Styrgruppen för utredningen av hur användningen av information om fostran och utbildning kan göras smidigare
OKM016:00/2023 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
I utredningsprojektet granskas hur användningen av information om fostran och utbildning kan göras smidigare.
Sujuva kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntäminen - Selvitysryhmän loppuraportti
19.4.2024 Rapportering
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Sujuva kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntäminen. Selvitysryhmän loppuraportti PDF
19.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Projektets framskridande
Ohjausryhmän kokous 15.5.2023
15.5.2023 Möte
Dokument
-
Sujuvoittamisselvityksen ohjausryhmä 15.5.2023 PDF
23.8.2023 Undervisnings- och kulturministeriet
Ohjausryhmän kokous 5.9.2023
5.9.2023 Möte
Dokument
-
Sujuvoittamisselvitys ohjausryhmä 5.9.2023 PDF
5.2.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Sidosryhmätyöpaja
15.12.2023 Möte
Ohjausryhmän kokous 6.2.2024
6.2.2024 Möte
Dokument
-
Sujuvoittamisselvityksen ohjausryhmä 6.2.2024 PDF
19.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Ohjausryhmän kokous 8.3.2024
8.3.2024 Möte
Dokument
-
Sujuvoittamisselvityksen ohjausryhmä 8.3.2024 PDF
19.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Sujuva kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntäminen - Selvitysryhmän loppuraportti
19.4.2024 Rapportering
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Sujuva kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntäminen. Selvitysryhmän loppuraportti PDF
19.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OKM016:00/2023
Ärendenummer VN/12102/2023
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 15.5.2023 – 30.4.2024
Datum för tillsättande 15.5.2023
Sammandrag
I utredningsprojektet granskas hur användningen av information om fostran och utbildning kan göras smidigare.
Utgångspunkter
Anordnarna av fostran och utbildning behandlar olika typer av information, och den primära grunden för behandlingen är skyldigheten att anordna fostran och utbildning. I utredningsarbetet identifieras problem i användningen av information, gränsen mellan primär och sekundär användning samt utmaningar i tolkningen.
Regleringen av behandlingen av information som samlas in i synnerhet i kommunerna, men även i andra organisationer inom fostran, undervisning och utbildning, orsakar oklarheter och feltolkningar i den vardagliga användningen av information och ledningen genom information. Behovet av enhetligare användning av informationsmaterial inom fostrans- och utbildningssektorn kommer särskilt fram i samband med kommunernas och andra myndigheters behov i fråga om forskning och ledning genom information. En utmaning i vetenskaplig forskning är att utlämningen av informationsmaterial inom fostran och utbildning inte är enhetlig mellan olika personuppgiftsansvariga, utan olika personuppgiftsansvariga tolkar den nuvarande lagstiftningen på sinsemellan väldigt olika sätt. På grund av den skärpta medvetenheten om dataskydd och datasäkerhet tolkas de befintliga bestämmelserna på olika sätt, och användning av informationsmaterial för forskning nekas lätt även när utlämning egentligen skulle vara möjlig enligt den nuvarande lagstiftningen.
Slutresultatet av utredningsarbetet är en rapport som beskriver:
• olika fostrans- och utbildningsaktörers lagstadgade uppgifter, behörigheter, ansvar och skyldigheter gällande informationshantering samt utmaningar i skötseln av dessa uppgifter
• gränsen mellan de egentliga och sekundära användningsändamålen för information inom fostran och utbildning
• sekundära användningsändamål för information om fostran och utbildning i anordnandet av fostran, undervisning och utbildning
• den gällande lagstiftningen och de bestämmelser i den som främjar och möjliggör användningen av information, samt lagstiftningens begränsningar
• utmaningar i användningen av information, såsom utmaningar som identifierats i utlämningsprocessen och utmaningar i användningen av information i olika informationsresurser. Lösningsförslagen
• avgränsas till området fostran och utbildning.
I utredningen identifierar man också behov av ändringar i lagstiftningen och utvärderar regleringsalternativ. Utredningen föreslår möjliga lösningsalternativ som baserar sig på regleringen och står nära verksamheten, genom vilka man kunde göra användningen av information om fostran och utbildning smidigare. De lösningsförslag som presenteras i utredningen kan användas i styrningen av sektorn, exempelvis i planeringen och genomförandet av utvecklingsprojekt och statsunderstöd.
Ett år har reserverats för utredningsarbetet, och det väntas slutföras i mars 2024. Som stöd för utredningsarbetet har man tillsatt en styrgrupp, som sammanträder fyra gånger under projektet. Vid behov kan styrgruppen även kallas till extraordinarie möten. Styrgruppen tillsätts för perioden 15.5.2023–30.4.2024.
I samband med utredningsarbetet hörs också centrala intressentgrupper.
Hankkeen asettaminen
-
Kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntämisen sujuvoittamisselvityksen ohjausryhmän asettaminen PDF
16.5.2023 Undervisnings- och kulturministeriet
Hankkeen toteuttaminen
-
Sujuvoittamisselvityksen ohjausryhmä 6.2.2024 PDF
19.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Sujuvoittamisselvityksen ohjausryhmä 8.3.2024 PDF
19.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Sujuvoittamisselvitys ohjausryhmä 5.9.2023 PDF
5.2.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Sujuvoittamisselvityksen ohjausryhmä 15.5.2023 PDF
23.8.2023 Undervisnings- och kulturministeriet
Hankkeen päättäminen
-
Sujuva kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntäminen. Selvitysryhmän loppuraportti PDF
19.4.2024 Undervisnings- och kulturministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Hakalisto, Liisi
Kehittämispäällikkö
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.1. – 30.4.2024
Huttunen, Tero
Kehittämispäällikkö
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
15.5. – 31.12.2023