Ikäihmisten digitaitoja ja syrjäytymistä koronapandemian aikana selvitettiin

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 29.9.2025 9.19
Tyyppi:Uutinen

Opetus- ja kulttuuriministeriö selvitti ikäihmisten digitaitoja ja syrjäytymistä koronapandemian aikana sekä sitä, millaisia vaikutuksia pandemialla oli vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaan. Digiä ikä kaikki –selvitys julkaistiin maanantaina 29.9.

Selvityksessä käytiin läpi, miten ikäihmiset käyttivät digivälineitä koronapandemian aikana, ja mitä poikkeusolot merkitsivät heidän digitoimijuutensa ja -osallisuutensa tai digisyrjäytymisensä kannalta.

Monet koronarajoitukset kohdistuivat ikäihmisiin, ja digitaitojen merkitys korostui. Ikäihmisten digitoimijuus vaihtelee iän, taustan ja toimintakyvyn mukaan. Digin käyttäjinä heidät voidaan jaotella seuraaviin ryhmiin: aktiiviset, käytännönläheiset, epävarmat, välttelevät ja ulkopuolelle jääneet.


Pandemia lisäsi ikääntyneiden digiviestintää ja digitaalisten terveyspalveluiden käyttöä sekä yksinäisyyttä ja syrjäytymisriskiä. Monille ikääntyneille digipalvelut ovat vaikeakäyttöisiä, ja erityisesti yli 75-vuotiailla on puutteita digitaidoissa. Toisaalta digiosaaminen vahvistaa toimintakykyä. Läheisten tarjoama digituki on ikäihmisille tärkeää.

Koronapandemian puhjettua osa vapaan sivistystyön oppilaitoksista siirtyi etä- ja hybridiopetukseen, osassa koulutuksia jouduttiin keskeyttämään. Koulutuksen järjestämisen vaikeudet liittyivät digitaitoihin, teknisiin ongelmiin ja siihen, että kaikki kurssit eivät soveltuneet verkkoon. Ikäihmisten tavoittaminen digivälinein oli haasteellista ja kasvokkaisen vuorovaikutuksen puute koettiin ongelmaksi.

Selvitys sisältää joukon suosituksia vapaan sivistystyön koulutustoiminnan kehittämiseksi. Ikäihmisille tulisi kehittää räätälöityjä ja käytännönläheisiä digitaitokoulutuksia, jotka vastaavat heidän erilaisia taitotasojaan, tarpeitaan ja elämäntilanteitaan. Heille tarvitaan myös matalan kynnyksen digituen palvelupisteitä ja lisää puhelin- ja videoneuvontaa.

Vapaan sivistystyön oppilaitosten digitaalisen toiminnan kehittäminen edellyttää riittäviä resursseja laitteisiin, infrastruktuuriin, henkilöstön koulutukseen ja digituen palveluihin. Opettajat hyötyvät koulutuksesta, joka tukee digiopetuksen toteuttamista ja auttaa huomioimaan ikäihmisten digiteknologiaan liittyvät erityistarpeet.


Lisätietoja:

  • Professori Juha Suoranta, Tampereen yliopisto, puh. 050 491 2465
  • Asiantuntija Petra Heikkinen, opetus- ja kulttuuriministeriö, puh. 029 533 0068

Digiä ikä kaikki? -selvitys

Koulutus Yleissivistävä koulutus