Arbetsgrupp som bereder en strategi för storevenemang
OKM036:00/2022 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Arbetsgruppen har till uppgift att utarbeta ett förslag till strategi för storevenemang genom att
- samla in nödvändiga förslag på basis av tidigare utarbetade dokument och god praxis hos aktörerna
- utarbeta principer för ansökan om storevenemang för branschen samt principer för skapande av finansiella partnerskap mellan privata aktörer och den offentliga sektorn.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OKM036:00/2022
Ärendenummer VN/19983/2022
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 22.8.2022 – 28.2.2023
Datum för tillsättande
Mål och resultat
Arbetsgruppen har till uppgift att utarbeta ett förslag till strategi för storevenemang.
Sammandrag
Arbetsgruppen har till uppgift att utarbeta ett förslag till strategi för storevenemang genom att
- samla in nödvändiga förslag på basis av tidigare utarbetade dokument och god praxis hos aktörerna
- utarbeta principer för ansökan om storevenemang för branschen samt principer för skapande av finansiella partnerskap mellan privata aktörer och den offentliga sektorn.
Utgångspunkter
Från och med våren 2020 fram till vårvintern 2022 har kultur- och idrottsevenemang, mässor och hela evenemangsbranschen lidit betydande ekonomiska förluster på grund av covid-19-pandemin och restriktionerna i samband med den. De allmänna verksamhetsförutsättningarna för aktörerna inom branschen har återställts, men branschen bedöms återhämta sig långsamt.
Det råder ofta internationell konkurrens om att få ordna storevenemang. Det finns sakkunskap i Finland när det gäller ansökningsprocesser och ordnande av evenemang, men kunnandet är delvis begränsat. För att lösa de ekonomiska utmaningarna krävs det partnerskap mellan den offentliga och privata sektorn, och för att skapa dessa partnerskap behövs det mer kunnande. Finland saknar dock en nationell strategi för storevenemang.
De ekonomiska konsekvenserna av ett evenemang sträcker sig vanligtvis direkt och indirekt längre än till den ort där evenemanget ordnas. Evenemangen skapar många arbetstillfällen och spelar en viktig roll när det gäller att öka orternas livskraft och attraktionskraft. Ordnandet av storevenemang ökar också på många sätt den internationella kompetensen på orterna och hos arrangörerna.
Strategin främjar utvecklingen av storevenemang genom finansiella partnerskap mellan privata och offentliga aktörer samt genom att stärka kompetensen.
Undervisnings- och kulturministeriet har den 17 augusti 2022 tillsatt en arbetsgrupp med uppgift att bereda ett förslag till strategi för storevenemang.
Arbetsgruppens mandattid börjar den 22 augusti 2022 och löper ut den 28 februari 2023.
Strategian valmistelu
-
Suurtapahtumastrategiaa valmisteleva työryhmä PDF
17.8.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
Strategian hyväksyminen
-
Suurtapahtumastrategia 2023-2033 PDF
15.3.2023 Undervisnings- och kulturministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Harju, Emma
Kulttuuriasiainneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
22.8.2022 – 28.2.2023