Äldre personers digitala färdigheter och utanförskap under covid-19-pandemin har utretts

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 29.9.2025 9.19
Typ:Nyhet

Undervisnings- och kulturministeriet utredde äldre personers digitala färdigheter och utanförskap under covid-19-pandemin, och vilka konsekvenser pandemin hade för verksamheten vid läroanstalterna för fritt bildningsarbete. Utredningen ”Digiä ikä kaikki” publicerades måndagen 29 september.

I utredningen gick man igenom hur äldre personer använde digitala verktyg under covid-19-pandemin och vad undantagsförhållandena betydde för deras digitala aktivitet och delaktighet eller för deras digitala utanförskap. 

Många av restriktionerna under pandemin gällde äldre personer, och digitala färdigheter blev viktigare än någonsin. Äldre personers digitala aktivitet varierar beroende på ålder, bakgrund och funktionsförmåga. Som digitala användare kan de indelas i följande grupper: aktiva, pragmatiska, osäkra, undvikande och de som blivit utanför. 

Pandemin ökade den digitala kommunikationen bland äldre och användningen av digitala hälsovårdstjänster samt ensamheten och risken för utanförskap. För många äldre är digitala tjänster svåra att använda, och i synnerhet personer över 75 år har bristfälliga digitala färdigheter. Digital kompetens stärker å andra sidan funktionsförmågan. Det digitala stöd som närstående erbjuder är viktigt för äldre. 

När covid-19-pandemin bröt ut övergick en del av läroanstalterna inom det fria bildningsarbetet till distansundervisning och hybridundervisning, medan vissa blev tvungna att avbryta sina kurser. Svårigheterna att ordna utbildningen berodde på digitala färdigheter, tekniska problem och på att alla kurser inte gick att ordna på webben. Det var utmanande att nå äldre med hjälp av digitala verktyg och bristen på pedagogisk interaktion upplevdes som ett problem. 

Utredningen innehåller ett antal rekommendationer för utveckling av utbildningsverksamheten inom fritt bildningsarbete. För äldre personer borde man utveckla skräddarsydd och praktisk utbildning i digitala frågor som motsvarar deras olika kompetensnivåer, behov och livssituationer. De behöver också serviceställen för digitalt stöd med låg tröskel och ytterligare telefon- och videorådgivning.

Utvecklingen av den digitala verksamheten vid läroanstalter för fritt bildningsarbete kräver tillräckliga resurser för utrustning, infrastruktur, personalutbildning och tjänster för digitalt stöd. Lärarna har nytta av utbildning som stöder genomförandet av digital undervisning och som hjälper att beakta äldre personers särskilda behov i anslutning till digital teknik.

Mer information: 

  • Juha Suoranta, professor, Tammerfors universitet, tfn 050 491 2465
  • Petra Heikkinen, sakkunnig, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 029 533 0068

Digiä ikä kaikki? -utredningen

 

Allmänbildande utbildning Utbildning