Undervisningsminister Adlercreutz: Barns och ungas deltagande i konst och kultur ska stärkas

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 12.11.2025 14.30
Typ:Nyhet

Undervisningsminister Anders Adlercreutz framförde statsmaktens hälsning vid det årliga Barnkulturforumet på onsdagen i Vasa. Ministern betonade vikten av samarbetsnätverk inom barnkultur och konstfostran.

Till dessa samarbetsnätverk hör barnkulturcentrumen, läroanstalterna för grundläggande konstundervisning samt Observatoriet för konst- och kulturfostran i Finland. 

− Barnkultur och konstfostran, och mer allmänt konst och kultur, blir allt viktigare i vår tid. Genom konst och kultur främjar vi många färdigheter inom Human Intelligence, det vill säga inom den mänskliga intelligensen, som artificiell intelligens inte kan ersätta. Det handlar till exempel om fantasi, nyfikenhet och stärkande av självförtroendet. Därför är dessa färdigheter centrala för framtiden. 

− Det är viktigt att nå barnen i deras hemkommun, i skolan och inom småbarnspedagogiken och att erbjuda dem högklassig och inspirerande konst- och kulturverksamhet, påminde ministern.

Enligt minister Adlercreutz har barnkulturen fått ny projektfinansiering via Europeiska socialfonden+. Undervisnings- och kulturministeriet har tillsammans med närings-, trafik- och miljöcentralerna ordnat en ansökningsomgång för finansiering av konst- och kulturhobbyer i gymnasier och yrkesläroanstalter i anslutning till studiedagen. Det handlar om nya pilotprojekt som genomförs inom ramen för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. Genom ansökningsomgången stöds också barns och ungas deltagande i konst och kultur genom att ordna besök, föreställningar och verkstäder för 7–19-åringar. Stödet till dessa fleråriga projekt kommer att uppgå till sammanlagt cirka 4 miljoner euro.

− I skolan stärker vi barnens kreativitet, nyfikenhet och tillit till sin egen förmåga. Vi främjar kreativt tänkande och lägger grunden för innovation. Målet är att varje barn ska kunna nå sin fulla potential.

− När konst- och kulturverksamhet ordnas för barn ligger fokus oftast på konst- och färdighetsämnen, men det finns också många möjligheter inom andra läroämnen, såsom läsning och skrivning, historia, idrott och gymnastik (bland annat dans) eller språkundervisning. Museer och bibliotek är utmärkta lärmiljöer för skolklasser. Det finns flera beröringspunkter, och därför behövs det mer samarbete mellan utbildning och kultur, fortsatte ministern.

Mer information: Andreas Elfving, ministerns specialmedarbetare, tfn 0295 330 043

Allmänbildande utbildning Kultur Utbildning