Opetus- ja kulttuuriministeriö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koko koulutusjärjestelmässä

Opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistellut ohjelman, jolla edistetään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Kehittämisohjelman toimenpiteet toteutetaan vuosina 2025–2027.
Koulutuksen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kehittämisohjelma on valmisteltu osana valtioneuvoston tiedonantoa yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisestä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ohjelman tavoitteena on antaa varhaiskasvatuksen toimijoille, kouluille, oppilaitoksille ja korkeakouluille työkaluja torjua kaikkea henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyvää kiusaamista, häirintää ja syrjintää, jotka liittyvät esimerkiksi sukupuoleen, ulkonäköön, maailmankatsomukseen, seksuaalisuuteen, etniseen taustaan, kansallisiin vähemmistöihin kuulumiseen, vammaan tai sairauteen.
– Kehittämisohjelmalla vahvistetaan kasvatuksen ja koulutuksen ammattilaisten yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-osaamista sekä tietopohjaa. Ohjelmalla edistetään lasten, nuorten ja opiskelijoiden osallisuutta kaikilla kasvatuksen ja koulutuksen tasoilla. Kaikilla on oikeus yhdenvertaiseen, tasa-arvoiseen ja syrjimättömään kasvatukseen ja koulutukseen. Monimuotoisuus on rikkaus, muistuttaa opetusministeri Anders Adlercreutz.
Konkreettisia toimenpiteitä
1. Vahvistetaan koulutuksella henkilöstön osaamista yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta.
Toteutetaan täydennyskoulutuskokonaisuus opettajien ja kasvattajien yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja rasisminvastaisen työn osaamisen lisäämiseksi.
2. Puretaan segregaatiota lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa.
Laaditaan ja toimeenpannaan konkreettinen koulutus- ja koulupolkujen sukupuolen mukaista segregaatiota purkava toimenpideohjelma. Vahvistetaan oppilaan ja opintojen ohjausta kaikilla koulutusasteilla huomioiden erityisesti koulutuksen nivelvaiheet, jatko-opinnot ja työllistyminen.
3. Laaditaan varhaiskasvatukseen lasten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvon toteutumista tukevat laatukriteerit ja arviointityökalut.
Kehitetään arviointityökaluja varhaiskasvatuksen henkilöstölle, järjestäjille ja yksityisille palveluntuottajille toteuttamansa varhaiskasvatuksen kriittiseen tarkasteluun sekä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistävien pedagogisten toimintamallien kehittämiseen.
4. Luodaan toimintamalli, jolla tuetaan yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvien ja rasismin vastaisten teemojen käsittelyä lasten ja nuorten kanssa.
Luodaan toimintamalli, jonka avulla varhaiskasvatuksessa ja kouluissa voi käsitellä lasten ja nuorten kanssa osallistujien ikätason mukaisesti esimerkiksi moninaisuutta, rasismia, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Teemoja käsitellään taiteen ja kulttuurin sekä nuorisotyön keinoin erityisesti toiminnallisten menetelmien sekä keskustelun kautta.
5. Toteutetaan ohjelman tavoitteita tukevaa viestintää nuorten hyvinvoinnin ja tiedon lisäämiseksi.
Viestitään yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkityksestä yhteiskunnassa. Tuodaan esille, että kaikilla on oikeus syrjimättömyyteen ja turvalliseen oppimisympäristöön.
6. Selvitetään käytäntöjä ja luodaan toimintamalleja sukupuolistereotyyppisen toiminnan purkamiseksi ja häirintään puuttumiseksi.
Selvitys tukee kouluissa ja oppilaitoksissa työskentelevien aikuisten kykyä havaita ja tulla tietoisiksi kouluissa sekä oppilaitoksissa tapahtuvista häirintä- ja syrjintäkokemuksista. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista tarkastellaan lisäksi oppimateriaaleissa.
7. Selvitetään lasten ja nuorten kokemuksia yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta.
Selvitetään kokemuksia yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta ja kuullaan erityisesti syrjinnän vaarassa olevia lapsia ja nuoria.
8. Tuetaan vapaan sivistystyön opiskelijoiden osallistumista oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön.
Toimenpiteessä kehitetään opiskelijaraateja ja menetelmiä, joilla opiskelijat osallistetaan jatkuvaan ja rutiiniprosessina toteutettavaan palautteen antoon ja tehdään tietoisiksi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasioista.
9. Vahvistetaan kiusaamisen vastaisia toimia perusopetuksessa negatiivisten ilmiöiden ja seurausten vähentämiseksi.
Huomioidaan yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen koulukiusaamisen vastaisissa toimissa, koska mm. maahanmuuttajataustaisiin sekä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvat lapset ja nuoret kokevat muita enemmän kiusaamista ja syrjintää.
10. Vahvistetaan maahanmuuttajataustaisten vanhempien mahdollisuuksia tukea lastensa koulunkäyntiä.
Tavoitteena on koota suomen koulujärjestelmään sovellettavia hyviä esimerkkejä maahanmuuttotaustaisten vanhempien tavoittamisesta, osallisuuden vahvistamisesta ja toimivasta kodin ja koulun yhteistyöstä.
Koulutuksen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kehittämisohjelma
Kehittämisohjelma ministeriön verkkosivuilla
Lisätietoja:
- erityisasiantuntija Maija Mielonen, p. 0295 330 026
- opetusneuvos Anssi Pirttijärvi, p. 0295 330 029