Med understödet främjas lika tillgång till fritidsverksamhet för unga i enlighet med de mål som ställts för genomslaget för undervisnings- och kulturministeriets ungdomsarbete. Målet med understödet är att ge barn och unga fler möjligheter till fritidssysslor, att stärka samhörigheten och deltagandet hos barn och unga samt att ge nya, mångsidiga erfarenheter tillsammans med jämnåriga.
Projektunderstöd för lokal fritidsverksamhet för barn och unga 2025-2026
AvustusUnderstöden är avsedda för ordnande av ledd och regelbunden fritidsverksamhet för barn och unga samt för ordnande av dagslägerverksamhet under skolornas ledigheter.
Understöd kan sökas av kommuner, församlingar och registrerade sammanslutningar som producerar ungdomstjänster på lokal nivå.
Understöd beviljas inte skolor eller utbildningsanordnare, oregistrerade eller vinsteftersträvande sammanslutningar och inte till privatpersoner. Understöd beviljas inte heller för tävlingssport, träningsverksamhet i anslutning till idrott eller grundläggande konstundervisning.
Ansökningstiden börjar den 12 november 2024 och går ut den 16 december 2024 kl. 16:15.
För understöden kan beviljas högst 2,5 miljoner euro förutsatt att riksdagen beviljar anslag för ändamålet.
Understödet söks från regionförvaltningsverken.
Avsikten är att regionförvaltningsverket fattar beslut om statsunderstöden före utgången av april 2025.
På understödet tillämpas ungdomslagen (1285/2016) och statsunderstödslagen (688/2001).
Statsunderstöd söks i regionförvaltningsverkets e-tjänst med blanketten ”Statsunderstöd för lokal fritidsverksamhet för barn och unga”.
Ansökningarna ska ha lämnats in via e-tjänsten senast den 16 december 2024 kl. 16.15. Ansökan kan inte lämnas in efter det ansökningstiden gått ut. Sökanden ansvarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Sammanslutningar ska foga följande till ansökningsblanketten:
- ett aktuellt registerutdrag eller en ändringsanmälan som lämnats in till PRS
- det senaste fastställda bokslutet (inkl. verksamhetsberättelse, resultaträkning och balansräkning).
Till ansökan ska dessutom fogas samarbetsavtal, om samarbete bedrivs med andra aktörer t.ex. i anslutning till produktionen av innehåll eller ordnandet av lokaler.
I ansökan ska ingå en verksamhetsplan som anger
- Mål och principer för organiseringen av verksamheten
- Verksamhetens huvudsakliga innehåll
- Tidsplan för genomförande av verksamheten
- Verksamhetsmiljö (redogörelse för var verksamheten ordnas)
Instruktioner för e-tjänsten finns på https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/sv/oppaat-ja-materiaalit.
Ansökningar om statsunderstöd som beviljas av regionförvaltningsverken görs i regionalförvaltningsverkens e-tjänst. För tjänsten behövs Suomi.fi-identifikation, som fungerar med nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett id-kort. Sökanden fyller i ansökningsblanketten och sänder in ansökan med bilagor via tjänsten. I ansökningsblanketten ska anges minst två kontaktpersoner, vars namn skrivs i samma form de har i föreningsregisterutdraget.
Via tjänsten görs också
- eventuella kompletteringar av ansökan
- sändning av beslutet till den sökande
- sökanden meddelar att ansökningsprocessen inletts/dras tillbaka
- eventuella begäranden om ändring i beslutet
- redovisning för användningen av understödet
Understöden beviljas på basis av prövning. I bedömningen av ansökningarna och i den inbördes jämförelsen av dem utgår man från en helhetsbedömning där man beaktar följande:
1. Ansökningsspecifika villkor
Understödet är avsett för verksamhet under barns och ungas ledigheter som främjar barnens och de ungas jämlika möjligheter att delta i regelbunden, långsiktig och högklassig fritidsverksamhet och handledd dagslägerverksamhet under skolornas ledigheter.
Med understöden stöds den verksamhet som genomförs under tiden den 1 juni 2025 – 31 maj 2026
- regelbunden och målinriktad hobbyverksamhet för barn och unga samt
- daglägerverksamhet under skolornas lov
Den primära målgruppen för hobby - och daglägerverksamheten är 7–18-åringar. I sin verksamhet kan sökanden efter behov betona t.ex. verksamhet som är begränsad enligt ålder eller kön.
