Utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen

OKM028:00/2025 Projekt

Detta utvecklingsprogram ger information och verktyg för främjande av jämställdhet och likabehandling inom fostran och utbildning, främjande av en trygg lärmiljö samt inkludering av barn och unga. Genom programmet stärks styrningen och samarbetet i jämställdhets- och likabehandlingsfrågor.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OKM028:00/2025

Ärendenummer VN/12121/2025

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 24.4.2025 – 31.12.2027

Datum för tillsättande

Kontaktperson
Mervi Eskelinen, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 160
[email protected]

Kontaktperson
Maija Mielonen, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 026
[email protected]

Kontaktperson
Anssi Pirttijärvi, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 029
[email protected]

Projektets framskridande

Mål och resultat

1. Genom fortbildning stärker vi personalens kunnande inom likabehandling och jämställdhet. Det ordnas fortbildning för att öka lärarnas och pedagogernas kunnande i att främja likabehandling och jämställdhet och motverka rasism. Fortbildningen ska ge deltagarna information och verktyg för att upptäcka och ingripa i diskriminerings- och jämställdhetsproblem samt metoder för att identifiera egna fördomar och motverka omedvetna stereotypa uppfattningar.

2. Vi bryter könsseg-regeringen inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen.
Det utarbetas och genomförs ett konkret åtgärdsprogram för att bryta könssegregeringen inom skola och utbildning. Elev- och studiehandledningen stärks på alla utbildningsstadier, med särskilt fokus på övergångsfaser inom utbildningen, fortsatta studier och etablering på arbetsmarknaden.

3. Vi utarbetar kvalitetskriterier och utvärderingsverktyg som stöder likabehandling och jämställdhet inom småbarnspedagogiken. För personalen, anordnarna och privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken utvecklas utvärderingsverktyg som kan användas för att kritiskt granska den egna småbarnspedagogiken samt för att utveckla pedagogiska verksamhetsmodeller som främjar likabehandling och jämställdhet.

4. Vi skapar en verksamhetsmodell som kan användas som stöd vid diskussion om likabehandling, jämställdhet och antirasism med barn och unga. Det skapas en verksamhetsmodell som kan användas som stöd när man tar upp till exempel mångfald,
rasism, samhörighet och delaktighet med barn och unga, utifrån deras ålder och mognadsnivå. Temana behandlas med hjälp av konst och kultur och ungdomsarbetets metoder, i synnerhet funktionella metoder och diskussion.

5. Vi sprider information som stöder programmets mål och ökar de ungas
välbefinnande och kunskaper. Det informeras om betydelsen av likabehandling och jämställdhet i samhället. Det lyfts fram att alla har rätt till en trygg lärmiljö utan diskriminering. Det publiceras videor där det bland annat lyfts fram att barn och unga enligt lagar om utbildning och konventionen om barnets rättigheter har rätt att få information om mångfalden av sexuella läggningar och kön.

6. Vi utarbetar praxis och verksamhetsmodeller för att bryta könsstereotypa mönster och ingripa i trakasserier. Det utreds vilka som är de bästa verksamhetsmodellerna för att bryta könsstereotypa mönster och ingripa i trakasserier. Utredningen ska stödja förmågan hos vuxna som arbetar i skolor och läroanstalter att upptäcka och bli medvetna om
trakasserier och diskriminering i skolorna och läroanstalterna. Jämställdhet och likabehandling granskas dessutom med avseende på mångfalden av representation i läromedel.

7. Vi utreder barns och ungas erfarenheter av likabehandling och jämställdhet.
Erfarenheter av likabehandling och jämställdhet utreds, och då hörs i synnerhet barn och unga som löper risk för diskriminering. Dessutom utreds möjligheterna att höra personer på deras eget modersmål, i synnerhet när det gäller föräldrar till barn i småbarnspedagogik som talar något annat språk än Finlands nationalspråk som modersmål.

8. Vi inkluderar studerande inom det fria bildningsarbetet i läroanstalternas jämställdhets- och likabehandlingsarbete. Det utvecklas studeranderåd och metoder för att inkludera studerande och kursdeltagare inom det fria bildningsarbetet i att kontinuerligt ge respons och meddela iakttagelser och för att göra dem medvetna om jämställdhets- och likabehandlingsfrågor vid läroanstalten.

9. Vi stärker åtgärderna mot mobbning inom den grundläggande utbildningen för att minska negativa fenomen och konsekvenser. Likabehandling och jämställdhet beaktas i åtgärderna mot mobbning i skolan, eftersom bland annat personer med invandrarbakgrund och hbtqi- personer utsätts för mer mobbning och diskriminering än andra.

10. Vi stärker möjligheterna för föräldrar med invandrarbakgrund att stödja sina barns skolgång. Nordisk god praxis utreds, rekommendationer ges och ett åtgärdsförslag läggs fram för att förbättra möjligheterna för föräldrar och vårdnadshavare med invandrarbakgrund att delta och påverka. Målet är att samla goda exempel på hur föräldrar med invandrarbakgrund kan nås och göras mer delaktiga och hur ett fungerande samarbete mellan hem och skola kan skapas i det finländska skolsystemet.

Utgångspunkter

Undervisnings- och kulturministeriet har förbundit sig att främja likabehandling och icke-diskriminering och motverka rasism. För att stärka kunskapsunderlaget och praxis i frågor som gäller jämställdhet och likabehandling inom fostran och utbildning har ministeriet utarbetat ett utvecklingsprogram som omfattar hela utbildningssystemet. Åtgärderna i programmet är inriktade på kunnande, informationsstyrningoch främjande av barns och ungas delaktighet.

Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning är skyldiga att säkerställa en trygg lärmiljö där var och en kan känna sig trygg och accepterad oberoende av bakgrund eller personliga egenskaper. Därför är det viktigt att lärare och pedagoger utöver sina övriga yrkeskunskaper även har tillräckligt med kunnande och engagemang i att arbeta för likabehandling och jämställdhet.

Utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen hör samman med statsrådets meddelande om främjande av likabehandling.
I programmet beaktas de mål för främjande av likabehandling, jämställdhet och icke-diskriminering som anges i meddelandet och i regeringsprogrammet för Petteri Orpos regering.

Ytterligare uppgifter

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt