Utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen
OKM028:00/2025 Projekt
Detta utvecklingsprogram ger information och verktyg för främjande av jämställdhet och likabehandling inom fostran och utbildning, främjande av en trygg lärmiljö samt inkludering av barn och unga. Genom programmet stärks styrningen och samarbetet i jämställdhets- och likabehandlingsfrågor.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM028:00/2025
Ärendenummer VN/12121/2025
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 24.4.2025 – 31.12.2027
Datum för tillsättande
Kontaktperson
Mervi Eskelinen, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 160
[email protected]
Kontaktperson
Maija Mielonen, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 026
[email protected]
Kontaktperson
Anssi Pirttijärvi, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 029
[email protected]
Projektets framskridande
28.5.2025 Koulutuksen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kehittämisohjelman julkistus
Annan etapp
Dokument
OKM Koulutuksen kehittämisohjelma 2025 PDF
17.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
UKM Utvecklingsprogrammet för utbildning 2025 PDF
17.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
MoEC Programme in education and training 2025 PDF
17.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
25.8.2025 Utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen, inledningsseminarium
Annan etapp
Undervisnings- och kulturministeriet ordnar ett inledande seminarium för utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen måndagen den 25 augusti 2025 kl. 12–16. Seminariet hålls i kongresscentret Paasitorni, på Paasivuorigatan 5 A, 00530 Helsingfors. Det är också möjligt att följa seminariet i direktsändning på undervisnings- och kulturministeriets Youtube-kanal.
Under seminariet presenteras utvecklingsprogrammets centrala mål och konkreta åtgärder. Deltagarna får även bekanta sig med en nyutgiven guide för planering av jämställdhet och likabehandling inom den grundläggande utbildningen. Vidare förs en diskussion om hur skolor och läroanstalter kan stärka delaktigheten för barn och unga med invandrarbakgrund i olika gemenskaper samt främja integration i det finländska samhället. Seminariet avslutas med en översikt över aktuella utvecklingsbehov inom utbildningssektorn ur ett likabehandlings- och jämställdhetsperspektiv.
I diskussionen medverkar företrädare för fostran och utbildning på alla utbildningsstadier, från småbarnspedagogik till högskoleutbildning, samt sakkunniga inom olika områden av likabehandling och jämställdhet. Seminariet öppnas av undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Anmäl er senast den 7 augusti 2025 via följande länk: https://link.webropolsurveys.com/EP/958B79A20E4A71BD
Dokument
Esitys_OKM250825_castaneda PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Sanoista tekoihin opas toiminnalliseen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Yhdenvertaisuus_Kaarlolle PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Aminkeng_Atabong_25.08.25 – vo.1 PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
-
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Mål och resultat
1. Genom fortbildning stärker vi personalens kunnande inom likabehandling och jämställdhet. Det ordnas fortbildning för att öka lärarnas och pedagogernas kunnande i att främja likabehandling och jämställdhet och motverka rasism. Fortbildningen ska ge deltagarna information och verktyg för att upptäcka och ingripa i diskriminerings- och jämställdhetsproblem samt metoder för att identifiera egna fördomar och motverka omedvetna stereotypa uppfattningar.
2. Vi bryter könsseg-regeringen inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen.
Det utarbetas och genomförs ett konkret åtgärdsprogram för att bryta könssegregeringen inom skola och utbildning. Elev- och studiehandledningen stärks på alla utbildningsstadier, med särskilt fokus på övergångsfaser inom utbildningen, fortsatta studier och etablering på arbetsmarknaden.
3. Vi utarbetar kvalitetskriterier och utvärderingsverktyg som stöder likabehandling och jämställdhet inom småbarnspedagogiken. För personalen, anordnarna och privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken utvecklas utvärderingsverktyg som kan användas för att kritiskt granska den egna småbarnspedagogiken samt för att utveckla pedagogiska verksamhetsmodeller som främjar likabehandling och jämställdhet.
4. Vi skapar en verksamhetsmodell som kan användas som stöd vid diskussion om likabehandling, jämställdhet och antirasism med barn och unga. Det skapas en verksamhetsmodell som kan användas som stöd när man tar upp till exempel mångfald,
rasism, samhörighet och delaktighet med barn och unga, utifrån deras ålder och mognadsnivå. Temana behandlas med hjälp av konst och kultur och ungdomsarbetets metoder, i synnerhet funktionella metoder och diskussion.
5. Vi sprider information som stöder programmets mål och ökar de ungas
välbefinnande och kunskaper. Det informeras om betydelsen av likabehandling och jämställdhet i samhället. Det lyfts fram att alla har rätt till en trygg lärmiljö utan diskriminering. Det publiceras videor där det bland annat lyfts fram att barn och unga enligt lagar om utbildning och konventionen om barnets rättigheter har rätt att få information om mångfalden av sexuella läggningar och kön.
