Hoppa till innehåll

Rapport om utveckling av klimatfostran till minister Grahn-Laasonen

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 18.6.2015 11.49
Nyhet

Finlands klimatpanel överräckte på torsdagen en rapport om klimatfostran i Finland till undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen. I rapporten föreslår man att den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och vuxenutbildningen bör innehålla mer klimatfostran. Forskarna Anna Lehtonen och Hannele Cantell vid Institutionen för lärarutbildning vid Helsingfors universitet har skrivit rapporten.

Rapporten innehåller ett flertal rekommendationer, bl.a. om att inkludera ett tvärvetenskapligt och genomgående klimattänkande på alla utbildningsnivåer, även i högskolorna. Enligt rapporten bör man även öka lärares och fostrares klimatkunnande genom grundläggande och kompletterande utbildning.

- Klimatärenden och klimatförändringen är svagt representerade i den grundläggande utbildningens läroämnen. Det är också viktigt att ta fasta på informationens kvalitet, ofta talar man allt för abstrakt om det här, sade Hanne Cantell, som överräckte rapporten.

Enligt minister Grahn-Laasonen måste man utgå från just fostran och utbildning för att uppnå en större klimatmedvetenhet. Hon påminde om att man även inom undervisnings- och kulturministeriet också framöver kommer att satsa på det utvecklingsarbete med klimatfostran som inleddes på våren som ett samarbete mellan miljöministeriet och UKM.

- - -

Klimatpanelen stöder dialogen mellan vetenskap och politik i klimatfrågor genom att föra fram klimatvetenskapens budskap till beslutsfattare. Panelen består av finländska toppnamn från olika vetenskapsområden inom klimatforskningen.

Rapporten är på finska.

Raportti ilmastokasvatuksen kehittämisestä (Klimatpanelen)

Ympäristökasvatuksen ja ympäristötietoisuuden kehittäminen –raportti (Miljöministeriet)