aikana. Ehdotuksissa on otettu huomioon erilaisissa elämäntilanteissa ja erilaisissa työsuhteissa olevien ja erilaisia koulutustarpeita omaavien ihmisten näkökulma.
Syntyy toimintamalli, jolla vastataan ennakoivasti teknologian kehityksestä aiheutuviin uudelleenkoulutustarpeisiin eri aloilla, välittömästi esimerkiksi kaupan alalla, vakuutusalalla ja finanssialalla.
Työryhmän väliraportti luovutettiin 2.5.2019
Julkaisut ja raportit
-
Jatkuvan oppimisen kehittäminen, työryhmän väliraportti PDF
2.5.2019 Jatkuvan oppimisen kehittäminen -työryhmä
Työryhmä ehdottaa, että toteutetaan kansallinen jatkuvan oppimisen uudistus. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Strategian tulisi kattaa ainakin seuraavat toimenpiteet: 1. Selvitetään kattavien työikäisten osaamiskartoitusten käyttöönottoa 2. Modernisoidaan ja kootaan ohjausta ml digitaaliset palvelut ja henkilökohtainen opinto- ja uraohjaus 3. Työelämässä ja muutoin hankittua osaamista tehdään näkyväksi 4. Luodaan ennakoivan rakennemuutoksen malli 5. Jatkuvan oppimisen hyödyt ja mahdollisuudet tehdään näkyväksi kaikille. Opiskelumahdollisuuksia konseptoidaan eri kohderyhmille. Työryhmä katsoo, että sen ehdottamien viiden toimenpiteen lisäksi jatkuvan oppimisen rahoitusta on uudistettava. Raporttiin sisältyy kaksi eriävää mielipidettä.
Asettaminen ja organisointi
-
Jatkuvaa oppimista koskevan ohjausryhmän ja työryhmän asettaminen PDF
5.2.2019
Työryhmän tulee valmistella ehdotus toimenpiteiden etenemisen tiekartasta ja välittömästi käynnistettävistä toimenpiteistä 30.4.2019 mennessä. Työryhmän määräaika päättyy 31.12.2019
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Jäsenesityspyyntö jatkuvaa oppimista koskevaan työryhmään PDF
20.12.2018 Kirsi Heinivirta
Jäsenehdotukset pyydetään toimittamaan viimeistään 18.1.2019
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Heinivirta, Kirsi
Suunnittelupäällikkö
opetus- ja kulttuuriministeriö
Edustaa tahoa: opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
20.12.2018 – 31.12.2019