Hoppa till innehåll

En mer deltagande, rörlig, kreativ och språkligt rik skola

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 27.6.2012 11.28
Pressmeddelande -

- timfördelningen i den grundläggande utbildningen förnyas

Kulturpolitiska ministerarbetsgruppen avtalade idag om timfördelningsreformen inom den grundläggande utbildningen. Statsrådet fattar beslut om timfördelningen torsdagen den 28 juni 2012.

I och med reformen ökar antalet timmar inom konst- och färdighetsämnen, samhällslära samt idrott och gymnastik. Språkprogrammen blir mer mångsidiga. Antalet timmar i religionsundervisning minskar. Användandet av drama som undervisningsmetod ökar i såväl modersmålsundervisningen som i undervisningen i samhällslära. Undervisningen i fysik, kemi, biologi, geografi och hälsolära integreras framöver i miljöläran i klasserna 1-6.

Undervisningsminister Jukka Gustafsson har lett bearbetningen av timfördelningen inom den grundläggande undervisningen, en bra grund för en innehållsmässig reform och då man lägger grunden för den grundläggande utbildningens läroplan. Nu kan man också inleda en reform av timfördelningen i gymnasiet.

– Målet med denna timfördelning är en mer delaktig, rörlig, kreativ och språkligt rik skola. Nu satsar vi på undervisning i samhällskunskap, gymnastik och idrott, mera konst- och färdighetsämnen. Vi satsar också på att språkutbudet blir mer mångsidigt. Undervisningen i B1-språket, i praktiken det andra inhemska språket, tidigareläggs. Dessa är alla stora förändringar och bildar tillsammans en helt ny slags skola och skolkultur, betonar undervisningsminister Jukka Gustafsson.

Den konst- och färdighetsundervisning som är gemensam för alla ökar med fyra årsveckotimmar. Genom att öka timantalet inom idrott och gymnastik, musik och bildkonst stöder man konstfostrans likvärdighet samt utvecklandet av en aktiv rörlig hobby för alla unga. Ändringen stöder också bättre än tidigare tillgången till behöriga lärare inom konst- och färdighetsämnen. Huslig ekonomi räknas framöver även offentligt till helheten konst- och färdighetsämnen.

Undervisningen i historia och samhällslära tidigareläggs och antalet timmar i samhällslära ökar med två veckoårstimmar. Yngre elever får då den nya timfördelningen träder i kraft undervisning i grunderna i samhällspåverkan och får delta och påverka i undervisningen bland annat genom drama. De kommer också att få fördjupad undervisning i huslig ekonomi. Genom reformen tar man tag i att finländska unga hyser ett så svagt intresse för samhälleliga ärenden, behovet att stärka undervisningen i samhällelig värdefostran samt i de brister i praktisk ekonomisk kunskap som framkommit. Undervisningen i religion och livsåskådningslära minskar med en årsveckotimme i den nya timfördelningen.

– Vi vill stärka undervisningen i samhällslära och värdefostran, eftersom demokrati och förståelse av andra människor, människovärdets okränkbarhet och den mäskliga mångfalden är nödvändiga färdigheter för alla. I en allt mer internationaliserad värld och i ett allt mer mångkulturellt och mångvärdigt samhälle är dessa ännu viktigare än förr, säger Gustafsson.

– Jag anser det vara viktigt att man i grunderna för den nya läroplanen tydligare än förut betonar att barn fostras till etiskt ansvarsfulla samhällsmedlemmar, till samhällelighet och goda seder, preciserar Gustafsson.

Språkprogrammen blir mer mångsidiga genom att man erbjuder anordnare av undervisning möjligheten att ordna undervisning i A2- och B2-språk med hjälp av statens specialunderstöd. Undervisningen i B1-språket tidigareläggs så att undervisningen inleds i sjätte årskursen. På så sätt stärker man särskilt en levande tvåspråkighet i skolorna och i samhället.

Kulturpolitiska ministerarbetsgruppen beslöt också att den grundläggande utbildningens minimitimantal höjs med tre årsveckotimmar samt att anordnaren av undervisning kommer att vara förpliktigad att erbjuda det frivilliga A2-språket. Meningen är att man fattar beslut om att öka minimitimantalet för valbara ämnen med tre årsveckotimmar under våren 2013, och att man senast i slutet av 2014 avlåter en lagproposition till riksdagen om förpliktigandet att erbjuda A2-språket.

– Jag är mycket nöjd över att det i så här gott samarbete var möjligt att komma till samförstånd om en omfattande reform av den grundläggande utbildningen. Med tanke på verkställandet av den samhälleliga jämlikheten är det särskilt viktigt att det finns goda förutsättningar och möjligheter för alla barn och unga i fråga om lärande inom den grundläggande utbildningen samt att man på olika sätt stöder de som av olika skäl behöver det. Den här utmaningen tas emot av regeringen i och med den nya timfördelningen, säger Gustafsson.

För att garantera en tillräcklig nationell enhetlighet och för att göra ordnandet av undervisningen, arbetet med läroplanen och elevbedömningen klarare förenhetligas övergångsskeden för olika läroämnen Lösningen klargör planeringen och verkställandet av undervisningen i olika slags skolor och i undervisning i sammansatta klasser. Det underlättar också samarbetet mellan skolorna. En jämnare fördelning av den tid som används för undervisning i de olika läroämnena mellan de olika årskurserna i den grundläggande utbildningen stöder en inlärning och fostran som följer elevens ålders- och utvecklingsfaser.

Ytterligare information:
- överdirektör Eeva-Riitta Pirhonen, tfn 0295 3 30258
- statssekreterare Tapio Kosunen, tfn 0295 3 30168
_ _ _

Statsrådet beslutar om de allmänna riksomfattande målen för den utbildning som avses i lagen om grundläggande utbildning samt om hur den tid som används för grundläggande utbildning skall fördelas mellan undervisning i olika ämnen, ämnesgrupper och elevhandledning (timfördelning).

Utbildningsstyrelsen beslutar om målen för och det centrala innehållet i den grundläggande utbildningens olika läroämnen, ämneshelheter, elevhandledningen och annan undervisning som avses i denna lag samt om de centrala principerna för samarbetet mellan hemmet och skolan och för elevvården och om målen för den elevvård som hör till undervisningsväsendet (grunderna för läroplanen).

Läroplaner som utarbetats enligt förordningen tas i bruk i alla åldersklasser inom den grundläggande utbildningen från och med 1.8.2016.

- - -

Ordförande för regeringens kulturpolitiska ministerarbetsgrupp är undervisningsminister Jukka Gustafsson. Medlemmar är arbetsminister Lauri Ihalainen, förvaltnings- och kommunminister Henna Virkkunen, social- och hälsovårdsminister Paula Risikko, miljöminister Ville Niinistö, försvarsminister Stefan Wallin, kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki samt inrikesminister Päivi Räsänen.