Rekommendationer om artificiell intelligens

OKM021:00/2024 Projekt

Genom rekommendationerna om artificiell intelligens stöds kompetensen i anslutning till artificiell intelligens inom pedagogiken, undervisningen och utbildningen. Genom att stärka kompetensen främjas en ökad förståelse för artificiell intelligens, säker användning av artificiell intelligens och jämlika möjligheter för aktörer inom pedagogik och utbildning att använda teknik i lärandet.

Projektets basuppgifter Pågår

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 5 Ett kunnigt Finland

Kontaktperson
Anna-Kaisa Berisha, Asiantuntija
tel. +358 295 330 091
[email protected]

Mål och resultat

Målet är att öka förståelsen för artificiell intelligens och främja ansvarsfull och säker användning. Genom rekommendationerna om artificiell intelligens stöds fostrings-, undervisnings- och handledningspersonalens förståelse för artificiell intelligens och användningen av artificiell intelligens som ett verktyg. Syftet med rekommendationerna är att förbättra utbildningsaktörernas möjligheter att garantera sina studerande lika förutsättningar att utveckla sin kompetens och förståelse samt att utnyttja den teknologi som utvecklas.

Resultatet av arbetet är innehåll som publiceras på Utbildningsstyrelsens webbplats, där det bland annat finns information och anvisningar som svarar på de frågor och utmaningar som är centrala för anordnarna av småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning och för lärarna.

Sammandrag

Genom rekommendationerna om artificiell intelligens stöds kompetensen i anslutning till artificiell intelligens inom pedagogiken, undervisningen och utbildningen. Genom att stärka kompetensen främjas en ökad förståelse för artificiell intelligens, säker användning av artificiell intelligens och jämlika möjligheter för aktörer inom pedagogik och utbildning att använda teknik i lärandet.

Utgångspunkter

I samhället behövs kompetens i anslutning till artificiell intelligens. Artificiell intelligens och lärandeanalys förändrar lärandeprocesserna och påverkar uppfattningen om kunskap och lärarskap. En global fråga när det gäller utbildning är den snabbt ökande användningen av applikationer som utnyttjar artificiell intelligens.

Artificiell intelligens kommer att utgöra en allt viktigare del av undervisningen och lärandet. Anordnarna av pedagogik, undervisning och utbildning har önskat att det utfärdas anvisningar om hur artificiell intelligens kan utnyttjas. Rekommendationerna om artificiell intelligens anknyter också till bland annat framtidsarbetet i skolan i enlighet med regeringsprogrammet och till främjandet av grundläggande digitala färdigheter som ett led i genomförandet av Finlands digitala kompass. Rekommendationerna utarbetas också som en del av referensramsarbetet för digitalisering inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och det fria bildningsarbetet. De genomför för sin del målen för digitalisering inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.

Ytterligare uppgifter