Minister Gustafsson: Bildningens och kunskapens värld är öppen för alla
undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum
1.9.2011
9.40
Typ:Pressmeddelande
-
Enligt undervisningsminister Jukka Gustafsson satsar regeringen på att öka den utbildningsmässiga jämlikheten i Finland. Gustafsson lyfte fram ärendet i sitt tal vid Tammerfors universitets läsårsöppning den 1 september.
– Regeringsprogrammet innehåller ett ambitiöst mål om att finländare skall vara världens mest kompetenta folk 2020. Minst lika viktigt som att höja kompetensnivån är regeringens mål som gäller jämlikhet. Regeringen strävar efter att utbildning inte i lika hög grad som nu skall gå i arv, minska skillnaderna mellan könen i fråga om utbildningsresultat och förhindra grundskolornas differentiering.
Gustafsson påminner om att trots att Finland enligt flera internationella jämförelser och i fråga om utbildningens tillgänglighet och inlärningsresultat är ett av världens mest jämlika länder så går utbildning i hög grad i arv också i Finland.
– Det finns fortfarande mycket att göra. Enligt den senaste PISA-undersökningen är elever i gruppen med skolor som klarar sig sämst ca 2,5, år efter i sin in inlärning jämfört med jämngamla i gruppen med skolor som klarar sig bäst. Barn som tillhör en övre socioekonomisk grupp har ett försprång på 1,5 år jämfört med barn från lägre socioekonomiska grupper. 60 procent av barn till universitetsutbildade föräldrar kommer in på universitetet, medan bara 15 procent av barn till icke-universitetsutbildade kommer in. Skillnaderna är internationellt sätt små, men inte små med finska mått mätt.
Gustafsson betonade utbildningsmässig jämlikhet som ett centralt samhällspolitiskt mål.
– Jämlikhet i fråga om möjligheter förverkligas inom utbildningen när alla, oberoende av bakgrund, har möjlighet att söka sig till utbildning utan att ens bakgrund förutspår ens utbildning eller utbildningsresultaten. För tillfället är det inte så.
– Endast ett samhälle där en persons bakgrund eller skola inte inverkar kan genuint behandla människan som en värdefull individ. Medborgarhögskolan grundades för att bygga ett sådant samhälle. Arbetet har framskridit, med fortsätter fortfarande. Vår uppgift är att bygga ett samhälle där bildningens och kunskapens värld är öppen för alla.
Gustafsson gav Tammerfors universitet erkänsla bl.a. för att universitetet i sin forskningsverksamhet vill ta tag i viktiga och aktuella samhällsfenomen.
– Ett högklassigt forskningsuniversitet kan i sin verksamhet betona också den samhälleliga relevansen. Bildning är ändå en strävan mot det bättre. Bildning far inte illa av att den är samhälleligt relevant eller av att den förbättrar världen på att mycket konkret sätt.
---
Ytterligare information:
- specialmedarbetare Aleksi Kalenius, 040 125 1032
Gustafsson påminner om att trots att Finland enligt flera internationella jämförelser och i fråga om utbildningens tillgänglighet och inlärningsresultat är ett av världens mest jämlika länder så går utbildning i hög grad i arv också i Finland.
– Det finns fortfarande mycket att göra. Enligt den senaste PISA-undersökningen är elever i gruppen med skolor som klarar sig sämst ca 2,5, år efter i sin in inlärning jämfört med jämngamla i gruppen med skolor som klarar sig bäst. Barn som tillhör en övre socioekonomisk grupp har ett försprång på 1,5 år jämfört med barn från lägre socioekonomiska grupper. 60 procent av barn till universitetsutbildade föräldrar kommer in på universitetet, medan bara 15 procent av barn till icke-universitetsutbildade kommer in. Skillnaderna är internationellt sätt små, men inte små med finska mått mätt.
Gustafsson betonade utbildningsmässig jämlikhet som ett centralt samhällspolitiskt mål.
– Jämlikhet i fråga om möjligheter förverkligas inom utbildningen när alla, oberoende av bakgrund, har möjlighet att söka sig till utbildning utan att ens bakgrund förutspår ens utbildning eller utbildningsresultaten. För tillfället är det inte så.
– Endast ett samhälle där en persons bakgrund eller skola inte inverkar kan genuint behandla människan som en värdefull individ. Medborgarhögskolan grundades för att bygga ett sådant samhälle. Arbetet har framskridit, med fortsätter fortfarande. Vår uppgift är att bygga ett samhälle där bildningens och kunskapens värld är öppen för alla.
Gustafsson gav Tammerfors universitet erkänsla bl.a. för att universitetet i sin forskningsverksamhet vill ta tag i viktiga och aktuella samhällsfenomen.
– Ett högklassigt forskningsuniversitet kan i sin verksamhet betona också den samhälleliga relevansen. Bildning är ändå en strävan mot det bättre. Bildning far inte illa av att den är samhälleligt relevant eller av att den förbättrar världen på att mycket konkret sätt.
---
Ytterligare information:
- specialmedarbetare Aleksi Kalenius, 040 125 1032
Jukka Gustafsson