Vid beviljande av understöd fästs speciell uppmärksamhet vid verksamhetens allmänna kvalitet och mångsidighet samt finansieringsgrundens genomförbarhet. I verksamheten kan ingå t.ex. teman som hänför sig till kultur, konst- och mediefostran, miljö, natur, hantverk, matlagning samt idrott och motion.
Av den verksamhet som understöds förutsätts följande:
- Hobbyverksamheten ska i regel omfatta hela läsåret och kan vid behov inledas sommaren före läsåret. Verksamheten ska ordnas regelbundet, minst en gång varannan vecka under barnens och de ungas fritid. Det behöver inte förutsättas att barn och unga som deltar i verksamheten ska delta under hela läsåret,
- Dagslägerverksamhet ska i regel ordnas under minst fem på varandra följande dagar eller så att de omfattar vardagarna under ledigheten (t.ex. höstlovet). Verksamheten pågår minst fem (5) timmar per dag och under den erbjuds en måltid,
- Ledarna för fritids- och dagslägerverksamheten ska i praktiken ha tillräcklig sakkunskap om att arbeta med barn och unga och därtill behärska verksamhetens innehåll. Dessutom är det möjligt att under handledning anlita kamrathandledare i synnerhet i fråga om anordnande av verksamheten för äldre åldersgrupper,
- Den verksamhet som understöds ska främja nolltolerans för diskriminering på olika grunder. Verksamhetsanordnaren ska ha en plan för hur man ingriper i olika former av mobbning och diskriminering.
- Av de barn och unga som deltar i den verksamhet som understöds får man inte förutsätta medlemskap i organisationen eller att de ska ansluta sig till den.
- Ur likställdhetssynpunkt är det önskvärt att verksamheten är avgiftsfri för de barn och unga som deltar i den. Arrangören kan med hjälp av understödet finansiera material och redskap som är viktiga med tanke på deltagandet, så att ingen behöver uteslutas från verksamheten på grund av deltagaravgiften. Om deltagaravgiften dock tas ut, ska avgiften vara skälig, dvs. högst 100 €/deltagare/klubb eller 100 €/deltagare/dagslägervecka. En eventuell deltagaravgift ska också vara lika stor för alla, men i enskilda fall kan avgiften sänkas eller inte tas ut av ekonomiska orsaker (positiv särbehandling).
- verksamhetsanordnaren ska säkerställa att alla som deltar i verksamheten är försäkrade (se godtagbara kostnader).
- Mellanmålen och/eller måltiderna ska främja hälsosamma kostvanor hos barnen och ungdomarna.
- Understödet får täcka högst 90 procent av de faktiska godtagbara utgifterna för hobby- eller dagslägerverksamheten som finansieras. Den resterande andelen ska täckas med annan finansiering. Den övriga finansieringen kan vara en eller flera av följande understödsformer:
o självfinansiering, som till exempel deltagaravgifter, medlemsavgifter, biljettintäkter, hyresintäkter osv., eller för kommunernas del statsandelar samt skatte- och avgiftsintäkter. Självfinansieringen ska kunna verifieras i bokföringen. Självfinansieringsandelen kan inte vara kalkylerad, t.ex. talkoarbete eller ”in kind-finansiering”, när den inte inbegriper inkomster eller utgifter som antecknas i bokföringen. (Med in kind-finansiering avses t.ex. rabatt som understödstagaren får och som antecknas som en kalkylerad intäkt.)
o intäkter av den understödda verksamheten, såsom deltagaravgift
o privat finansiering
o offentlig finansiering
o EU-finansiering
- Verksamheten understöds endast ur ett av undervisnings- och kulturministeriets understödsanslag.
2. Allmänna grunder
Vid bedömningen och jämförelsen av ansökningarna fästs uppmärksamhet vid att den verksamhet som understöds motsvarar syftena och värdegrunden i ungdomslagen.
