Kunskapsgaranti inom den grundläggande utbildningen ska säkerställa tillräckliga grundläggande färdigheter för alla

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 16.9.2025 9.36
Typ:Pressmeddelande

Undervisnings- och kulturministeriet inleder beredningen av en kunskapsgaranti inom den grundläggande utbildningen. Målet har skrivits in i regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering. Syftet med kunskapsgarantin är att säkerställa att det inom den grundläggande utbildningen finns nationellt enhetliga förfaranden som garanterar att varje ung person får tillräckliga grundläggande färdigheter för att klara av fortsatta studier.

Genomförandet av kunskapsgarantin inleds med en ändring av lagen om grundläggande utbildning. Målet är att den reviderade lagen ska antas 2026 och träda i kraft 2027.

Utifrån lagändringen kan man senare inleda arbetet med att utveckla grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen i samarbete med sakkunniga och intressegrupper. Målet är att skapa en tydligare normgrund för den grundläggande utbildningen. För att kunskapsgarantin ska kunna genomföras måste de läroämnesspecifika målen, innehållen och bedömningskriterierna bilda en tydlig och konsekvent helhet. 

Enligt undervisningsminister Anders Adlercreutz syftar dessa mål till att motverka den långvariga nedgången i inlärningsresultaten och den försämrade jämlikhetsutvecklingen.  

- Jag anser att det är viktigt att betona särskilt läskunnighet i reformen. En stark läskunnighet påverkar barnens lärande positivt. Jag vill lyfta fram frågan om det är möjligt att höja målnivån för läskunnigheten och öka mängden läsning i den grundläggande utbildningen. 

- Genomförandet av kunskapsgarantin är en process som kräver omfattande samarbete. Jag tror att vi genom kunskapsgarantin kan förbättra likabehandlingen inom den grundläggande utbildningen och stödja lärarnas arbete både i undervisningen och i elevbedömningen, säger minister Adlercreutz.

Undervisningsministern talade vid ett seminarium måndagen den 15 september 2025 som ordnades av den arbetsgrupp som tillsatts för att utreda hur inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen kan förbättras. Seminariet var avsett för utbildningsanordnare, företrädare för utbildningsförvaltningen, förtroendevalda, kommunala beslutsfattare, företrädare för intressegrupper och forskare. 

Mer information: 

  • Tommi Karjalainen, undervisningsråd, tfn 0295 330 140
  • Erja Vitikka, undervisningsråd, tfn 0295 330 058