6. Vi utarbetar praxis och verksamhetsmodeller för att bryta könsstereotypa mönster och ingripa i trakasserier. Det utreds vilka som är de bästa verksamhetsmodellerna för att bryta könsstereotypa mönster och ingripa i trakasserier. Utredningen ska stödja förmågan hos vuxna som arbetar i skolor och läroanstalter att upptäcka och bli medvetna om
trakasserier och diskriminering i skolorna och läroanstalterna. Jämställdhet och likabehandling granskas dessutom med avseende på mångfalden av representation i läromedel.
7. Vi utreder barns och ungas erfarenheter av likabehandling och jämställdhet.
Erfarenheter av likabehandling och jämställdhet utreds, och då hörs i synnerhet barn och unga som löper risk för diskriminering. Dessutom utreds möjligheterna att höra personer på deras eget modersmål, i synnerhet när det gäller föräldrar till barn i småbarnspedagogik som talar något annat språk än Finlands nationalspråk som modersmål.
8. Vi inkluderar studerande inom det fria bildningsarbetet i läroanstalternas jämställdhets- och likabehandlingsarbete. Det utvecklas studeranderåd och metoder för att inkludera studerande och kursdeltagare inom det fria bildningsarbetet i att kontinuerligt ge respons och meddela iakttagelser och för att göra dem medvetna om jämställdhets- och likabehandlingsfrågor vid läroanstalten.
9. Vi stärker åtgärderna mot mobbning inom den grundläggande utbildningen för att minska negativa fenomen och konsekvenser. Likabehandling och jämställdhet beaktas i åtgärderna mot mobbning i skolan, eftersom bland annat personer med invandrarbakgrund och hbtqi- personer utsätts för mer mobbning och diskriminering än andra.
10. Vi stärker möjligheterna för föräldrar med invandrarbakgrund att stödja sina barns skolgång. Nordisk god praxis utreds, rekommendationer ges och ett åtgärdsförslag läggs fram för att förbättra möjligheterna för föräldrar och vårdnadshavare med invandrarbakgrund att delta och påverka. Målet är att samla goda exempel på hur föräldrar med invandrarbakgrund kan nås och göras mer delaktiga och hur ett fungerande samarbete mellan hem och skola kan skapas i det finländska skolsystemet.
Utgångspunkter
Undervisnings- och kulturministeriet har förbundit sig att främja likabehandling och icke-diskriminering och motverka rasism. För att stärka kunskapsunderlaget och praxis i frågor som gäller jämställdhet och likabehandling inom fostran och utbildning har ministeriet utarbetat ett utvecklingsprogram som omfattar hela utbildningssystemet. Åtgärderna i programmet är inriktade på kunnande, informationsstyrningoch främjande av barns och ungas delaktighet.
Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning är skyldiga att säkerställa en trygg lärmiljö där var och en kan känna sig trygg och accepterad oberoende av bakgrund eller personliga egenskaper. Därför är det viktigt att lärare och pedagoger utöver sina övriga yrkeskunskaper även har tillräckligt med kunnande och engagemang i att arbeta för likabehandling och jämställdhet.
Utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen hör samman med statsrådets meddelande om främjande av likabehandling.
I programmet beaktas de mål för främjande av likabehandling, jämställdhet och icke-diskriminering som anges i meddelandet och i regeringsprogrammet för Petteri Orpos regering.
Ytterligare uppgifter
Med ett utvecklingsprogram som främjar likabehandling och jämställdhet i hela utbildnings-
systemet kan vi stärka kunnandet när det gäller att främja likabehandling och jämställdhet och motverka rasism. Samtidigt bemöter vi de utmaningar och utvecklingsbehov som finns inom fostran och utbildningen.
Utvecklingsprogrammet ger information och verktyg för främjande av jämställdhet och likabehandling inom fostran och utbildning, främjande av en trygg lärmiljö samt inkludering av barn och unga. Genom programmet stärks styrningen och samarbetet i jämställdhets- och likabehandlingsfrågor.
Åtgärderna genomförs 2025–2026. Genomförandet av utvecklingsprogrammet och dess effekter ska utvärderas i en slutrapport (2027).
Hankkeen esivalmistelu
OKM Koulutuksen kehittämisohjelma 2025 PDF
17.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
UKM Utvecklingsprogrammet för utbildning 2025 PDF
17.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
MoEC Programme in education and training 2025 PDF
17.6.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Hankkeen toteuttaminen
Esitys_OKM250825_castaneda PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Sanoista tekoihin opas toiminnalliseen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Yhdenvertaisuus_Kaarlolle PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Aminkeng_Atabong_25.08.25 – vo.1 PPTX
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
-
5.9.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Eskelinen, Mervi
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
24.4.2025 –
Mielonen, Maija
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
24.4.2025 –
Mielonen, Maija
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
24.4.2025 –
Pirttijärvi, Anssi
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
24.4.2025 –
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt