Arbetsgrupp för utveckling av yrkesexamina

OKM047:00/2022 Projekt

Undervisnings- och kulturministeriet tillsätter en arbetsgrupp för att utveckla yrkesexamina. Arbetsgruppens arbete fokuserar på yrkes- och specialyrkesexamina, men arbetsgruppen ska i sitt arbete granska helheten av yrkesexamina och även beakta yrkesinriktade grundexamina och behoven att utveckla dem.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OKM047:00/2022

Ärendenummer VN/18454/2022

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 1.9.2022 – 30.9.2023

Datum för tillsättande 1.9.2022

Mål och resultat

Arbetsgruppen har till uppgift att utarbeta förslag till

• centrala principer för utvecklingen av yrkesexamina
• öka flexibiliteten i yrkes- och specialyrkesexamina och göra valmöjligheterna för studerande mångsidigare, inklusive kombinera innehållet i olika utbildningsstadier och utbildningsformer
• för att integrera helheter av kunnande som är mindre än en examensdel i systemet för yrkesutbildning
• stärka kunnandet i anslutning till digital och grön övergång i alla yrkesexamina
• stärka de grundläggande färdigheterna och inlärningsfärdigheterna i yrkesutbildningen, vilket beaktar utvecklingen av gemensamma studier för att förbättra de faktiska färdigheterna för fortsatta studier.
• andra åtgärder som behövs för att utveckla yrkesexamina och som i synnerhet främjar kontinuerligt lärande och bättre än tidigare svarar mot de föränderliga behoven av kunnande i arbetslivet.
Arbetsgruppen ska i sitt arbete beakta riktlinjerna i den utbildningspolitiska redogörelsen och reformen av kontinuerligt lärande, förslagen i projektet för att utveckla utbildningen på andra stadiet samt rådets rekommendation om små samlade kompetenser.

Arbetsgruppen ska före den 28 februari 2023 utarbeta en halvtidsrapport med förslag till centrala principer för utvecklingen av yrkesexamina.

I slutet av sin mandatperiod utarbetar arbetsgruppen en slutrapport med de övriga förslag som arbetsgruppen förutsätter i sitt uppdrag.

Sammandrag

Undervisnings- och kulturministeriet tillsätter en arbetsgrupp för att utveckla yrkesexamina. Arbetsgruppens arbete fokuserar på yrkes- och specialyrkesexamina, men arbetsgruppen ska i sitt arbete granska helheten av yrkesexamina och även beakta yrkesinriktade grundexamina och behoven att utveckla dem.

Utgångspunkter

Utvecklingen av yrkesexamina har sedan 1970-talet skett enligt de utbildningspolitiska riktlinjerna och arbetslivets behov. Den senaste stora förändringen genomfördes vid ingången av 2018, då antalet yrkesexamina minskades och de återstående examina utvecklades på ett mer omfattande sätt. För att svara på de snabba förändringarna i arbetslivet behövs det mer flexibilitet i examenssystemet och möjligheter att erbjuda kortare examina än för närvarande.