Utredning tillsätts om möjligheten att övergå till studerandebaserad datainsamling inom det fria bildningsarbetet

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 26.9.2025 9.30
Typ:Nyhet

Undervisnings- och kulturministeriet inleder en utredning om vilka förutsättningar som bör uppfyllas för att man inom det fria bildningsarbetet ska kunna övergå från retroaktiva datainsamlingar till aktuell, studerandespecifik datainsamling.

Vid läroanstalterna för fritt bildningsarbete ordnas ett betydande antal utbildningar. Omkring en miljon studerande i alla åldrar, från spädbarn till seniorer, deltar årligen i utbildningarna. Det finns dock relativt lite information om utbildningarna på nationell nivå. Det samlas inte heller in uppgifter om studerandena på samma sätt som inom andra utbildningsformer.

Uppgifterna om fritt bildningsarbete baserar sig i stor utsträckning på datainsamlingar som genomförs i efterhand, vilket leder till att den tillgängliga informationen är fragmenterad, insamlad från olika källor, föråldrad (inte uppdaterad) och inte svarar mot dagens behov av utveckling och beslutsfattande.

Avsaknaden av studerandebaserad information innebär också till exempel att det inte samlas in data från fritt bildningsarbete som kan kopplas till andra registeruppgifter. Det gör att forskare inte kan undersöka det fria bildningsarbetets effekter, jämföra uppgifter med andra utbildningsformer och möjligen därigenom också visa på det fria bildningsarbetets genomslag i det finländska utbildningssystemet.

Utifrån detta har ministeriet beslutat utreda möjligheterna att utveckla datainsamlingen inom det fria bildningsarbetet. Utredningen genomförs av pedagogie doktor Paula Alanen, och den ska vara klar senast den 31 mars 2026. Utredningen kommer att bestå av en litteraturöversikt, intervjuer och en jämförelse av olika nordiska datainsamlingsmodeller.

Beredningen och tillsättandet av utredningen baserar sig på publikationen Målbild för digitaliseringen inom fritt bildningsarbete (Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2025:10), som publicerades den 28 mars 2025. I publikationen konkretiseras de mål som ställs upp i Finlands digitala kompass, riktlinjerna för digitaliseringen av fostran och utbildning 2027 samt andra betydande dokument som fastställer digitaliseringen inom sektorn för det fria bildningsarbetets del.

Verksamheten vid läroanstalterna för fritt bildningsarbete styrs av lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) och stöds med offentliga medel. Det finns sammanlagt 289 läroanstalter, varav medborgarinstitut som svarar mot lokala och regionala bildningsbehov utgör den största gruppen med 173 läroanstalter. Medborgarinstituten är i regel kommunala aktörer. Övriga läroanstalter för fritt bildningsarbete (folkhögskolor, sommaruniversitet, studiecentraler och idrottsutbildningscenter) upprätthålls i allmänhet av registrerade sammanslutningar eller stiftelser och samarbetar nära med civilsamhället och andra organisationer. Nätverket av läroanstalter sträcker sig över hela landet. 

Mer information: Petra Heikkinen, sakkunnig, tfn 0295 330 068
 

Allmänbildande utbildning Utbildning