Rekommendationer för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning har publicerats

Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen har publicerat nationella rekommendationer för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning samt inom det fria bildningsarbetet. Materialet har utarbetats för att stärka AI-kunnigheten och stödja säker och ansvarsfull användning av artificiell intelligens.
Materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning har publicerats på Utbildningsstyrelsens webbplats. I materialet ingår en sammanställning av centrala lagstadgade skyldigheter på ett nationellt plan och allmänna rekommendationer för anordnare och personal inom småbarnspedagogik och utbildning samt bakgrundsmaterial som innehåller mer information om artificiell intelligens och hur artificiell intelligens kan användas.
- Anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning är enligt grunderna för läroplaner och examina skyldiga att lära barn och unga att använda ny teknik för att de ska kunna verka i ett alltmer digitaliserat samhälle. Alla barn och unga ska ha lika möjligheter att tillägna sig färdigheter i användningen av AI, säger undervisningsminister Anders Adlercreutz.
- Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning har efterfrågat stöd för hur artificiell intelligens kan utnyttjas för undervisning och lärande. Lärare funderar till exempel på hur användningen av artificiell intelligens ska beaktas vid bedömningen av uppgifter. Bland annat dessa utmaningar och frågor svarar vi nu på med det aktuella materialet, konstaterar Utbildningsstyrelsens generaldirektör Minna Kelhä.
Artificiell intelligens eliminerar inte behovet av att lära sig till exempel att läsa och räkna eller de viktigaste begreppen i olika läroämnen, utan den kan göra inlärningssätten mångsidigare och förändra vår uppfattning om kunskap och vetande.
Vid användning av artificiell intelligens ska anordnare och personal inom småbarnspedagogik och utbildning utöver Europeiska unionens förordning om artificiell intelligens beakta till exempel dataskyddslagstiftningen och lagstiftningen om upphovsrätt. Materialet ger lärarna goda grundläggande kunskaper om lagstiftningen om artificiell intelligens.
Arbetsgivaren handleder lärarna i användningen av artificiell intelligens
Anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning ansvarar för att handleda lärarna i användningen av artificiell intelligens. Innan AI-applikationer tas i bruk ska anordnaren fastställa riktlinjer för användningen av AI, utfärda anvisningar för användningen samt bedöma och ansvara för lagligheten i de system som ska tas i bruk som utnyttjar artificiell intelligens. Dessutom ska anordnaren definiera var och när artificiell intelligens kan användas. Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning ska ha anvisningar för användningen av artificiell intelligens.
AI-rekommendationerna har utarbetats av undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen i samarbete med ett flertal intressegrupper och sakkunniga: undervisnings- och handledningspersonal på olika utbildningsstadier, rektorer, barn, elever och studerande och forskare. Under remissbehandlingen samlade undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen omfattande in respons från sina intressegrupper. Totalt 172 instanser lämnade ett utlåtande. Även barn och unga hördes under tillfällen som Utbildningsstyrelsen ordnade för att delaktiggöra barn och unga.
Vid beredningen av rekommendationerna utnyttjade undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen undersökningar och utredningar, internationella jämförande uppgifter samt Unescos, OECD:s och Europeiska unionens publikationer.
- - -
Undervisnings- och kulturministeriet ordnar tillsammans med Utbildningsstyrelsen ett öppet lanseringstillfälle för AI-rekommendationerna på Teams måndagen den 31 mars klockan 10. Mer information och en länk för deltagande finns på undervisnings- och kulturministeriets webbplats
Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning | Utbildningsstyrelsen
Mer information
Undervisnings- och kulturministeriet:
- Småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning: Liisi Hakalisto, specialsakkunnig, tfn 029 533 0287
- Andra stadiet: Victor Nyberg, specialsakkunnig, tfn 029 533 0263
Utbildningsstyrelsen:
- Frågor på svenska: Kristian Smedlund, undervisningsråd, tfn 029 533 1286
- AI-rekommendationerna som helhet: Timo Sinivuori, undervisningsråd, tfn 029 533 1444
- Småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning: Päivi Leppänen, undervisningsråd, tfn 029 533 1941
- Yrkesutbildning: Minna Taivassalo, undervisningsråd, tfn 029 533 1294
- Gymnasieutbildning: Kimmo Koskinen, undervisningsråd, tfn 029 533 1107
- Juridik: Laura Francke, enhetschef, [email protected]
EU:s förordning om artificiell intelligens: förbuden mot förfaranden i samband med artificiell intelligens träder i kraft den 2 februari 2025 - Arbets- och näringsministeriet
Nyhet 1.8.2024: AI-förordningen träder i kraft - Europeiska kommissionen (europa.eu)
Nyhet 17.6.2024: EU:s kommande AI-akt omfattar snart även anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och utbildning