Hyppää sisältöön

Työryhmä: Maahanmuuttajataustaisten koulutuksessa puutetta opettajista

Opetusministeriö
Julkaisuajankohta 12.6.2007 10.00
Tiedote -

Lisääntyvä maahanmuutto edellyttää opetusministeriön työryhmän mukaan vuoteen 2012 mennessä noin 650 opettajaa lisää, jotta maahanmuuttajataustaisten opetus voidaan järjestää eri koulutusasteilla. Opettajavajetta voidaan työryhmän mukaan poistaa opettajankoulutuksen lisäyksillä, parantamalla maahanmuuttajataustaisten mahdollisuuksia kouluttautua opettajiksi sekä lisäämällä mahdollisuuksia täydentää ulkomailla suoritettuja opettajantutkintoja. Maahanmuuttajataustaisten opetuksessa ja koulutuksessa tarvittavien opettajien määrää vuosina 2007–2012 arvioinut työryhmä luovutti muistionsa opetusministeri Sari Sarkomaalle tiistaina Helsingissä.

Työryhmä esittää, että lisääntyvä opettajatarve otettaisiin huomioon opettajankoulutuksen määrissä ja maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille suunnatussa opettajankoulutuksessa. Maahanmuuttajataustaisten opettajankoulutukseen pääsyä voidaan edistää esimerkiksi kehittämällä yliopistojen ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen opettajankoulutuksen valintoja, voimavaroja ja toteutusta.

Opettajat ja kouluyhteisöt tarvitsevat työryhmän mukaan lisää osaamista maahanmuuttajataustaisten opetukseen, koulutukseen ja ohjaukseen. Työssä toimiville opettajille tulisi tarjota täydennyskoulutusta muun muassa maahanmuuttajaoppilaan kohtaamiseen sekä erilaiset kielelliset valmiudet huomioon ottavaan pedagogiseen osaamiseen. Työryhmä ehdottaa, että maahanmuuttajataustaisia opettavien opettajien täydennyskoulutus olisi yhtenä painopisteenä valtion rahoittamassa täydennyskoulutuksessa vuosina 2007-2012. Täydennyskoulutusta olisi varauduttava tarjoamaan vähintään 1 500 henkilölle vuosittain.

Työryhmä pitää tärkeänä, että mahdollisuuksia ja voimavaroja ulkomailla suoritettujen opettajantutkintojen täydentämiseen lisätään.

Maahanmuuttajataustaisten opettavien opettajien kelpoisuusehdot tulisi työryhmän mukaan määritellä nykyistä täsmällisemmin. Tällä hetkellä kelpoisuutta esimerkiksi valmistavassa opetuksessa ja koulutuksessa tai maahanmuuttajien oman äidinkielen opetuksessa ei ole määritelty. Kelpoisuusehtojen puuttuminen vaikeuttaa opetuksen järjestämistä ja hankaloittaa myös opettajatarpeen selvittämistä.

Maahanmuuttajataustaisia opettavien opettajien tilastointia on kehitettävä. Maahanmuuttajien opetukseen käytettävät henkilöresurssit tulee tilastoida järjestelmällisesti ja kattavasti joka kolmas vuosi muun opettajia koskevan tilastoinnin yhteydessä. Seuraava tiedonkeruu on vuonna 2008.

-- -- --

Suomessa asuvien ulkomaan kansalaisten määrä on lähes viisinkertaistunut vuodesta 1990. Vuonna 1990 noin 0,5 % (noin 26 000) koko asukasmäärästä oli ulkomaan kansalaisia, kun vuoden 2006 lopussa heidän osuutensa koko väkiluvusta oli noin 2,3 % (noin 122 000). Maahanmuuttajataustaisia henkilöitä on kuitenkin vielä enemmän kuin ulkomaan kansalaisia, sillä maahanmuuttajataustaisiksi henkilöiksi katsotaan myös ulkomailla syntyneet Suomen kansalaisuuden saaneet henkilöt ja Suomessa syntyneet vieraskieliset henkilöt.

Lisääntyneen maahanmuuton myötä koulutukseen osallistuvien vieraskielisten määrä on lisääntynyt eri koulutusasteilla. Työryhmän arvioiden mukaan vieraskielisten osuus eri ikäryhmissä tulee edelleen kasvamaan. Työryhmä arvioi heidän osuutensa olevan vuonna 2012 lähes 5 %, kun se nyt on noin 3 %. Tällä tulee olemaan vaikutusta maahanmuuttajataustaisia opettavien opettajien tarpeeseen.