Lärarregister och insamling av data om lärare

OKM037:00/2021 Projekt

Undervisnings- och kulturministeriet har inlett en utredning om lärarregistret och insamlingen av data om lärare. Ministeriet har tillsatt utredare JM Henriikka Hannula, ED Hannu Karhunen och professor FD Jouni Pursiainen. Resultaten av utredningsarbetet och begäran om utlåtande om utredningen utnyttjas för att hitta lösningar på utmaningarna i fråga om tillgången till data om lärare.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OKM037:00/2021

Ärendenummer VN/3049/2021

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 8.2.2021 – 30.4.2023

Datum för tillsättande 8.2.2021

Mål och resultat

Utredarna hade bland annat till uppgift att utreda för vilka ändamål registret eventuellt behövs, vilken målgrupp registret det skulle gälla och vilka lagstiftningsbehov och dataskyddsfrågor som hänför sig till inrättandet av ett sådant register. Syftet med utredningen var också att finna lösningar på olika frågor angående upprätthållandet av ett lärarregister och utreda olika alternativ för genomförandet av ett register och kostnaderna för dessa.

Syftet med utredningen var dessutom att utreda hur man kan tillgodose behovet av information om lärare genom att utveckla befintliga metoder för datainsamling samt befintliga datalager och informationsresurser. Utredarna borde bereda ett åtgärdsförslag för undervisnings- och kulturministeriet angående ett lärarregister och insamling av data om lärare.

Sammandrag

Undervisnings- och kulturministeriet har inlett en utredning om lärarregistret och insamlingen av data om lärare. Ministeriet har tillsatt utredare JM Henriikka Hannula, ED Hannu Karhunen och professor FD Jouni Pursiainen. Resultaten av utredningsarbetet och begäran om utlåtande om utredningen utnyttjas för att hitta lösningar på utmaningarna i fråga om tillgången till data om lärare.

Utgångspunkter

På grund av de stora förändringarna i samhället blir det allt viktigare att få information. Som grund för prognostiseringsarbetet och beslutsfattandet inom undervisningssektorn behöver vi en bättre kunskapsbas om lärarna än i har idag, och också mer fungerande sätt för att samla in data. Kunskapsbasen bidrar till att säkerställa att antalet lärarutbildningar räcker till för att trygga tillgången på behöriga lärare för olika undervisningsuppgifter. Insamlingen av data om lärare har dock varit förenad med utmaningar. Ett register över lärare har föreslagits som en lösning på de många utmaningarna när det gäller att få information om lärare. Utredarna hade bland annat till uppgift att utreda för vilka ändamål registret eventuellt behövs, vilken målgrupp registret det skulle gälla och vilka lagstiftningsbehov och dataskyddsfrågor som hänför sig till inrättandet av ett sådant register. Syftet med utredningen var också att finna lösningar på olika frågor angående upprätthållandet av ett lärarregister och utreda olika alternativ för genomförandet av ett register och kostnaderna för dessa.

Resultaten av utredningsarbetet och begäran om utlåtande om utredningen utnyttjas för att hitta lösningar på utmaningarna i fråga om tillgången till data om lärare.

Ytterligare uppgifter

Mer om ämnet

Beredningen av lärarregistret framskrider

UKM Pressmeddelande 1.11.2022 9.00

Utredare föreslår inrättande av ett lärarregister

UKM Pressmeddelande 17.12.2021 9.39

Lärarregister utreds

UKM Pressmeddelande 3.3.2021 9.00