Nationella kunskapsbeskrivningar av digital kompetens utarbetas för lärare

Undervisnings- och kulturministeriet har inlett ett projekt för att utarbeta beskrivningar av den digitala kompetensen för personalen inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Utvecklingsarbetet Osaava DigiOpe hänför sig till regeringsprogrammet och bygger vidare på de kunskapsbeskrivningar av digital kompetens som redan fastställts för elever.
Syftet med beskrivningarna är att säkerställa att den pedagogiska personalen har tillräcklig digital kompetens och kompetens i digital pedagogik för att kunna stödja eleverna att lära sig och agera i en alltmer digital värld. De ska också stärka personalens förmåga att undervisa i ansvarsfull användning av digitala verktyg, kritisk mediekompetens och AI-förståelse.
Bakgrunden till projektet är insikten om att digitaliseringen och den digitala kompetensen utvecklas i ojämnt takt i det finländska utbildningssystemet. Kompetensnivån varierar bland både personalen och eleverna på olika utbildningsstadier, vilket försvårar en jämlik utveckling av den digitala kompetensen.
Den tilltagande användningen av artificiell intelligens påskyndar behovet av kritisk mediekompetens och tillräcklig AI-kompetens. Regeringsprogrammet har som mål att stärka lärarnas kompetens att lära ut mediekritik och medvetenhet om cyberrisker för att bygga upp hela samhällets resiliens.
När kunskapsbeskrivningarna är färdiga kan de användas för att planera och ordna fortbildning för lärare både lokalt och nationellt. De kan också tillämpas inom lärarutbildningen vid universiteten.
- - -
Undervisnings- och kulturministeriet ordnar onsdagen den 8 oktober ett kick off-webbinarium för utvecklingsarbetet, där man diskuterar målen med arbetet och vilka digitala kompetenser lärarna behöver i AI-tidsåldern. Webbinariet kan också ses i efterhand som inspelning.
Mer information: Teija Paavilainen, specialsakkunnig, tfn 0295 330 047