Hoppa till innehåll

Arbetsgrupp: Brist på lärare inom undervisning av personer med invandrarbakgrund

Undervisningsministeriet
Utgivningsdatum 12.6.2007 10.00
Pressmeddelande -

Enligt en arbetsgrupp vid undervisningsministeriet leder den tilltagande invandringen till att det kommer att behövas ytterligare ca 650 lärare före år 2012 för att man skall kunna ordna undervisning för personer med invandrarbakgrund på olika utbildningsstadier. Underskottet på lärare kan enligt arbetsgruppen avskaffas genom ökningar i lärarutbildningen, förbättrade möjligheter för personer med invandrarbakgrund att utbilda sig till lärare samt genom bättre möjligheter att komplettera utomlands avlagda lärarexamina. Arbetsgruppen som kartlagt behovet av lärare i invandrarundervisningen under åren 2007-2012 överlämnade sin promemoria till undervisningsminister Sari Sarkomaa på tisdagen i Helsingfors.

Arbetsgruppen föreslår att man beaktar det växande lärarbehovet vid dimensioneringen av lärarutbildningen och i lärarutbildning som riktar sig till studerande med invandrarbakgrund. Personer med invandrarbakgrund kan lättare få tillträde till lärarutbildning genom att man utvecklar urvalen, resurserna och genomförandet av lärarutbildningen vid universiteten och vid de yrkespedagogiska lärarhögskolorna.

Lärarna och skolorna behöver enligt arbetsgruppen mer kompetens för undervisning, utbildning och vägledning av personer med invandrarbakgrund. Lärarna skall erbjudas fortbildning bl.a. i hur man bemöter elever med invandrarbakgrund och i pedagogisk kompetens som beaktar olika språkliga färdigheter. Arbetsgruppen föreslår att fortbildningen för lärare som undervisar personer med invandrarbakgrund utgör en av fokuseringarna i den statsfinansierade fortbildningen åren 2007-2012. Det bör finnas beredskap att erbjuda fortbildning för minst 1 500 personer årligen.

Arbetsgruppen anser det viktigt att utöka möjligheterna och resurserna att komplettera utomlands avlagda lärarexamina.

Behörighetsvillkoren för lärare som undervisar personer med invandrarbakgrund bör enligt arbetsgruppen anges exaktare än för närvarande. För närvarande har behörigheten inte definierats till exempel inom den förberedande undervisningen och modersmålsundervisning för invandrare. Avsaknaden av behörighetsvillkor gör det svårt att ordna undervisningen samt att kartlägga lärarbehoven.

Statistikföringen över lärare som undervisar personer med invandrarbakgrund skall förbättras. Personresurserna för undervisningen av invandrare skall statistikföras systematiskt och heltäckande vart tredje år i samband med den övriga statistiken, vilket sker nästa gång år 2008.

-- -- --

Antalet utländska medborgare som bor i Finland har nästan femdubblats sedan år 1990. År 1990 var ca 0,5 procent (ca 26 000) av hela invånarantalet utländska medborgare, medan deras andel av befolkningen i slutet av år 2006 var nästan 2,3 procent (ca 122 000). Antalet personer med invandrarbakgrund överskrider antalet utländska medborgare, eftersom även personer som fötts utomlands men har fått finskt medborgarskap samt personer med främmande språk som fötts i Finland räknas som personer med invandrarbakgrund.

I och med den tilltagande invandringen har antalet personer med främmande språk ökat på de olika utbildningsstadierna. Enligt arbetsgruppen kommer andelen personer med främmande språk ytterligare att öka inom de olika åldersgrupperna. Arbetsgruppen uppskattar att deras andel kommer 2012 att uppgå till nästan 5 procent, när den nu är ca 3 procent. Detta kommer att inverka på behovet av lärare som undervisar personer med invandrarbakgrund.