Undervisningen, handledningen och stödet framhävs i de nya nationella målen för yrkesutbildningen
Undervisnings- och kulturministeriet har dragit upp riktlinjer innehållande nationella mål för yrkesutbildningen. Riktlinjerna är en del av reformen av utbildningsanordnarnas verksamhetsstyrning, och de kommer att användas för att utveckla yrkesutbildningen och för att inleda dialog med samtliga anordnare av yrkesutbildning. Riktlinjerna skapar dessutom en utgångspunkt för undervisnings- och kulturministeriets förhandlingar med de anordnare av yrkesutbildning som deltar i försöket med verksamhetsstyrning.
Målen i undervisnings- och kulturministeriets riktlinjer bygger på regeringsprogrammet och andra relevanta regeringsbeslut samt på budgeten och planen för de offentliga finanserna. Målet för yrkesutbildningen är att utbilda de studerande till välmående, kunniga yrkesmänniskor och aktiva samhällsmedlemmar, som sysselsätts och kan fortsätta sina studier.
– Det är nu första gången som centrala nationella mål för yrkesutbildningen har sammanställts till en helhet. Den ger en bra grund för diskussioner om hur målen kan nås. Tyngdpunkten i planeringen och anordnandet av yrkesutbildning ska förskjutas från kvantitet till kvalitet genom att tillräcklig undervisning, handledning och stöd erbjuds i alla lärandemiljöer, konstaterar undervisningsminister Anders Adlercreutz.
För att säkerställa kvaliteten ökas närundervisningen, arbetsplatshandledningen och stödet för lärande, vilket också främjar gemenskapen och sammanhållningen mellan de studerande. Dessutom stärks övergången från yrkesutbildning till högskolestudier.
Arbetslivsförankringen ska stärkas genom avläggande av yrkesprov på arbetsplatser och ökad användning av läroavtal. De studerandes möjligheter att få jobb ska förbättras genom att utbildningen inriktas enligt behovet av arbetskraft, genom att det säkerställs att de studerandes yrkesskicklighet utvecklas under studierna och genom att arbetsplatserna ges stöd under läroavtal och utbildningsavtal. För att trygga tillgången på arbetskraft ska utbudet av kontinuerligt lärande ses över. Kortare utbildningshelheter för vuxna främjas, vilket gör det möjligt för fler personer att delta i utbildning.
Anordnarstrukturen av yrkesutbildning ska anpassas efter förändringarna i arbetslivet och befolkningen genom utnyttjande av samarbete, lokaler och tekniska lösningar. Yrkesutbildningen stöder också den gröna omställningen och insatser för att bromsa klimatförändringarna och förlusten av biologisk mångfald. Internationalisering främjas genom uppmuntran till studentutbyte samt genom internationellt samarbete mellan läroanstalter och genomförande av utvecklingsprojekt.
Mer information:
Petri Lempinen, överdirektör, t0295 330 180, [email protected]
Ville Heinonen, konsultativ tjänsteman, 0295 330 105, [email protected]