Problemen i UKM:s sakbehandlingsprogram korrigeras så snabbt som möjligt
Undervisnings- och kulturministeriet övergår stegvis till en elektronisk förvaltning och betjäning. Ministeriet har tagit i bruk ett sakbehandlingsprogram, SALAMA, som gör det möjligt att behandla ärendena elektroniskt från det de anhängiggörs tills de avgörs.
Undervisnings- och kulturministeriet övergår stegvis till en elektronisk förvaltning och betjäning. Ministeriet har tagit i bruk ett sakbehandlingsprogram, SALAMA, som gör det möjligt att behandla ärendena elektroniskt från det de anhängiggörs tills de avgörs.
I början av år 2013 inledde ministeriet och Centret för konstfrämjande elektroniska behandlingen av statsbidragsansökningar.
Utsändningen av beslutshandlingar samt utbetalningarna av stipendier och understöd har tyvärr fördröjts på grund av problem i systemet. Man har sökt lösningar med övertidsarbete och andra arrangemang. Det oaktat har dröjsmål inte kunnat undvikas.
Problemen har nu identifierats och skall lösas så snabbt som möjligt i samarbete med systemets leverantör Affecto. Utvecklingsarbetet beställdes av Affecto år 2008.
Ministeriet beklagar de olägenheter som bidragsmottagarna åsamkats. -Något dylikt skulle inte få ske och vi gör så snabbt som möjligt allt vi förmår för att korrigera felen, säger förvaltningsavdelningens överdirektör Håkan Mattlin.
Tilläggsinformation
- överdirektör Håkan Mattlin, 0500 45 90 59
- direktören för dataärenden Irma Nieminen (datasystemen), 0295 3 30230