Syftet med ungdomslagen är att främja de ungas delaktighet och möjligheter att påverka samt förmåga och förutsättningar att verka i samhället, stödja de ungas utveckling, självständighetsprocess och gemenskapskänsla samt inhämtandet av kunskaper och färdigheter i anknytning till detta, stödja de ungas fritidssysselsättningar och verksamhet i det civila samhället, främja de ungas likställdhet och jämlikhet samt tillgodoseendet av deras rättigheter och att förbättra de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Syftet ska uppnås med utgångspunkt i solidaritet, kulturell mångfald och internationalism, hållbar utveckling, sunda levnadsvanor, respekt för miljön och livet samt sektorsövergripande samarbete.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna även vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd ska anses vara nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd inte bedöms orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare har fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ett understöd får enbart användas för det ändamål för vilket det har beviljats. Understödet får inte överföras vidare till någon annan aktör, om inte detta nämns i statsunderstödsbeslutet.
Understödet som beviljats av regionförvaltningsverket kan täcka högst 90 procent av det understödda projektets faktiska totalkostnader. Med totalkostnaderna avses alla sådana verifierbara kostnader som föranletts av fritids- eller dagslägerverksamhet under understödets användningstid.
De godtagbara kostnaderna för fritids- eller dagslägerverksamheten definieras mer detaljerat i understödsbeslutet och dess bilagor. Alla faktiska kostnader är inte nödvändigtvis godtagbara att täckas med understödet. Godtagbara kostnader kan vara bl.a. ledarnas arvoden, ledarnas rese- och fortbildningskostnader, material- och redskapsanskaffningar, försäkringar för och transporter av deltagarna samt kostnader för lokaler, ifall man kan påvisa att de uppstått på grund av den understödda verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriets specialunderstöd är avsett att täcka det underskott för projektet som framgår då man från de godtagbara kostnaderna drar av övriga understöd samt de intäkter projektet ger upphov till. Om understödet överstiger det realiserade underskottet, ska den överstigande delen återbetalas till regionförvaltningsverket.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
Av understödstagaren förutsätts ekonomisk rapportering enligt kostnadsställe. Understödstagaren ska i kontoplanen allokera intäkterna och kostnaderna för den verksamhet som understöds under ett eget kostnadsställe som inrättats för verksamheten, projektet eller till ett motsvarande, separat uppföljningsobjekt. Av kostnadsstället ska framgå alla kostnader och intäkter för verksamheten.
Regionförvaltningsverket har rätt att i samband med utbetalningen av understöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet.
Understödstagaren ska utreda sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta den i sin verksamhet Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen (1397/2016).
Undervisnings- och kulturministeriet har bestämt att understödsmottagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 30 000 euro.
Understödstagaren ska registrera redovisningen för användningen av understödet i regionförvaltningens e-tjänst omedelbart när projektet eller verksamheten avslutats, dock senast inom två månader från det att tiden för användningen av understödet löpt ut. I redovisningen ska det ingå både en ekonomisk rapport och en verksamhetsrapport.
Ytterligare information
Landskapen Södra Karelen, Egentliga Tavastland, Kymmenedalen, Päijänne-Tavastland och Nyland
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Kaija Blom, tfn 0295 016 265, kaija.blom(at)avi.fi
Anu Mäkinen, tfn 0295 016 316, anu.makinen(at)avi.fi
Mari Kanerva, tfn 0295 016 560, mari.kanerva(at)avi.fi
Landskapen Satakunta och Egentliga Finland
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland
Arja Randell, tfn 0295 018 305, arja.randell(at)avi.fi
Mellersta Finland, Birkaland, Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Päivi Laakkonen, tfn 0295 018 825, paivi.laakkonen(a)avi.fi
Aliisa Paananen, tfn 0295 018 848, aliisa.paananen(a)avi.fi
Landskapen Södra Savolax, Norra Karelen och Norra Savolax
Regionförvaltningsverket i Östra Finland
Mervi Hotokka, tfn 0295 016 594, mervi.hotokka(a)avi.fi
Landskapen Kajanaland och Norra Österbotten
Regionsförvaltningsverket i Norra Finland
Jaana Tuuttu, tfn 0295 017 565, jaana.tuuttu(a)avi.fi
Landskapet Lappland
Regionförvaltningsverket i Lappland
Marja Hanni, tfn 0295 017 393, marja.hanni(at)avi.fi
Susanna Lammassaari, tfn 0295 017 383, susanna.lammassaari(at)avi.fi
Satu Salonen, tfn 0295 017 029, satu.salonen(a)avi.fi
Se även regionförvaltningsverkets handbok för sökande och mottagare av understöd