Utredningen Läget för digitaliseringen inom fritt bildningsarbete är klar

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 23.6.2025 15.14
Typ:Pressmeddelande

Undervisnings- och kulturministeriet har publicerat en utredning om nuläget för genomförandet av digitaliseringen inom fritt bildningsarbete. I utredningen bedöms nivån på genomförandet av digitaliseringen med avseende på digitala tjänster och infrastruktur, ledning av digitaliseringen, personalens digitala kompetens, utveckling av pedagogiken och behov av fortbildning. Någon tidigare motsvarande nationell utredning har inte genomförts.

Enligt utredningen upplevs den digitala infrastrukturen i huvudsak vara tillräcklig. För en systematisk ledning av digitaliseringens framskridande krävs mer uppmärksamhet och styrning, eftersom endast ett fåtal läroanstalter har en strategi som styr digitaliseringen. Det vore också möjligt att utnyttja möjligheterna med kunskapsbaserad ledning mer systematiskt. I enkätsvaren rapporterades att artificiell intelligens används på ett mångsidigt sätt. Bestämmelserna som styr digitaliseringen upplevdes vara en möjlighet att uppdatera kompetensen. Utifrån en sammanfattning av resultaten kan konstateras att ju oftare personalen deltog i fortbildning, desto mer framgångsrik upplevdes läroanstaltens digitalisering vara, oberoende av vilken typ av läroanstalt det gällde. Materialet i utredningen bestod av enkätsvar som samlats in från direktörer och lärare vid läroanstalter inom fritt bildningsarbete i slutet av 2024.

Framöver är det viktig att stödja personalens deltagande i fortbildning. Dessutom är det viktigt att utveckla läroanstalternas digitala processer, eftersom de är en förutsättning för att fritt bildningsarbete ska kunna anordnas på ett jämlikt, tillgängligt och datasäkert sätt.

Publikationen är en del av arbetet med Ramverket för digitalisering i småbarnspedagogik, grundläggande utbildning och fritt bildningsarbete. I arbetet med ramverket fastställer undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och sektorn tillsammans styrande principer, en målbild och åtgärder för olika delområden av digitaliseringen. Publikationen Målbild för digitaliseringen inom fritt bildningsarbete publicerad våren 2025 och utredningen som nu publiceras är en del av den nationella mål- och lägesbilden för digitaliseringen inom fritt bildningsarbete. Med ramverket stöds det arbete som huvudmännen för läroanstalterna gör för att utveckla digitaliseringen långsiktigt och enhetligt. 

Undervisnings- och kulturministeriet samt Utbildningsstyrelsen ordnar ett diskussionsmöte hösten 2025 om den nu publicerade utredningen samt om Målbilden för digitaliseringen inom fritt bildningsarbete. Den preliminära tidpunkten för distansmötet är på förmiddagen 29.9.2025.

Mer information:

  • Risto Hotulainen, professor, Helsingfors universitet, 050 520 1664
  • Joonas Junttila, projektplanerare, Helsingfors universitet, 050 449 3071
  • Tero Huttunen, utvecklingschef, undervisnings- och kulturministeriet, 029 533 0219

Nuläget för genomförandet av digitaliseringen inom fritt bildningsarbete

Allmänbildande utbildning Utbildning