Toisella asteella tarkoitetaan ammatillista koulutusta sekä lukiokoulutusta. Hankkeessa kehitetään toimintatapoja ja haetaan tiiviimpää yhteistyötä nykypäivän ja tulevaisuuden haasteisiin.
Toisen asteen koulutusta kehittämällä vastataan valtakunnallisesti merkittäviin ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen toimintaympäristön muutoksiin, joita ovat esimerkiksi:
- alueellisesti eriytynyt väestökehitys
- osaajapula ja työelämän muuttuvat osaamistarpeet
- rahoituksen kestävän tason turvaaminen
- tavoitteet koulutus- ja osaamistason nostosta
- opiskelijoiden hyvinvointiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät haasteet
- koulutuksellisesti aliedustettujen ryhmien osaamisen ja työmarkkinakelpoisuuden parantaminen; ja
- kuntien muuttuva rooli työllisyys- ja elinkeinoasioissa.
Opiskelijalle uudistus tarkoittaa parempaa valinnan mahdollisuutta opintoihinsa. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy valitsemaan helpommin opintoja toisesta toisen asteen koulutuksesta sekä korkeakouluista.
Tavoitteena on myös, että koulutuksen saavutettavuus ei tulevaisuudessa heikkenisi merkittävästi valtakunnan tasolla. Tämä mahdollistaa opiskelijalle opinnot mahdollisimman lähellä kotiansa. Uudistuksella varmistetaan lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen laatua. Lisäksi tavoitteena on kehittää rahoitusta, esimerkiksi ammatillisen koulutuksen oppivelvollisten rahoituksessa kiinnitetään enemmän huomiota perusrahoitukseen.
Koulutuksen sääntelyä ja ohjausta on tarkoitus purkaa ja yksinkertaistaa niin, että järjestäjillä olisi nykyistä paremmat edellytykset vastata osaamistarpeisiin. Tavoitteena on myös, että koulutuksen järjestäjät pystyisivät tekemään entistä tiiviimpää yhteistyötä ja jakamaan osaamistaan.
Lukiokoulutuksella ja ammatillisella koulutuksella on jatkossakin erilliset rahoitus-, ohjaus- ja järjestämislainsäädäntönsä, joissa huomioidaan koulutusmuotojen erilaiset tavoitteet ja tehtävät.
Ammatillisen koulutuksen järjestäjän näkökulmasta tavoitteena on myös hallinnollisesti kevyempi ja yksinkertaisempi rahoitus sekä ohjaus sekä lisätä paikallisia mahdollisuuksia reagoida osaamis- ja työvoimatarpeeseen.
Hankkeen aikana valmistellaan hallituksen esitys, jonka sisältö liittyy rahoituksen kehittämiseen, opintojen ristiinsuorittamiseen sekä kahden tutkinnon yhtäaikaiseen suorittamiseen. Hallituksen esityksen lausuntokierros ajoittuu toukokuulle 2022.
Hankkeen aikana tehdään myös suuntaviivat koulutuksen järjestämistavalle sekä toiminnanohjaukselle.
Hankkeelle on asetettu valmisteluryhmä ja ohjausryhmä. Riittävän laajan yhteiskunnallisen keskustelun varmistamiseksi työn tueksi on asetettu myös laajapohjainen seurantaryhmä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö järjestää myös eri ryhmille webinaareja sekä kuulemistilaisuuksia, lisätietoa näistä tulee ministeriön verkkosivuille okm.fi/tapahtumat.
Hanke on osa koulutuspoliittisen selonteon toteuttamista. Kehittämisessä huomioidaan myös jatkuvan oppimisen uudistus.
Lisätietoja
Ville Heinonen, neuvotteleva virkamies
opetus- ja kulttuuriministeriö, Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen osasto (LAMOS), Strategisen ohjauksen vastuualue Puhelin:0295330105 Sähköpostiosoite: [email protected]
Petri Lempinen, ylijohtaja
opetus- ja kulttuuriministeriö, Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen osasto (LAMOS), Ylijohtaja Puhelin:0295330180 Sähköpostiosoite: [email protected]