Nya rekommendationer påskyndar studerandemobiliteten vid högskolorna

Högskolorna har tillsammans med intressentgrupper inom högskoleutbildningen utarbetat rekommendationer för att öka den internationella mobiliteten. Rekommendationerna gäller särskilt utlandsperioder som ingår i högskoleexamen. Tydliga mål ställs upp för att öka studerandemobiliteten både nationellt och för varje enskild högskola.
Arbetsgruppen för utveckling av verksamhetsförutsättningarna för det europeiska högskolesamarbetet, som leds av undervisnings- och kulturministeriet, har sedan hösten 2024 analyserat utvecklingstrenderna för den europeiska högskoleutbildningen och identifierat utvecklingsbehoven ur de finländska högskolornas synvinkel.
Ett av de viktigaste utvecklingsbehoven är studerandemobiliteten vid högskolorna. Enligt Europeiska unionens råds färska rekommendation Rörligt Europa (Eurooppa liikkeellä) ska minst 23 procent av dem som utexaminerats från högskolorna ha en internationell mobilitetsperiod som en del av sina studier.
Internationaliseringskompetens är en väsentlig del av arbetslivsfärdigheterna och den bör ingå i varje examen. Studentmobiliteten till utlandet har återhämtat sig efter covid-19-pandemin, men antalet deltagare i synnerhet i långa studentutbyten minskar fortfarande. Enskilda högskolor har dock också sett en positiv utveckling.
– En studieperiod utomlands öppnar dörrar till nya samhällen och kulturer och lär ut färdigheter som behövs i en föränderlig värld. Studier utomlands ökar modet, språkkunskaperna och förmågan att arbeta i olika miljöer. Dessa är viktiga färdigheter också i arbetslivet, konstaterar forsknings- och kulturminister Mari-Leena Talvitie.
Rekommendationerna betonar vikten av att sätta upp mål och följa utvecklingen
Arbetsgruppen har identifierat utmaningar och lösningar tillsammans med högskolorna och utarbetat åtta rekommendationer för att öka högskolestuderandenas internationella kompetens och mobilitetet.
Rekommendationerna inkluderar de viktigaste målen för att öka mobiliteten. Främjandet av målen stöds av ett åtgärdsprogram där både högskolorna och de nationella aktörerna ges ansvar för att målen uppnås. Utbildningsstyrelsen stöder högskolornas internationaliseringsåtgärder genom att ytterligare stärka den gemensamma kunskapsbasen om internationell studerandemobilitet.
Arbetsgruppen rekommenderar att man sätter upp tydliga mål för främjandet av studerandemobiliteten och att utvecklingen följs upp enligt utbildningsområde. Högskolorna utnyttjar mångsidiga metoder och informerar om betydelsen av internationalism. Ledningen och personalen förbinder sig till att främja mobiliteten. Finansieringen tryggas genom Erasmus+ -programmet, utbytesprogram och högskolornas egna resurser.
Bekanta dig i rekommendationerna och åtgärdsprogrammet
Mer information:
- Jonna Korhonen, direktör, högskole- och forskningspolitiska avdelningen, undervisnings- och kulturministeriet, [email protected], tfn. 0295 330 008
- Maija Airas, enhetschef, internationellt högskolesamarbete, Utbildningsstyrelsen, [email protected], tfn. 0295 338 588