Hoppa till innehåll

Strategiska mål och indikatorer för den grundläggande konstundervisningen har publicerats

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 8.11.2023 11.07 | Publicerad på svenska 9.11.2023 kl. 10.24
Nyhet

De strategiska målen och strategiska kvalitetsindikatorerna för den grundläggande konstundervisningen har sammanställts i en publikation. Kvalitetsarbetet på den strategiska nivån inom den grundläggande konstundervisningen är en del av det mer omfattande kvalitetsarbetet och den kontinuerliga utvecklingen inom sektorn.

Syftet med de strategiska målen för den grundläggande konstundervisningen är att fastställa enhetliga riktlinjer för kvalitetshanteringen och ledningen inom utbildningsformen. Med hjälp av dem kan man stödja utbildningsanordnarna och hela sektorn i arbetet med att kontinuerligt stärka och utveckla kvaliteten. 

En gemensam uppfattning om kvaliteten och utvärderingen av den stärker det kunnande som utbildningsformen ger, främjar samarbetet mellan aktörerna, gör utbildningsformen mer känd och ökar dess genomslag samt skapar förutsättningar för ökad forskningsinformation om grundläggande konstundervisning och kunskapsbaserad ledning.

De strategiska målen, de centrala indikatorer som härletts ur dem samt de metoder för systematisk mätning som tagits fram för att följa upp indikatorerna styr mot en framtid där en högklassig grundläggande konstundervisning, som en unik del av det finländska utbildningssystemet, även i fortsättningen främjar kompetensen inom olika konstområden, den kulturella delaktigheten och välbefinnandet samt stärker individens livslånga relation till konsten.

  1. De fem strategiska målen beskriver målbilden för en grundläggande konstundervisning av hög kvalitet:
  2. Den grundläggande konstundervisningen är pedagogiskt högklassig.
  3. Tillgången till grundläggande konstundervisning och dess tillgänglighet förverkligas på lika villkor.
  4. Kunskapsunderlaget för den grundläggande konstundervisningen stärks och kunskapen utnyttjas i bred utsträckning.
  5. Strukturerna för den grundläggande konstundervisningen motsvarar samhällets föränderliga behov.
  6. Finansieringen av den grundläggande konstundervisningen stöder kvaliteten på och förnyelsen av den grundläggande konstundervisningen.

Centrala, mätbara kvalitetsindikatorer har härletts ur de strategiska målen för den grundläggande konstundervisningen. Vissa strategiska indikatorer omfattar också kvalitativ utvärdering. 
De strategiska indikatorerna och en systematisk mätning av dem lyfter fram utvecklingens riktningar och ger information om hur den eftersträvade kvaliteten förverkligas inom den grundläggande konstundervisningen. Genom att identifiera, utvärdera och utveckla kvaliteten inom den grundläggande konstundervisningen tryggas och möjliggörs verksamhetsförutsättningarna för det finländska konst- och kulturfältet nu och i framtiden.

En central grund för kvalitetsarbetet är det referensarkitekturarbete inom den grundläggande konstundervisningen som beretts i samarbete med sektorn. Utöver kärngruppen av experter från undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen har företrädare för Förbundet för grundläggande konstundervisning, Finlands Kommunförbund och Medborgarinstitutens förbund bidragit till kommentarerna om kvalitetsarbetet på strategisk nivå inom den grundläggande konstundervisningen. Dessutom har man hört experter från bland annat undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU.

Som en del av det övergripande kvalitetsarbetet inom den grundläggande konstundervisningen har Utbildningsstyrelsen dessutom utarbetat pedagogiska indikatorer för läroanstalterna inom den grundläggande konstundervisningen. Vid årsskiftet offentliggör Utbildningsstyrelsen Fyrklöver-modellen, som är ett verktyg för utvärdering och utveckling av utbildningsanordnarnas och läroanstalternas egen verksamhet.

Diskussionsmöte om arbetet med att förnya den grundläggande konstundervisningen

I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering ingår en föresats om att se över lagstiftningen om grundläggande konstundervisning. Hösten 2023 kartlade undervisnings- och kulturministeriet berörda gruppers synpunkter på behoven av att ändra lagen om grundläggande konstundervisning. 

Undervisnings- och kulturministeriet ordnar ett diskussionsmöte för berörda grupper inom den grundläggande konstundervisningen om aktuella frågor som gäller utbildningsformen onsdagen den 22 november 2023 kl. 8.30–12.30. Mötets program och anvisningar om anmälan finns i ministeriets evenemangskalender (på finska).

Högklassig grundläggande konstundervisning. Strategiska mål och strategiska kvalitetsindikatorer för den grundläggande konstundervisningen.

Mer information: Hanna Koskimies, kulturråd, tfn 0295 330 048