Bildningens riktning -kolumn
En hälsningskampanj för bättre samhörighet i skolan

Stereotypierna om oss finländare bygger ofta på föreställningen att vi trivs bäst för oss själva. Vid busshållplatsen står man så långt ifrån varandra som möjligt, i en full hiss vandrar blicken längs takkanterna eller mot regnvattenpölarna på golvet. På motionsslingan joggar man raskt förbi andra motionärer som kommer emot.
Även om det kan finnas ett korn av sanning i dessa stereotypier – och det är inget fel i att trivas i sitt eget sällskap – visar forskning att vi ändå mår bättre tillsammans med andra och när vi upplever att vi blir sedda.
På denna tanke bygger också Hej!-kampanjen, som lanserades i skolorna förra veckan. Idén är enkel: att vi ska hälsa på varandra. Syftet är alltså att uppmuntra elever, lärare och övrig skolpersonal att hälsa på andra i skolgemenskapen, både bekanta och obekanta.
Hälsandets betydelse får även stöd av forskningen. Individens välmående ökar när man känner sig uppmärksammad, till exempel genom en hälsning. I skolan stärks känslan av samhörighet när elever upplever att de är uppskattade och sedda. Detta stöder i sin tur inlärningen.
Känslan av samhörighet kan också minska mobbning och utanförskap, eftersom en kultur där man uppmärksammar varandra motverkar känslor av utanförskap. Enligt enkäten Hälsa i skolan som publicerades förra veckan har andelen barn och unga som upplever mobbning nämligen inte minskat. Även därför är det viktigt att vi ser och bemöter varandra.
Det är naturligtvis klart att det behövs fler åtgärder än bara att hälsa på varandra för att förbättra skolgemenskapen, öka elevernas välmående och förebygga mobbning och utanförskap – och sådana genomför regeringen.
Via Utbildningsstyrelsen har det i år beviljats 4,8 miljoner euro i bidrag till sammanlagt 37 projekt för att förebygga och ingripa mot mobbning, trakasserier och våld samt för att stärka sektorövergripande samarbete.
I maj publicerades utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen. Det innehåller 10 konkreta åtgärder och ger verktyg för att bekämpa mobbning, trakasserier och diskriminering som hänför sig till personliga egenskaper, såsom kön, utseende, världsåskådning, sexualitet, etnisk bakgrund, tillhörighet till nationella minoriteter, funktionsnedsättning eller sjukdom på alla nivåer.
Även elevvården har en viktig roll. Regeringen har utrett nuläget inom elevvården, och utifrån slutsatserna i utredningen fortsätter arbetet med att stärka helheten inom elev- och studerandevården, särskilt med fokus på tillgången till lågtröskel- och tröskelfria tjänster för psykisk hälsa.
I maj trädde också terapigarantin i kraft. Den säkerställer att alla under 23 år får tillgång till mentalvårdstjänster inom en månad från det att vårdbehovet konstaterats.
Dessa är viktiga åtgärder, och jag hoppas att de ger resultat så snart som möjligt. Under tiden kan vi ändå också bli bättre på att uppmärksamma varandra, till exempel genom att hälsa. Det är ett litet steg i rätt riktning, för med den lilla gesten visar vi samtidigt att vi ser den andra – och ökar sannolikheten att märka om någon inte mår bra.
Jag uppmanar alltså alla skolor att delta i kampanjen. Jag hoppas att skolorna hittar nya och kreativa sätt att göra hälsandet till en del av skolans verksamhetskultur. Jag kommer själv också att besöka skolor på plats för att bekanta mig med sätt på vilka Hej!-kampanjen har genomförts.
Ett litet ord, ett leende och en vinkning kan ha stor betydelse. Hoppas vi ses!
Anders Adlercreutz
Undervisningsminister
Mer information om kampanjen och hur man deltar
I kolumnserien bildningens riktning behandlar undervisnings- och kulturministeriets ledning och sakkunniga de ärenden som är under beredning och bakgrunden till dem.