Talis 2024: Högstadielärarna är nöjda med sitt arbete – Skolans ökade mångfald ställer nya krav på lärarnas kompetens

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 7.10.2025 10.00
Typ:Pressmeddelande

Högstadielärare i Finland tycker om sitt arbete men upplever mer stress än tidigare. I Finland har andelen lärare som överväger att byta bransch ökat, men nivån motsvarar genomsnittet i de övriga OECD-länderna. Lärarna har ett starkt förtroende för sina kollegor och samarbetet mellan lärarna har ökat.

Dessa uppgifter framgår av OECD:s internationella undersökning om undervisning och lärande, Talis (Teaching and Learning International Survey) 2024, i vilken 53 länder eller regioner deltog. I Finland besvarades undersökningen av 4 300 lärare och 226 rektorer i årskurs 7–9. Finland deltog i undersökningen för tredje gången.

Undersökningen behandlar på ett omfattande sätt lärarnas syn på arbetshälsa, arbetsförhållanden, ledarskap och yrkets anseende. Undersökningen kartlägger också lärarnas arbetsmetoder och synpunkter på professionell utveckling inom läraryrket.

Arbetstillfredsställelsen har minskat, men samarbetet har ökat

Största delen av högstadielärarna i Finland är nöjda med sitt arbete: 89 procent av lärarna svarade att fördelarna med att arbeta som lärare uppväger nackdelarna. Genomsnittet för OECD-länderna var 74 procent.

I Finland har lärarnas tillfredsställelse med arbetet minskat under de senaste åren. Mellan 2013 och 2024 har arbetstillfredsställelsen sjunkit från 91 procent till 85 procent och ligger nu under OECD-genomsnittet på 89 procent.

Den ökade mångfalden i skolorna och elevernas behov av stöd återspeglas i lärarnas behov av professionellt lärande. Behov av kompetensutveckling identifierades bland annat inom användningen av artificiell intelligens, specialundervisningens teman, stödjandet av elevernas sociala och emotionella utveckling samt undervisningen i mångkulturella eller flerspråkiga miljöer.

Samarbetet mellan lärarna har ökat, och bland annat samundervisningen ökade med 15 procent under perioden 2013–2024. Lärarna anser att elever och lärare kommer bra överens med varandra. Lärare i Finland upplever oftare än sina kolleger i OECD-länderna att vårdnadshavarna och föräldrarna uppskattar deras arbete.

Så publiceras resultaten från Talis 2024

Finland deltog i den huvudenkät i Talis 2024 som riktade sig till lärare och rektorer i årskurs 7–9 och vars internationella resultat publicerades den 7 oktober 2025.

Dessutom deltog Finland för första gången i en tilläggsdel i undersökningen som var avsedd för småbarnspedagogisk personal och förskolepersonal samt daghemsföreståndare och rektorer vid skolor som erbjuder förskoleundervisning. Den internationella jämförelserapporten om småbarnspedagogik publiceras den 2 december 2025.

Undervisnings- och kulturministeriet publicerar senast i januari 2026 nationella rapporter om de studier som gäller både högstadiet och småbarnspedagogiken.

Resultaten från Talis 2024 behandlas vid ett nationellt seminarium i januari 2026. Närmare information om seminariet publiceras senare i ministeriets evenemangskalender.

OECD publicerar senare också tematiska rapporter från undersökningen, med fokus på bland annat hållbar utveckling och ledarskap.

Mer information:

  • Marjo Vesalainen, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 352
  • Kirsi Alila, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 365
  • Matti Taajamo, specialforskare, Jyväskylä universitet, tfn 040 805 4281

Medfinansieras av Europeiska unionen